rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Muriel

Gelencsér Gábor

Muriel – francia, 1963. Rendezte: Alain Resnais. Írta: Jean Cayrol. Kép: Sacha Vierny. Zene: Hans Werner Henze. Szereplők: Delphine Seyrig (Hélène), Jean-Pierre Kérien (Alphonse), Jean-Baptiste Thiérrée (Bernard), Nita Klein (Françoise). Gyártó: Argos Films. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 115 perc.

Alain Resnais harmadik játékfilmje szervesen illeszkedik az életműbe, méghozzá formai és tematikus szempontból egyaránt. A forma modernista megújítása tekintetében az időrend felbontása, a folyamatosság elvének tagadása a meghatározó. A Szerelmem, Hiroshima (1959) még hagyományos flashbacket alkalmaz, a Tavaly Marienbadban (1961) már elbizonytalanítja jelen és múlt, képzelet és valóság határait, míg a Muriel (1963) hagyományosabb elbeszélésmódját szeriális montázsszekvenciák tördelik szét. Tematikusan még nagyobb ívű vonulatba illeszkedik a Muriel, hiszen ebben is traumafeldolgozásról van szó. A rendező korai dokumentumfilmje, a Sötétség és köd (1956) a haláltáborok botrányával, a Hiroshima a második világháborúval szembesít. A Marienbad esetében absztrahálódik a traumafeldolgozás, hogy aztán a Murielben ismét igen konkrét, ráadásul aktuális jelleget öltsön: míg az idősebb karakterek ezúttal is a világháború emlékével viaskodnak, a fiatal főhőst az algériai háború kísérti.

A Muriel a mai néző számára egyszerre tűnhet filmtörténeti klasszikusnak és eleven filmélménynek. A témája, sajnos, aktuális maradt: a háború traumája, kinek így, kinek úgy, ma is velünk van. A traumafeldolgozás tudatfilmes megoldása, a narratív folytonosságot megakasztó gyorsmontázs a megnövekedett snittszámú filmeken edződött néző számára is meglepő, újító szellemű formamegoldásként hat, ahogy a szereplők emlékének, a történet valóságának elbizonytalanítása is rokonítható a kortárs elmejátékfilmekkel. Még nagyobb karriert futott be az archívhasználat, amelyre szintén előre mutat a film, amikor az amatőrfilmezéssel is foglalkozó fiatal főhős az algériai háborúval kapcsolatos tekercseket vetít, percekre felfüggesztve a fiktív történet elbeszélését. S érdemes újranézni a filmet olyan, ugyancsak az idő rétegzettségére utaló finom motívumok miatt, mint a főhősnő antik bútorokkal zsúfolt modern lakása, vagy a történet helyszíne, Boulogne, ahol a környezet, az épületek fejezik ki az összetorlódó idő nyomasztó élményét.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15700

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -