Kelecsényi László
A Budapesti Iskolától a Móricz-adaptációkon át A színésznőig. A sokszínű és párviadalokban bővelkedő pálya összegzése nehéz feladat.
Már éppen ideje volt, hogy róla is könyv
szülessék. Ráadásul egy ilyen súlyos mű. 394 oldal mindvégig műnyomó papíron. A
szerző Medgyessy Éva sokoldalú író, aki Kamerapárbaj – Vitézy László pályája
címen állítja elénk a magyar film- és médiatörténet úgyszintén sokoldalú
alakját. Bár Vitézyt sokoldalúnak nevezni, meglehetősen közhelyszerűnek hat. De
hát ő tehet róla. Filmrendező, operatőr, stúdióalapító, dokumentarista, szerkesztő,
műsorkészítő, és még sok minden más. Ő rendezte a Budapesti Iskola két
alapfilmjét (Békeidő, Vörös föld) és ő forgatta, igaz, több
évtizednyi idő múlva, a Bara Margit életútjának megtöretéséről szóló, megszenvedett
valóságalapú játékfilmet (A színésznő). Közben tévé-műsorok sokasága,
maga által kitalált és menedzselt produkciók: folytonos, megszakítatlan harc az
igazmondásért. S ehhez bizony a folyton változó terepű munkalehetőségek között
igenis vagánynak kellett lennie egy alkotónak. Darab ideig egymás mellé
vezényelt minket a filmgyári sors, egyik filmjének majdnem-dramaturgja voltam,
így most elfogulatlanságot kell magamra erőltetnem, hogy a portré-kötetéről
méltatást írok. Később más pályára vezényelt az élet, keveset tudtam róla, s
amikor fel-felbukkant egy-egy újabb szerepben, csak csodálkoztam, ezt is tudja,
ezt is csinálja. És mindent jól.
Életrajzírójának egyszerre
nehéz és könnyű dolga volt. Nehéz, mert a Vitézy-leltárt összehozni
emberpróbáló feladat. Könnyű, mert egy korábban felvett életút-interjúból
dolgozhatott a Kamerapárbaj megírása és összeállítása során. Megnehezítette
magának a leckét, mert kétféle szöveget kellett összefésülnie, két beszédmódot
szinkronba hoznia. Szerző és alanya így aztán valamiképp négykezest írtak. A
kívülálló recenzens, azaz jómagam, nem talál fogást a közös gondolatmeneten,
különösen, hogy jószerivel majdnem mindenben egyetért velük. Kivéve egy jelentéktelennek
nem nevezhető vitapontot. A filmtörténész lázadozik bennem, mikor azt olvasom,
hogy a Budapesti Iskola az olasz neorealizmus és a francia új hullám mellett a
modern filmművészet legjelentősebb irányzata volt. Cseppet szem szeretném
kisebbíteni a Dárday, Szalai, Vitézy és mások nevével fémjelezhető magyar
törekvés egyetemes filmtörténeti jelentőségét, csakhogy hiányzik a
felsorolásból a magyar új hullám (Jancsó, Gaál, Kósa, Szabó és a többiek) munkássága.
Olyan kánont nem tudok elképzelni, ahol a Sodrásban, az Így jöttem vagy
a Tízezer nap nem szerepel a képzeletbeli ranglistán, ahol mondjuk a Jutalomutazás
felülüti ezeknek az évtizeddel korábbi alkotásoknak a jelentőségét. S ez
nem véletlen szerzői vagy nyilatkozói felelőtlenség. A kötet más helyén tett
megnyilatkozásokból kiolvasható, hogy a magyar új hullám fentebb emlegetett
nagy alkotásait Vitézy nem szíveli, mert azok a művek, s elsősorban azok
alkotói hittek a nagy kompromisszumban, az „aki nincs ellenünk, az velünk van” szlogenjében,
a hatvanas évek nagy illúziójában – ő pedig nem. Így aztán soha nem volt a pályájának
olyan éve, hogy nyugodtan hátra dőlve végezhette volna a feladatát.
Aki párbajt vív a kamerájával,
annak tényleg vagánynak kell lennie. Párbajoznia előbb önmagával, hogy a lehető
legjobb szakmai megoldásokhoz jusson el. S az igazi párbajt stúdióvezetőkkel,
filmfőigazgatókkal, tévé-elnökökkel kellett megvívnia. Aki párbajt vív, soha
nem marad feladat nélkül. Aki párbajt vív, nem nyugodhat a babérjain.
A színes és fekete-fehér
fotókkal gazdagon illusztrált kötetből csak egy részletesebb filmográfia
hiányzik. Van benne viszont egy réges-régi fénykép Vitézy magángyűjteményéből.
Tizennyolc évesen, 1958-ban öltönyben, csokornyakkendőben dobol talán egy
iskolai bulin. Találó pillanat. Mert dobolt ő később is nekünk: fel nem ismert
igazságokat igyekezett közhírré tenni bárhogyan is hívták az éppen regnáló
miniszterelnököt vagy pártfőtitkárt.
Közép és Kelet-Európai történelem
és társadalom kutatásért Alapítvány, 2022
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 29-29. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15694 |