Forgács Nóra Kinga
Szakonyi Noémi Veronika első nagyjátékfilmje egy nyílt örökbefogadás története. A Hat hét elnyerte a magyar filmkritikusok fődíját.
Szakonyi Noémi Veronika a Budapesti Corvinus Egyetemen nemzetközi kapcsolatok szakon szerzett alap- és mesterdiplomát, Erasmuson járt Jénában, szakmai gyakorlaton Washingtonban. Magyar-kínai állami ösztöndíjjal Pekingben nyelvet tanult, majd filmkészítőként diplomázott a Pekingi Filmakadémián. Ezt a Színház- és Filmművészeti Egyetem dokumentumfilm-rendező mesterképzése követte, itt ismerkedett meg későbbi férjével és állandó alkotótársával, Vincze Máté Arturral, akivel Match Frame Productions néven filmgyártócéget is alapítottak. Már együtt utaztak New Yorkba, hogy elvégezzék az NYU független játékfilmes mesterképzését.
*
Mit
emelnél ki, melyik képzési helyszín és kultúra mit adott neked?
A
Corvinuson nyitottságot és alázatot tanultam, emellett bejárhattam
ösztöndíjakkal a világot, ez magabiztosságot és talpraesettséget adott.
Pekingbe megérkezve minden provokált, mindent szerettem volna mélyebben
megismerni, mindenben kerestem a kapaszkodót. Furcsa kontraszt, de a
diktatúrában hamarabb meg lehet találni a lehetőségeket, mint a szabadságban, a
kínai környezet elsősorban a lehetőségek meglátására ösztönzött. A
kollektivista társadalomból is adódik, hogy nem az egyén, hanem a közösség volt
a középpontban, így megtanultam csapatban dolgozni. New Yorkban ennek az
ellenkezője, totális individualizmus és az „én” teljes felértékelődése várt. A
szabadság mérhetetlensége mellett az volt a legfőbb benyomásom, hogy a
felszínen maradáshoz itt folyamatosan újra kell gondolnom magam, ami rengeteg
szorongással, stresszel járt. Az SZFE a szintézist adta meg. Budapest mindennek
a kiindulópontja, a hely, ahol össze lehet fűzni a szálakat. A gyökerek ide
kapcsolnak, itt biztonságban érzem magam, érzelmi sűrűség vesz körül.
Mi
kell ahhoz, hogy valaki ilyen pályát járjon be ennyire fiatalon?
Szerencse,
tudatos tervezés, bátorság és nyitottság. Mindennek meglátni a fonákját.
Támogató családi háttér, ez a legfontosabb.
Dokumentumfilmjeid
politikai elítéltekről, menekültekről, visszaeső bűnelkövetőkről forgattad. A Hat hét az örökbefogadási folyamatban az életet adó anya
nézőpontját emeli ki. Rendre olyan hősöket találsz, akik határhelyzetbe
kerültek, és az érdekeiket nem képviseli senki. Mi fog meg, mi érdekel téged ezekben
a sorsokban?
Izgatnak
a határhelyzetek. Azt gondolom, a legtöbb embernek van mozgástere, ha kicsi is,
de van. A lehetőségek kérdése azokban a fullasztó helyzetekben a
legizgalmasabb, amelyekbe az emberek vagy kényszerből, vagy a választásuk
alapján kerültek, hogy azután egy érzelmileg kiélezett szituációban kelljen
helytállniuk. Nagyon érdekel az emberek viselkedése ezekben az állapotokban,
szeretném megérteni őket, szeretnék alternatívákat kitalálni a reakcióikra és
szeretném, ha mindez rezonálna a valósággal. Ebből a szempontból az összes történetem
dokumentarista indíttatású.
A
nyílt örökbefogadás témájára hogyan találtatok? Miért döntöttetek a
dokumentumfilmes feldolgozás helyett a játékfilm mellett?
Az
alkotótársam és férjem, Máté szíve közepe az örökbefogadás témája, sok
dokumentumfilmben foglalkozott már vele, és most is dolgozik egy filmen, amely
a nemzetközi örökbefogadásról szól. Ő mesélt nekem a jogszabályról, amelynek
értelmében az örökbeadóknak és az örökbefogadóknak nyílt örökbefogadás esetén
is hat hét áll rendelkezésére, hogy meggondolhassák magukat. Sokáig kerestük a
szereplőket egy dokumentumfilmhez, de végül arra jutottunk, hogy ebben az
érzékeny időszakban mégsem lenne helyes forgatnunk. Nem akartuk, hogy a kamera
jelenléte miatt döntsenek így vagy úgy az érintettek. Úgy éreztük, hogy fikciós
filmben viszont nagyon jól működne ez a konfliktus. Az NYU-n az első félévben
ráadásul Máté már készített egy rövidfilmet, amelyben az életet adó fiatal lány
bekopog az örökbefogadó párhoz, hogy látni szeretné a babát. Már akkor éreztük,
hogy ezt a helyzetet ki akarjuk bontani. Amikor a pandémia miatt
hazamenekültünk New Yorkból, Romwalter Judit, a Hat hét leendő producere
keresett meg bennünket, hogy adjuk be az anyagot a frissen kiírt tévéfilmes
pályázatra. Így, Juditnak köszönhetően lett játékfilm a témából. Persze minden
korábbi kutatást felhasználtunk, és sok további érintettel beszéltünk a
forgatókönyv megírásához.
A
Hat hétben nincs szó
politikáról és csak kevés figyelem jut az örökbefogadó párra is – annak
érdekében, hogy a fókuszba a gyermekét örökbeadó nagykamasz Zsófi karaktere
kerülhessen. Hogyan egyensúlyoztatok a forgatókönyv írásakor?
Az első
nagy döntés az volt, hogy az anya vagy az örökbefogadó házaspár szemszögét
válasszuk-e. Hetvenperces tévéfilmre pályáztunk, tudtuk, hogy mindkettőt nem
tudjuk bemutatni. Abban a pillanatban jobban érdekelt bennünket az anya
perspektívája, úgy döntöttünk tehát, hogy ezzel megyünk tovább. Innentől
Mátéval és a forgatókönyvíróként szintén velünk dolgozó Daoud Dániellel csak az
volt fejünkben, hogy a lehető legpontosabban és legőszintébben mutassuk be az
életet adó anya helyzetét. Minden, ami ebből a nézőpontból hiteles, az a része
a történetnek, ami nem, az pedig nem fér bele. A második komoly dilemmát a
történet kezdőpontjának kijelölése jelentette. Az abortusz kérdését nem
hozhattuk be, hiszen az önmagában olyan döntéshelyzetet eredményezett volna, amely
saját filmet igényelne. Tehát aközött kellett választanunk, hogy a szülés előtt
kis idővel kezdjük elmesélni a történetet, vagy a szüléssel indítunk. Mivel szerettünk
volna egy edukatívabb jelleget, ezért a szülés előtt néhány héttel kezdtünk.
Éreztük, hogy Zsófi döntése súlyának az átérzéséhez kell az örökbefogadó pár
drámájának megismerése is – de, Schulze Éva dramaturgiatanárunk szavaival élve,
csak a szükséges és elegendő mértékben.
Andrea
Arnold filmje, az Akvárium jutott az
eszembe a Hat hétről. Minden filmes eszköz azt a célt szolgálja, hogy
létrejöjjön egy különleges, egyszerre intim és kívülről látott női
szubjektivitás. A Hat hét számomra testfilm. Zsófi testének változása
szorosan összefonódik a karakter kibontásával – a terhesség elrejtésétől majd
lassú megmutatkozásától elfojtott fájdalmon és lábszárra kúszó vércsíkon át
egészen olyan finom jelzésekig, hogy szőke haja kiengedése vagy szoros copfba
fogása hogyan jelzi a kontroll elengedésének és visszavételének dinamikáját. Te
mit gondolsz erről?
Andrea
Arnold Akvárium című filmjét még a Pekingi Filmakadémián mutatták meg
nekünk. Tátott szájjal álltam, és azt éreztem: Úristen, ha így is lehet filmet
készíteni, akkor én minden áron szeretnék. Nagy hatással volt rám, és a Hat
hét készítése során is az egyik inspirációs forrást jelentette. Testfilmnek
a filmünket először Nagy V. Gergő nevezte, aki az NFI részéről segített
fejleszteni a forgatókönyvet. Mi elsőre csak írtuk, ami jön, nem gondolkodtunk
ilyen fogalmakon. Utána viszont éppen az ilyen definíciók segítettek
rendszerezni, strukturálni a motívumokat. A kontroll valóban fontos motívum
volt számunkra. Mindig is olyan karaktert álmodtunk, aki mindent próbál
kontroll alatt tartani, igyekszik elnyomni az érzéseit. Nagyon érdekelt minket,
hogy ez a kontroll hogyan esik szét, amikor valami más születik meg. Háromszor
van szerzett zene a filmben, ez Sperling Andor zeneszerző érdeme. Én úgy
szoktam mondani: amikor a test lázad. Amikor sejtszinten történik valami
Zsófiban, és hiába akarja elnyomni, lefojtani, nem tudja: a testnek és a
léleknek együtt kell működnie, harmóniában.
A
másik ide illő fogalom: a viselkedésfilm. Minden információnk Zsófi
megfigyeléséből származik. Hogyan alakítottátok ki az ő követésére alkalmas
vizuális nyelvet és ritmust?
Fontosnak
tartottuk, hogy tényleg minden az ő személyéből eredjen, minden a karakter
megismerését és kinyílását segítse. Amilyen a karakter, olyan lett a képi
világ, a ritmus, a vágás – próbáltuk mindenben Zsófi impulzivitását, pulzálását
megmutatni. Én először erősen dokumentarista látványt képzeltem el: a kamera
mindig legyen kézben, legyünk mindig nagyon közel. Dévényi Zoltán, az
operatőrünk lazított ezen az elképzelésen, rávezetett, hogy vannak olyan pillanatok,
amikor egyszerűen nem ezt igényli a történet. Így alakult ki egy sokkal
megengedőbb, a helyzetek szépségét is megmutató vizuális nyelv.
A
forgatáson a Zsófit játszó Román Katalin és az operatőrünk között szoros
bizalom alakult ki, intim helyzetet tudtunk nekik biztosítani, és ők
kényelmesen dolgoztak benne. Zoli gyakran csak annyit mondott: „Katukám, csak
táncoljunk, csináld, és én követlek!” Ehhez persze kellett a pontosan kitalált
koncepció, amely ott virágzott Zoli fejében.
A
vágókat, Hargittai Lászlót és Vághy Annát már a forgatókönyvíráskor bevontuk a
folyamatba, szeretek ugyanis biztosra menni, és előre átbeszélni minden jelenet
első és utolsó snittjét, illetve azt is, hogyan tudunk majd pontosan vágni,
milyen lesz a ritmus, melyik beállításnak milyen hosszúnak kell lennie. Nem szeretek
a forgatáson elbizonytalanodni ezekben a kérdésekben. Két vágóval hosszabbra
nyúlt a vágás, viszont cserébe csodásan működött együtt a két perspektíva,
remek viták pattantak ki, és mivel mindketten pontosan érezték Zsófit és a
történetet, nagyon egységes egész jött létre. Gazdagon jöttünk ki a helyzetből.
A
történetben a szülés jelenetétől kezdve folyamatosan a tetőponton vagyunk, a
végkifejletig. Hogyan építettétek és tartottátok ezt a feszültséget?
Pontosan
ez volt a cél, legalábbis én így képzeltem: a szülés előtt vegyünk egy nagy
mély levegőt, hogy azt utána egész végig ne tudjuk kifújni. A forgatókönyv
írása közben elsősorban a gyász fázisait gondoltuk át, ez segített meghatározni
a tempót. Nem voltunk igazán tudatosak, sokkal inkább ösztönösen építkeztünk:
belebújtunk a központi karakterbe és az ő metronómjára haladtunk.
Zsófi
szenvedélybetegséggel küzdő, csonka, diszfunkcionálisan működő családban él.
Miért fontos számodra, hogy ez a család megjelenjen a filmben?
A
felkészülés során több csonka vagy alkoholbeteg családdal ismerkedtünk.
Sikerült feltérképeznünk, hogyan működnek ezek a családok. A filmbe mindezt a
tudást szintén a központi karakter szűrőjén keresztül engedtük be. Látnia kell
a nézőnek Zsófi családját, hogy megértse a döntését.
Találkoztunk
egy-két olyan történettel kutatás közben, amelyekben nem volt szeretet, ezek
iszonyatosan megviseltek bennünket. De a valóságban a legtöbb érintett
családban van szeretet, lehetőség viszont nincs. Ez az, amin társadalmilag
dolgoznunk kellene. És ez az, amin meg is éri dolgozni, hiszen, ha szeretet
van, csak lehetőség nincs, akkor lehetőséget kell teremteni, és működni fog. Én
olyan családot akartam megmutatni, amelyikben van szeretet. Mert nekem fontos
volt, hogy legyen remény.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 20-21. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15690 |