rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

50 vagy két bálna találkozik a parton

Kránicz Bence


50 o dos ballenas se encuentran en la playa – mexikói, 2022. Rendezte és írta: Jorge Cuchi. Kép: Jose Casillas. Zene: Giorgio Giampa. Szereplők: Karla Coronado (Elisa), Jose Antonio Toledano (Felix), Gerardo Trejoluna (Osvaldo). Gyártó: Catatonia Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 122 perc.

 

Mióta az ifú Werther „ujjongva fogadta a pisztolyokat”, amelyek drága Lottéja érintése nyomán kerültek hozzá, a fiatalkori öngyilkosság történetei összekapcsolódnak a romantikus mítosszal. De mindig van abban valami kínos, amikor a mítosz valósággá válik, és jobb – vagy egyáltalán bármilyen – sorsra érdemes ifjak dobják el maguktól az életüket. Ilyenkor a társadalmi szégyen gyakorlatainak kell következniük, és a megértés vágyának: mi történhetett és hogyan hagyhattuk? Ezek a kérdések vezethették a mexikói Jorge Cuchit is szolid fesztiválsikerekkel (többek között a velencei Kritikusok Hete meghívásával és tallinni ifjúsági díjjal) elismert, első rendezésében.

A „kék bálnák” a közkeletű, de sosem bizonyított híresztelések szerint eredetileg orosz tinédzserek voltak, akik ötven napon át kihívások sorát intézték egymáshoz internetes fórumokon, utolsó feladatként az öngyilkossággal. Cuchi történetében a halálos játék nagyon is valóságos, és már Mexikóban is dívik. Elisa és Félix a szüleiktől és környezetüktől teljesen elidegenedett tinik, akik csak a kihívások közös teljesítésében találnak értelmet az életüknek: rendszeresen látjuk őket osztott képmezőben, ahol az arctalan apák és anyák szavai értelmetlen katyvasszá mosódnak össze. Ám az öngyilkosjelöltek nemcsak maguknak ártanak falcolással és kreatív tűzőgéphasználattal, hanem ártatlanokat is tétovázás nélkül megaláznak vagy veszélybe sodornak, ha erre vonatkozó utasítással pittyen a telefonjuk. Cuchi hősábrázolása tehát ellentmondásokba ütközik: a patetikus arcközelik és tudati képek a tragédia előszeleként hatnak, Elisa és Félix a Furcsa játék pszichopatáit idéző, amorális viselkedése láttán viszont inkább azt reméljük, legközelebb sikerül meghalniuk. Ez a feszültség a történet végéig nem oldódik fel, némiképp zavarossá téve az amúgy tagadhatatlanul hátborzongató és a társadalmi érzékenyítés feladatát is ellátó filmet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15726

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -