Gelencsér Gábor
A rendszerváltás eseményéről hagyományosan szerzői filmek tudósítanak, ám nem kizárólagosan. A cikksorozat a témát feldolgozó filmek rendszerezése után a műfaji változatokra, s végül azok egyik jellegzetes példájára, a Halál sekély vízben című filmre tér ki.
Amennyiben a
rendszerváltás körüli magyar filmeket tartalmi elemzésnek vetjük alá, úgy
egyértelmű a korabeli társadalmi és politikai események reflexiójának igénye.
Mindez különös módon az éppen megdőlt rendszer, az 1948 és 1989 közötti
államszocialista korszak hagyományából következik, amelyben a filmtörténeti kánont
a társadalmi jelentést megfogalmazó filmek írták. Ha viszont a rendszerváltás körüli
magyar filmek formai elemzését végezzük el, az újító szellemű alkotásokban a
korabeli társadalmi és politikai fejlemények reflexiója kevéssé ismerhető fel,
noha az is a hagyomány része volt. Az államszocialista korszakban ugyanis –
leszámítva első, sematikus szakaszát – a társadalmi jelentés megfogalmazása
együtt, mondhatni kéz a kézben járt a formai innovációval. Így történt ez
rögtön a politikai olvadás idején, 1953 után, amikor a szocialista realizmus
propagandafilmjeit árnyaltabb társadalom- és emberábrázolás követte, méghozzá
markáns stilizációs eljárásoknak köszönhetően, a neorealizmustól az
expresszionizmuson át a lírai realizmusig. A hatvanas évek újhullámának elemző-kritikus
társadalmisága ugyancsak új, immár modernista formákkal fonódott össze, mint
amilyen az időrendfelbontó elbeszélésmód vagy a parabola, s ez a
hetvenes–nyolcvanas években is folytatódott. Az egyes, politikai változásokhoz
köthető korszakhatárokat voltaképpen a tematikus és formai változások együttese
jelölte ki, az 1953 utáni időszakban igen markánsan, aztán a hatvanas évek
elején, az újhullám elindulásával, majd 1968-at követően is, míg a hetvenes
évek második felétől, ahogy a politikai életben kevéssé zajlottak le jelentős
változások, a korszakhatárok is egyre elmosódottabbá váltak.
1989 viszont egyértelmű
politikai korszakhatár, ám erre a magyar film elsősorban tematikusan reflektál,
formailag kevéssé, illetve csak közvetetten. Ebből az ellentmondásból fakad a
kérdés: 1989 vajon tekinthető-e filmes korszakhatárnak a magyar film
történetében? Intézménytörténetileg mindenképpen. Ám akad olyan vélemény
(Schubert Gusztáv), mely szerint formatörténeti értelemben elmaradt a
korszakváltás – s az csak később, az ezredfordulón következett be a „fiatal
magyar film” fellépésével –, mivel az új, a rendszerváltás eseményéhez kötődő
társadalmi jelenségeket, élethelyzeteket, konfliktusokat a korábbi
fikciórendszer keretében ábrázolták a publicisztikus hevületű filmek. Más elemző
(Nagy Réka Sára) formai törekvést is társít a rendszerváltás társadalmi
témájához, nevezetesen a Jeles András Álombrigádjával megalapozott,
Szomjas György és Grunwalsky Ferenc munkáiban folytatódó „roncsfilmezést”.
Formai tekintetben felvethető még a nyolcvanas–kilencvenes évek fordulóján
kibontakozó, Tarr Béla nevével fémjelzett jelentős irányzatnak, a fekete
szériának a szerepe, miszerint a filmek apokaliptikus, komor világképe
összefüggésbe hozható a rendszerváltás körüli bizonytalansággal, noha ez csak
átvitt értelmű, metaforikus kapcsolat lehet.
Ily módon három
lehetséges változata körvonalazódik a rendszerváltás reflexiójának a magyar
filmben:
A rendszerváltás társadalmi
eseményeit tematizáló publicisztikus filmek csoportja.
A rendszerváltásra metaforikus
formában reflektáló fekete széria irányzata.
A „roncsfilmezők” laza alakulata,
akiknél szintetizálódik az előző két törekvés.
Ha a
kvalitatív szempont mellé a kvantitatívat is bevonjuk, egyértelműen az első
csoportba tartozik a legtöbb film. Abba a bőséges és sokszínű halmazba tehát,
amelyben a rendszerváltás tematikus reflexiója nem fonódik össze a régi
fikciórendszer lebomlásával és egy új kialakításával. Legalábbis a szerzői film
esetében, amelybe természetesen a fekete széria és a „roncsfilmezők” alkotásai
is mind beletartoznak, s amely kétségkívül a legerősebb hagyománya a
rendszerváltás előtti évtizedeknek, hiszen a szerzői film a hetvenes évektől
lényegében kiszorította a műfaji filmeket a kínálatból, s hegemónná vált. Csakhogy
a rendszerváltás gyakran tematizálódik műfaji filmekben is. Érdemes tehát feltenni
a kérdést: a szerzői film paradigmája mellett a műfaji filmben történik-e
változás az 1989 körüli években? A szerzői film esetében, mint láttuk, igen
összetett és ellentmondásos helyzet alakult ki. Mi történik e téren a műfaji
filmekkel? Alkotnak-e újabb, negyedik csoportot a rendszerváltásra reflektáló
művek tágas körében?
A
továbbiakban – az első három csoport vázlatos bemutatása után – a rendszerváltás műfaji reflexióját
vizsgálom meg részletesebben a magyar filmben, majd a műfaji változatok egyik
különleges példájaként elemzem Gyöngyössy
Imre és Kabay Barna Halál sekély vízben című 1993-as munkáját, amely
szintén műfaji darabnak tekinthető (az IMDb krimiként, drámaként és thrillerként
azonosítja). A rendszerváltás
filmtörténeti korszakát visszafelé és előre is érdemes kitágítani, így az
áttekintést az 1986 és 1998 közötti bő évtizedre terjesztem ki. A
rendszerváltás előtt készült, egyre bátrabban rendszerkritikus – illetve, ahogy
ezt majd a történelmi film műfajánál látni fogjuk, az ötvenes évek terrorjáról
és 1956-ról is mind nyíltabban beszélő – filmek indokolják ezt a tágítást
egyfelől. Jellemző módon ezeket a filmeket az idős vagy középgeneráció tagjai
készítették, akik magukkal hozták a társadalmi érzékenységet és a
vátesztudatot. Mindez a hetvenes évek pangása után a nyolcvanas évekre ismét
értelmet nyert: tétje lett a rendszer bírálatának, majd az új rendszer
elemzésének, kritikájának. Másfelől a kiépülő új demokratikus politikai
rendszer működési zavarai bőségesen kínáltak témát az alkotóknak az 1989 utáni
évtizedben. S nyilván azon is túl, de ez a fajta, kétségtelenül meghaladott
publicisztikus beszédmód egyre anakronisztikusabbá vált (az idős, sőt még a
középgeneráció tagjai közül többen hosszabb-rövidebb időre, vagy akár végleg,
mint Kézdi-Kovács Zsolt, a rendszerváltás után felhagytak a
játékfilmkészítéssel).
Publicisztikus filmek
A publicisztikus filmek
csoportjának bemutatását érdemes egy különleges esettel kezdeni. A recski
munkatábor léte a Kádár-korszak tabujának számított, noha fontos filmek – a
helység megnevezése nélkül – korábban utaltak már az ötvenes években működő
hatalmas kőfejtőre, így Kósa Ferenc Tízezer napja (1965/1967) és Kovács
András A ménesgazdája (1978), ráadásul mindkét film igen expresszív, az
elnyomás léptékét is kifejező totálképekkel. Az immár nevén nevezett tábor
történetét az ott raboskodók, valamint az őrök visszaemlékezései segítségével
Böszörményi Géza és Gyarmathy Lívia dokumentumfilmjei idézték fel, előbb a Faludy
György, költő (1988), majd a Recsk 1950–1953 – Egy titkos munkatábor
története (1988). Csakhogy Recsk Böszörményi két évvel korábban készült
játékfilmjében, a Laurában (1986) is előkerül mint a cselekmény egyik
konfliktusa – az egykori rab történetében, akin emiatt nem hajlandó segíteni a
címszereplő magas beosztású anyósa –, sőt, egy videóklip forgatási
helyszíneként is megjelenik. Utóbbi motívum a zenés film könnyedebb műfajában
oldja fel a kényes témát – talán ezért mehetett át a film a cenzúrán, noha
Böszörményi személyes érintettsége Recsk kapcsán tovább fokozhatta volna a film
körüli politikai feszültséget. Az alkotópáros a rendszerváltás után visszatér a
témához, ekkor azonban már egyértelműen műfaji formában: a valós eseményen
alapuló Szökés (1997) a történelmi filmen belül a „menekülős film” (escape
movie) szubzsáneri vonását mutatja. Maga a Laura azonban még nemzedéki
konfliktust, illetve lázadást reprezentáló szerzői film, némi zenés filmes
műfaji mintázattal.
Az elnyomás, sőt a
terror jelenlétével szembesít Sára Sándor 1987-es filmje, a Tüske a köröm
alatt, csakhogy nem az ötvenes években, hanem a korabeli jelenben. Kovács
András Bálint a Kiáltás és kiáltással (Kézdi-Kovács Zsolt, 1987)
egyetemben „történelmi horrornak” nevezi a filmet, noha az „nem a szigorúan
vett »ötvenes években« játszódik, úgy érezhetjük azonban, hogy valamilyen módon
az ötvenes évek filmje is”. A Tüske a köröm alatt politikai súlyát a
rendszerváltás előestéjén éppen az adja, hogy jelen idejű történetben mutatja
be a pártállami nomenklatúra gazdasági visszaélését, s főképp a velük szemben
lázadó közember valóban terrorisztikus megbüntetését, amennyiben a praktikáikat
megzavaró főhőst egy repülőgépről megszórják permetezőszerrel, s ő ebbe belevakul.
Az áldozat egy, a világból a természetbe kivonuló festőművész… (Fábri Zoltán
utolsó filmje, a Gyertek el a névnapomra még 1983-ban mesélt el egy
hasonlóan erőszakos, gyilkossági kísérlet után kettős tragédiával végződő
történetet a korszak nagyhatalmú funkcionáriusairól, ám ott az igazság – egy
ügybuzgó újságírónak köszönhetően – majdnem győzedelmeskedni tudott.)
Közvetlenül kapcsolódik
a rendszerváltás politikai átalakulásához a társadalmi témák iránt egész
életművében elkötelezett, Fábrihoz hasonlóan szintén az utolsó játékfilmjét
jegyző (dokumentumfilmet azonban még féltucatnyit forgató) Kovács András. A Valahol
Magyarországon (1987) az 1985-ös képviselőválasztás idején játszódik,
amikor is hosszú idő után először nyílik lehetőség több jelölt állítására, így
valódi, demokratikus küzdelemre, amelynek ráadásul környezetvédelmi tétje van.
A független önjelölt nyer ugyan, de a befejezés arra utal, hogy a párt keze
messzire elér. A forgatáskor még korántsem volt lefutott a rendszerváltás ügye,
sikere (arról nem beszélve, hogy a hatalom átmentése tekintetében a film
profetikusnak bizonyult).
Jellegzetes témája lesz
a rendszerváltásnak a számvetés: a középgeneráció szembenézése Kádár-kori
múltjával, a folytatás lehetősége az új rendszerben. A személyes hangú, a
középgenerációhoz tartozó rendezők által forgatott két, hasonló jellegű 1991-es
film, András Ferenctől Az utolsó nyáron és Kézdi-Kovács Zsolttól az És
mégis… (akinek ez az utolsó játékfilmje) meglepően sok azonos jegyet mutat:
a beérkezett kádervilág Balaton-felvidéki birtoka mint a számvető visszavonulás
színtere, érzelmi motivációk a fiatalabb generáció részéről. Különösen az És
mégis… tematizálja közvetlenül is a rendszerváltást a romániai forradalom
híradóképeinek beemelésével, amely végül a főhőst kimozdítja apátiájából,
egészen a „rohanunk a forradalomba” adys lelkesedéséig.
Nem magáról a
rendszerváltás politikai eseményéről, hanem egyik következményéréről szól az
ugyancsak középgenerációs klasszikus mester meglepően publicisztikus hevületű
munkája. Szabó István rögtön a nemzetközi koprodukcióban, sztárokkal forgatott
– a rendszerváltással kialakuló új
európai helyzetre szintén reflektáló – Találkozás Vénusszal (1991) után készíti el az Édes Emma, drága Böbét
(1991). Az alcím – Vázlatok, aktok – első szava kifejezetten a gyors
reagálásra utal, amellyel Szabó az 1989 után hónapok egyik első, tömegeket
érintő fejleményéből, az orosz nyelv kötelező oktatásának eltörléséből bontja
ki drámai történetét. A rendező ezzel saját szerzői életművének alaptémáját
folytatja és viszi tovább a rendszerváltás utáni időszakra, ily módon ő hozza
létre a legszorosabb kapcsolatot a rendszerváltás előtti és utáni évekkel.
Filmjei a társadalmi-történelmi sors kihívásaival szembesülő egyén történeteiről
szólnak e közép-kelet-európai tájékon, csakhogy immár nem a különféle színezetű
diktatúrák (nácizmus, kommunizmus) idején, hanem a demokratikus Magyarországon.
Merthogy az egyén beszorítottsága vagy kiszolgáltatottsága a
társadalmi-történelmi folyamatoknak, úgy tűnik, nem változik. Szabó ezzel
társadalomtörténeti értelemben is releváns állítást fogalmaz meg arról, hogy
önmagában a politikai rendszerváltás nem alakítja át a bennünk élő, a közelmúlt
által meghatározott társadalmi reflexeket, illetve a személyes sorsot formáló
társadalmi hatások sem tűnnek el egycsapásra. Vázlatossága, alkalmanként
valóban publicisztikus hangja ellenére – lásd az igazgató öt pontba szedett
kioktató beszédét a tanári karnak – Szabó filmje a legfontosabb krónikája a
rendszerváltás folyamatának, immár nem a kádervilág vagy a leszerepelt
véleményformáló értelmiségi, hanem rendszerváltással felnőttkorba lépő
hétköznapi kisember szemszögéből (amelynek évtizedek óta hálás karaktere a
pedagógus figurája).
Hasonló hangot üt meg,
méghozzá egy politikus szereplő bevonásával a Böszörményi Géza forgatókönyvéből
Gyarmathy Lívia rendezésében megvalósult A csalás gyönyöre (1992):
miként alakítja át a személyes, érzelmi kapcsolatokat a rendszerváltás új,
„vadkapitalista” légköre, amelyet ugyancsak aktualizáló publicisztikus
szándékkal a „vendéglátós maffia” motívuma hoz be a történetbe. A rendszerváltás
„kriminális” ügyei majd a műfaji filmben bontakoznak ki, itt még az érzelmek
zűrzavarán van a hangsúly, amely tehát a kiépülő új korszak orientációvesztett
társadalmi világát hivatott kifejezni.
A
rendszerváltás tágabb korszakán ívelnek át Erdőss Pál dokumentarista stílusú
játékfilmjei, s voltaképpen ez az „átívelés” társadalomtörténeti értelemben a
legfontosabb tanulságuk. E szerint ugyanis a kisember küzdelme a megélhetésért
a késő-Kádár-korszakban és a rendszerváltás első éveiben mit sem változott. A
szocialista és kapitalista korszak kisvállalkozói – előbbibe a Visszaszámlás
(1985), az átmenet köztes periódusába A túlélés ára (1990), utóbbiba a Fényérzékeny
történet (1993) hőse tartozik – belebuknak az először önként, majd
kényszerből választott önkizsákmányolásba. A filmek metatörténeti íve sorsuk
hasonlóságát emeli ki. Ugyancsak a Budapesti Iskola hagyományain indul el
Fekete Ibolya rendezői életműve, aki a Bolse Vitával (1995) új, fontos –
és még ma is aktuális – témát hoz be: a rendszerváltással megnyíló határok
következtében kezdődő népvándorlásét. Egyfajta (el)vándorlásról szól Lukáts
Andor rendszerváltásra átírt A három nővér (1991) adaptációja is, ám
Csehov színművének átültetése a kivonuló szovjet csapatok közegébe
természetszerűen hozza magával a költőibb elvonatkoztatást, noha az aktualizált
helyzet nagyon is konkrét és valós. Végül említsünk meg egy újabb utolsó
filmet, Kardos Ferenc A világ legkisebb alapítványa című 1997-es
munkáját, amely sajnálatosan igazolja Kovács András Bálintnak a politikai
tartalmú publicisztikus filmek helyzetét általában is leíró tézisét: „A
politikai beszéd nyíltsága most valóban áttört egy gátat, szabadjára
eresztődtek olyan indulatok, amelyek korábban csak letompított módon vagy
parabolikus általánosságban nyerhettek kifejezést. Ez azonban csupán a magyar
film politikai vonulatának utóvédharca volt. A logikus folyamat ugyanis az,
hogy ha egyszer a politikai beszéd cenzúrázatlanná válik, a cenzúra
megkerülésére kialakított esztétika formákra épülő hagyomány automatikusan
megszűnik. Ez be is következett. A hatvanas évek »cselekvő filmje« 1987 után
végleg eltűnt a színről.” A „cselekvő film” hagyományát őrző művek (Tüske a köröm alatt, Valahol Magyarországon), mint láttuk, valóban 1987-ben
készültek el. A visszatekintő, számvető filmek inkább a bénult
cselekvésképtelenség állapotáról szólnak, a rendszerváltás veszteseiről
tudósítók pedig kifejezetten áldozatként ábrázolják hőseiket. A paraboláknak
viszont végképp leáldozott – ezért alakítja át stílusát a rendszerváltás
korszakában Jancsó Miklós –, így A világ legkisebb alapítványa
anakronisztikus jelenség. A politikai kegydíjat kutyamenhely alapítására
fordító két özvegy történetének példázata így súlytalanná, okafogyottá válik, s
értelmetlen a mögöttük meghúzódó valós történelmi szereplők kilétének homályban
tartása is.
A
rendszerváltás hajnalán a „cselekvő film”, végén a politikai parabola veszíti
el esztétikai alapját. A köztük kibontakozó, a hetvenes évek nemzedéki
közérzetfilmjeire emlékeztető munkák újdonsága pedig ellentmondásos:
voltaképpen a rendszerváltozással velünk élő múlt reflexeiről, beidegződéseiről
szólnak; a váltás antropológiai aspektusáról – a politikai és a gazdasági
intézményrendszer gyors átalakulásával szemben –, miszerint az bennünk,
egyszerű állampolgárokban nem zajlik le annyira gyorsan. Ám erről a
társadalomtörténetileg valóban lényeges kérdésről esztétikailag új formában
majd az ezredforduló fiatal filmesei fognak beszélni (Hajdu Szabolcs: Fehér
tenyér, 2006; Kocsis Ágnes: Friss levegő, 2006).
Fekete
széria
Az elvonatkoztató,
stilizált, metaforikus beszédmódnak komoly hagyománya van a hatvanas évek
újhullámában (Jancsó Miklós, majd Kósa Ferenc parabolái, Gyöngyössy Imre első
játékfilmjeinek allegorikus látomásai), s ez folytatódni fog az ezredfordulón
induló fiatal generáció néhány alkotásában is (mindenekelőtt Mundruczó
Kornélnál, Pálfi Györgynél és Hajdu Szabolcsnál). Vagyis megkockáztathatjuk,
hogy a rendszerváltás formai reflexiója egy modernista hagyomány, a parabolikus
elvonatkoztatás megújításaként a fekete szériában valósul meg, majd maga is
hagyománnyá válik, s tovább él az ezredfordulót követő filmtörténeti
korszakokban. Csakhogy ezekben a filmekben a rendszerváltás
társadalmi-politikai eseményei nem tematizálódnak, ágensei nem jelennek meg
szereplőkként – s lehet, hogy éppen ebben rejlik a korszakhatárt jelző
„fikciórendszer lebomlása”, miszerint az irányzat nemcsak az államszocialista
időszak közvetlen társadalomábrázolásával szakít, hanem ugyanígy a parabolikus
politikai áthallásokkal is, s univerzalisztikus jelentést fogalmaz meg. Az
„univerzalisztikus látásmód iránti igény” (Kovács András Bálint), a
„metafizikai távlatok” (Györffy Miklós) valóban meghatározó – és nem utolsó
sorban az államszocialista korszak hagyományához képest teljességgel újszerű –
vívmánya a fekete szériának, ám a filmek, főleg az irányzatteremtő alkotó, Tarr
Béla munkái nem nélkülözik teljesen a kelet-európai, szovjet típusú,
szocialista rendszer összeomlásának „élményét”. Erre mindkét fent idézett
szerző utal. Kovács András Bálint Tarr-monográfiájában írja a következőt a
rendező nemzetközi elismertségének okait kutatva: „De annak is megtalálta a
módját, hogy erőteljesebben fejezzen ki egy érzést egy történelmi korszakkal
kapcsolatban anélkül, hogy konkrétan utalna erre a korszakra, ami univerzálisan
értelmezhetővé tette a kifejezésmódját. Az általános hanyatlás érzéséről van
szó, amelynek Kelet-Európában nagyon konkrét jelentése volt, de globálisan is
relevánssá vált.” Györffy Miklós pedig mindezt így fogalmazza meg: „Jelöl is valamit
a Sátántangó időtlenül terjeszkedő világa: a kelet-európai
mozdulatlanságot, apátiát, örökös várakozást, világvégi »Godot-ra
várva«-állapotot, de ugyanakkor ez a világ egy öntörvényű film világa is: csak
a Sátántangó című filmben létezik.” Nézetem szerint e „távlatok” mellett
jóval konkrétabb utalásokat is felfedezhetünk Tarr filmjeiben az összeomló
rendszerre és a katasztrofális posztszovjet romokon épülő új világgal szembeni
félelmekre. Gondoljunk
az irányzat nyitódarabjára, a Kádár-korszak legvégén, 1987-ben forgatott Kárhozatra,
s benne a besúgóvá lett főhős alakjára, de a besúgás motívuma az 1985-ben
megjelent Krasznahorkai-regényben, a Sátántangóban, illetve az egy
évtizeddel későbbi adaptációban is jól felismerhető. A Werckmeister
harmóniák (2000) pedig a káosz fölé kerekedő új rend(szer) rémképével
szembesít. Azt mindenesetre el kell ismerni, hogy a fekete széria egyéb
filmjein valóban egyfajta kortalan univerzalizmus lesz úrrá. Hiába játszódik
Egyedi Ildikó Az én XX. századomja (1989) pontosan a 19–20. század
fordulóján, a játékos-mesei történetet a beköszöntő évszázad korszelleme,
egyetemes tragikuma tágítja ki az újabb és újabb világháborúk és diktatúrák
eljövendő kora felé. A film tehát nem a századfordulóról szól, hanem az akkor
születő remények megcsúfolásáról – a következő század „fényében”. A további
pályakezdő alkotók is inkább a személyes bűnbevetettség létállapotáról
tudósítanak, még akkor is, ha felismerhető bennük a korabeli magyar valóság
környezetrajza (Sopsits Árpád: Céllövölde, 1989; Janisch Attila: Árnyék
a havon, 1991; Szabó Ildikó: Gyerekgyilkosságok, 1992), Szász János Woyzeckjének
(1993) kortársi pályaudvara viszont már egyértelműen stilizált világ. Ez az
eltávolodás a társadalmiságtól, a politikai témától, amely e rendezők további
filmjeiben is megmarad (kivéve Sopsits Árpád 2016-os Martfűi rémét,
amely viszont a rendszerváltás körüli, politikai témájú műfaji film késői, ám
annál kiválóbb darabja), talán elsősorban nemzedéki kérdés: az éppen a
rendszerváltáskor induló generáció elszánt elszakadási törekvése a Kádár-kori
filmtörténeti hagyománytól. Tarr pályafutása viszont a Kádár-korban indul,
ráadásul dokumentarista stílusú, szociológiai témájú filmekkel. A fekete széria
hozzá mérhető másik jelentős alakja, a Tarrnál másfél évtizeddel idősebb Fehér
György viszont életkora ellenére sem kapcsolódik még csak metaforikusan sem a
(poszt)szovjet világállapothoz, habár ő, ugyan jelentős televíziós múlttal, de
mégiscsak elsőfilmesnek számít. A Szürkület (1989) és a Szenvedély
(1998) azonban valóban elvont fogalmakat, emberi alapérzelmeket tesz szinte
anyagszerűen tapinthatóvá. S noha a filmkép konkrétsága miatt egy bizonyos
történelmi közegbe kell helyeznie szereplőit, a rendező minden igyekezete arra
irányul, hogy a korszak – a két világháború közötti Magyarország – mentes
legyen mindenféle politikai áthallástól.
Tarr
filmjei tehát metaforikusan összefüggésbe hozhatók a rendszerváltás, de
leginkább az ahhoz vezető időszak létélményével, az irányzat többi darabjában
viszont kétségkívül az univerzalisztikus látásmód a meghatározó. A fekete
szériát ebben az összetett állapotában érdemes számításba venni a rendszerváltásra
reflektáló filmek sorában.
(Folytatjuk)
Az írás
részlet a Nap Kiadó megjelenés előtt álló kötetéből.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 04-08. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15739 |