Pauló-Varga Ákos
Les passagers de la nuit – francia, 2022. Rendezte: Mikhaël Hers. Írta: Maud Ameline és Mariette Désert. Kép: Sébastien Buchmann. Zene: Anton Sanko. Szereplők: Charlotte Gainsbourg (Elisabeth), Quito Rayon Richter (Mathias), Noée Abita (Talulah), Megan Northam (Judith), Thibault Vinçon (Hugo). Gyártó: Nord-Ouest Film / Arte France Cinema. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 111 perc.
Mikhaël Hers a továbbra is divatos nyolcvanas évek-nosztalgiát meglovagolva a szintipop, a neon és a susogós melegítők évtizedébe helyezte legújabb filmjét, az Éjszakai átutazók ráadásul legalább annyira szól a korszak francia kisemberének közérzetéről, mint a történet fókuszában lévő család dinamikájáról. A sztori 1981-től indulva egészen 1988-ig kíséri a traumatizált, frissen elvált anyuka, Elisabeth és családja sorsát. A Charlotte Gainsbourg által megformált főhős az egyedülálló anyasággal, a tinédzserkort lassan maguk mögött hagyó gyerekei elengedésével, karrierkrízissel és korábbi rákbetegségének árnyékával is küzd. Bár ennyi csapás elsőre túlzásnak tűnhet, az alkotók jó arányérzékkel adagolják a drámát, a cselekménykényszert pedig a korabeli Párizs életképei és a város, valamint a korszak ezeken átszűrődő különös hangulata is oldják. Hers ugyan néhányszor enged a csábításnak és elcsépelt vágóképeket illeszt be az Eiffel-toronyról, azonban a francia főváros utcái, a család ízlésesen berendezett polgári lakása és a másik fő helyszínt adó rádióstúdió is sajátosan ragadják meg a nyolcvanas évek miliőjét. Ebben segítenek Sébastien Buchmann operatőr kopottas, hol meleg, természetes színekben, hol pedig neonban ázó képei, melyek pastiche-jelleget kölcsönöznek a végeredménynek.
A film motorja azonban mégiscsak Charlotte Gainsbourg, aki kifinomult színészi eszközökkel építi fel a kezdetben saját helyét kereső, önbizalomhiányos, majd a több évet felölelő történet végére céltudatossá váló Elisabeth figuráját. Az életközepi krízisen túllendülés egyes állomásait Gainsbourg apró gesztusokkal jeleníti meg, végig érzékeltetve a karakter törékenységét és traumáit. Jól működnek a mellékszereplők is, főleg Talulah figurája, akivel a főhős a film címét is adó éjszakai rádióműsorban találkozik. Elisabeth mintha fiatalkori önmagát látná a fiatal, Párizsban kóborló lányban, aki ezáltal a történetet végigkísérő anyaság motívumát is mélyíti. Az Éjszakai átutazók így egy melankolikus, mértéktartó, szépen lekerekített családdrámaként cseng le.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 56-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15731 |