Buzsik Krisztina
Watcher – amerikai-román, 2022. Rendezte és írta: Chloe Okuno. Kép: Benjamin Kirk Nielsen. Zene: Nathan Halperin. Szereplők: Maika Monroe (Julia), Karl Glusman (Francis), Madalina Anea (Irina), Burn Gorman (Weber). Gyártó: Sppoky Pictures / Lost City. Forgalmazó: TVGo. Feliratos. 96 perc.
Chloe Okuno rendezőnő első, önálló nagyjátékfilmes
debütálása, a Valaki figyel a tavalyi Sundance Filmfesztiválon
szerepelt, a pszichológiai thriller pedig minimalista eszközeinek, a magabiztos
rendezésnek és a főszereplő, Maika Monroe erőteljes alakításának köszönhetően
ki is vívta magának a közönség elismerését.
Julia és párja, Francis visszaköltözik
a férfi szülőhazájába, Romániába egy munkalehetőség miatt, a nő azonban arra
lesz figyelmes, hogy valaki töretlenül őt bámulja a szemben lévő ablakból. Aggodalmán
nem segít, hogy a környékükön „A Pók” néven elhíresült sorozatgyilkos szedi
áldozatait – ez az esemény radikalizálja a nőben az ember alapvető összefüggés-
és értelemkereső mechanizmusát, majd ettől egyre paranoiásabbá válik. A hősnő
és a titokzatos szemben lakó között zajló folytonos szerepcsere a megfigyelő
státuszáért felidézi a reality-műsorok világát, és hozzájárul a film remek
dinamikájához, csakúgy mint a női intuíció és a patriarchális hatalmi struktúrák
ütköztetése. Julia mentális hanyatlását és házasságának egyre súlyosbodó válságát
olyan intelligens, nüansznyi megoldások mutatják, mint az öltözködés
megváltozása vagy a nyelvi korlátokból fakadó elszeparálódás. Meglehet, a voyeur-filmek
szubzsánerén belül nem mesél újat az Amerikából Bukarestbe költöző pár
története (legnagyobb előnyére nem is akar), a hosszú beállításokkal, félhomályba
burkolózó képeivel és a klausztrofób közelikkel mégis képes folyamatosan
fenntartani a már-már hitchcocki suspense-t. Megkérdőjelezhető momentumai ellenére
a Valaki figyel kiválóan ábrázolja az arrogancia veszélyeit, az érzelmi manipuláció,
pontosabban a gaslighting jelenségét, a nők komolytalanná tételét, és
általánosságban a megannyi embert kínzó szorongás állandóságát.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15698 |