Szekfü András
Részletek Rák József operatőr életút-beszélgetéséből.
Balázs
Béla díjas filmoperatőr és rendező, a MAFILM II. telep egyik meghatározó
egyénisége volt. A Duna Televízió hőskorszakának résztvevője, a Színház- és
Filmművészeti egyetem oktatója. Az életút interjú a Ráday-utcai Filmesházban
készült, 2021 októberétől decemberéig.
*
Amikor majd hatvan éve megismerkedtünk,
számomra megdöbbentő volt, hogy te elvesztetted a bal szemedet, és ennek ellenére egy olyan szakmát és
művészetet választottál, ami a szemhez kötődik. Mi történt a szemeddel?
Még ott
a faluban [Vámosmikolán], a
születésem után nem sokkal kaptam egy fertőzést. Balassagyarmaton volt egy
híres szemorvos, ő kezelgetett és próbálta, de a bal szememet nem tudta
megmenteni. Azt tanácsolta, hogy inkább annulláljuk, vegyük ki, és majd később kaphatok
egy üvegszemet. És ha megnézed az érettségi tablóképemet, akkor gyönyörű
kétszemű fiúcska vagyok, de az egyetem első évében egy reggeli mosdásnál egy
rossz mozdulattal kirepült a mosdóba, üvegből készült szem volt és felrobbant.
Úgyhogy erről a szemről lemondtam, és úgy gondoltam, hogyha ez van, akkor ez
van.
Volt ennek bármilyen hatása a te későbbi
szakmai életedre?
Én azt
gondolom, hogy nincs köze hozzá, mert ez valahol itt dől el [a homlokára
mutat], meg az egész képi világ is ott dől el. Viszont a [főiskolai] felvételinél
ez problémát okozott.
Tehát rákérdeztek, hogy Rák elvtárs hogyan
gondolja?
A
főiskola fővilágosítója, hadd ne hangozzék el itt a neve, mert ő ordított a
felvételi bizottságban, hogy ő még arról nem hallott, hogy egy félszemű ember
operatőr, ilyen nincs! De üvöltve. És akkor [Keleti] Marci bácsi azt mondta: „Miért,
mi a baj? Átküldjük a Mária utcába, vizsgálják meg.” „De hogyan fog belenézni a
kamerába?” „Hát a fél szemével fog.” „De aki a másikkal is néz meg a kamerába
is néz?” „Az valami mást lát, mint amit csinál.” Ilyen nevetséges, gyerekes viták
voltak…
Nekem
is csak később jutott eszembe, hogy hiszen mikor már elkezdtem látni meg
mozogni, hát én fél szemmel tanultam meg a világot! Nekem így kellett lemászni
a negyven kúszómászást, hogy elérjem az almát a szoba sarkában meg az udvar
végében lássam a tehenet, hogy mennyit, hány lépést kell menni a tehénig.
Volt tehenetek?
Nekünk
mindenünk volt. Szóval annyira nagyon szegények mi nem voltunk, amíg hagyták.
A
háború után is, úgy ‘48-ig minden volt. Húsvétkor a nagyanyámtól
báránypörköltet kaptam, mert voltak bárányaink is, voltak malacaink is,
disznóink is, rengeteg baromfi volt. Én még jártam libákat legeltetni az Ipoly-partra.
Kellett téeszt szervezni a faluban? Be
kellett vinni mindent?
Igen,
és be is vitték. Tudom, hogy a nagyapámnak azt mondták, ugye a maga unokája
most szeretne érettségizni, és akkor az én öregem mindent aláírt.
Tehát veled zsarolták meg a nagyapádat?
Így
van. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen én olasz-magyar szakra akartam menni, de
az nem indult abban az évben. Így aztán jelentkeztem az ELTÉ-re
matematika-fizika tanári szakra.
Milyen volt az egyetem? Ugye most még mindig
az alapegyetemedről beszélünk, tehát az ELTE TTK-ról.
Az első
évben nagyon szórakoztató, élvezetes volt, jó csapat verődött össze, és aztán
jött az Egyetemi Színpad, és mi is ott ismerkedtünk meg. Odamentem kíváncsiságból. Sokat jártam moziba már az első évben.
Az, hogy minden sarkon mozi volt, nekem újdonság volt, és nagyon sok filmből
lehetett válogatni, és nagyon jól emlékszel, ugye a hatvanas évek első feléről
beszélünk, dömpingben voltak a jobbnál jobb rövidfilmek, franciák, nagyon jó
lengyel filmek voltak.
Az akkori fejeddel te hogyan láttad az
Egyetemi Színpadot meg az amatőr filmklubot?
Nem
tudom, odamentem, és első pillanattól jól éreztem magam, és ez egy fontos dolog
volt, hogy jól vagyok. Szóval most is ülünk és jól vagyunk.
Hány éven át voltál az ELTE Amatőr
Filmklubban, kettő vagy három?
Majdnem
három évig. Akkor én már elhatároztam, hogy át fogok jelentkezni a
Filmművészetire.
Rendezői ambícióid sosem voltak?
Igazándiból
nem, mert én másként gondolkoztam. Rövidfilmet, azt lehet egyedül is csinálni,
lehetsz igazi cinematográf, aki filmet csinál. De a játékfilmhez biztos kell
rendező, meg egy nagyobb vállalású dokumentumfilmhez, el nem tudom képzelni rendezők nélkül, rendezői
háttérmunka nélkül.
Pedig
végül is megcsináltam, merthogy az az osztály, ahova minket felvettek, a Herskó
János és Illés György osztálya
volt. Herskónak ez volt az utolsó osztálya egyébként (mielőtt emigrált 1970-ben – Sz.
A.), nem volt neki sok osztálya. Nála nem az volt, hogy én operatőrnek
jelentkezem, én meg rendezőnek jelentkezem. Herskó azt mondta, hogy most
mindenki mondja el azt, hogy ő minek jelentkezik, de azután felejtse el. Itt
mindenki mindent fog tanulni és mindent ki kell próbálnia. És tényleg ez volt
végig. És voltak, akiknek egyből sikerült mindkét diploma. Én ráhajtottam az
operatőrségre.
*
Mit tanultál a főiskolán? Kitől lehetett
tanulni, mit lehetett tanulni? Kiktől nem lehetett tanulni?
Legtöbbet
művészettörténetből, Szőllősynétől tanultam. Művtöriből volt egy fantasztikus
könyvtár, ami remélem, hogy megvan, amit az Éva szedett össze. Ő beszerezte a
legjobb minőségű nyomatokat. Akkoriban még nem
nagyon utaztunk ám, csak véletlenül, de
ha valaki ment, akkor kérdeztük Évánál, hogy ide megyek, oda megyek, mit
tetszik tanácsolni. Hát ő elmondta, hogy mi lenne fontos, de tudja mit? Hozzon
nekem egy fotót arról, mert nincs meg a diagyűjteményben, hogy az órán vetíteni
tudjam, és nagyon érdekes.
És a filmszakmai tanárok közül?
Világításból
Illés Gyuri bácsitól nagyon sokat tanultam. Egyszer a műteremben bevontam selyemmel
az egész szoba tetejét és lukakat vágtam, onnan jöttek be élfények. Odajött
mögém a kamerához, de nem nézett a kamerába, megnézte, és azt mondta, hm,
nagyon érdekes. Aztán odament az egyik statívon (állványon) lévő lámpához, belerúgott, kicsit odébb ment a fény;
azt mondja, na, most már elindíthatod a gépet. Ő ilyen kis finomságokat tudott
megmutatni.
Mi volt a diplomafilmed?
Nekünk
nem volt diplomafilmünk, elfogyott a pénz harmadévben. Harmadéves vizsgafilmre
elköltöttük a pénzünket, de ennek volt hozadéka, mert akkor az oberhauseni
nemzetközi rövidfilm-fesztiválon ez az osztály a hat vizsgafilmjével nyerte meg
a fődíjat. Én Böszörményi Géza Biológiai
gyakorlatok című filmjének voltam az operatőre.
Tehát elfogyott a pénz, de akkor hogyan
kaptatok diplomát?
1968
tavaszának végén végeztünk. Két államvizsgát kellett letenni augusztus végéig,
és innentől kaptunk három évet, tehát ‘71 decemberéig, hogy ami film majd összejön az életben, azzal
lehet jelentkezni, és akkor majd azt a bizottság megnézi és értékeli.
Neked mi volt az, amit így beadtál?
A
rövidfilmstúdióban Czigány Tamás rendező bevállalt engem mint frissen végzett
embert operatőrjének. Az akkori vadászati világkiállításra a stúdió több
film-megbízást kapott, Tamás a három nagyvadról, őz, dámvad, gímszarvas
készített egy-egy filmet. ‘69 őszén már forgattunk.
És akkor ezt a filmet bevitted a főiskolára
vizsgafilmként. Összejött a bizottság, megnézte, és azt mondta, hogy rendben
van.
Igen,
és a bizottságban benne volt az az ember, aki azt akarta, hogy engem ne
vegyenek föl a fél szememmel.
De nem kért bocsánatot.
Eszébe
se jutott. Mindegy. A következő évben, a Miskolci Filmfesztiválon operatőri
díjat kaptam. De hát tudod, a díjak, azok olyanok, hogy jönnek-mennek, hol vannak,
hol nincsenek. Kezdetben a díjak meg a kitüntetések nagyon nagy örömök, de hát nem szabad
ezeknek bedőlni. Csinálnod kell azt, amivel úgy érzed, hogy tudsz valamit
mutatni, mondani.
*
Hogyan kerültél a Híradó és Dokumentum
Filmgyárba, a „HDF”-be, másik nevén a 2-es telepre, a Könyves Kálmán körútra?
Nehezen.
Már bedolgoztam Bodrossy Félix keze alá, aki egy nagyon speciális trükkasztalon
készítette ott a Hellász istenei című
filmjét a Népszerű Tudományos
Filmstúdióban. Tehát volt már ismeretségem ott, és nagyjából ismertem a
filmjeiket is. Bejelentkeztem Deák
Györgyhöz, a stúdióvezetőhöz, elmondtam, ki vagyok, mi vagyok, úgy
vettem észre, hogy ez a beszélgetés tetszett neki. Ez nyár elején volt. Azt
mondta, hogy megbeszéli a stúdióval. Ezen én csodálkoztam, hogy megbeszéli a
stúdióval.
Tehát ő tulajdonképpen a saját
beosztottjaival beszélte meg.
Igen,
ott elmondta, hogy ki vagyok, mi vagyok, de aztán közölte velem, hogy hát
sajnos egyelőre ez nem jön össze, mert azt mondták a többiek, hogy azt a
munkafeladatot, ami általában erre a stúdióra hárul, azt ők nyugodtan,
kényelmesen el tudják végezni, nem kell ide új ember. Úgyhogy azt javaslom,
legyen türelemmel, majd csak eljön a maga ideje is. De ha magát behívják
például egy produkcióhoz, akkor bedolgozhat. Október 1-től három hónapos
szerződést kaptam. A munkakönyvembe már be volt írva, hogy belépett 1968.
október 1-jén.
*
Közben
Bodrossy Félixszel elég jóba lettem, voltak ötleteim. Elképzelte, hogy hogyan
lehetne papírkivágásból tengeri hullámzást csinálni. Én meg, a kis matematikus,
pillanatok alatt megmondtam, hogy nem kell annyi, elég egy sablon és ilyen
rövidke fázisok, és a hullámok így fognak menni. Nem hitte el. Megcsináltuk!
Ezek nagyon egyszerű, tényleg geometriai dolgok és mértanból mindig jó voltam.
Csak azért mondom neked, hogy fél szem ide, fél szem oda, ez mástól függ. Az utolsó résznél már mondta, hogy ez
lenne a jelenet, ott a papírcetlik, meg ott a trükkgép, meg ezek a hosszak,
megvolt a hangfelvétel előre.
Mesélj valamit erről a technikáról!
Először
is mint különlegesség, ez cinemaszkóp animáció volt, és papírkivágásokkal
dolgozott.
Az igazi széles vászon.
Igen,
1:2,4-es oldalarány, ebben csináltunk animációt. A koncepció az volt, hogy
megmozdulnak a görög vázán a rajzok. Magyarul, hogy ezek a görög vázaképek
hitelesítik a történetet.
Ismeretterjesztő projektnek érezte vagy
művészi projektnek?
Én azt gondolom, hogy ő mind a kettőnek érezte,
mert belevitt sok-sok jópofaságot, ami hát nem volt a vázákon.
Hogyan látod ma Bodrossy Félix jelentőségét?
A filmtörténet
technikai oldalán ő úgy is van nyilvántartva, mint az egyszalagos sztereo
filmfelvétel és vetítés feltalálója. Ugye az első sztereó filmek két külön
szalagon voltak, két kamera, a két szem miatt. Ő kitalálta, hogy egy
prizmácskával ezt a két képet egymás fölé eltolva odavitték ugyanarra a
filmszalagra. Ez egy világhírű dolog volt már akkor is. Bodrossy a nemzetközi
szabványügy nagydíját kapta meg, azonban a jogtulajdonos Magyarország a jogot
elvesztette, mert nem fizette be azt a néhány dollárt. A fejlődés meg ment,
dübörgött, elkezdték mások fejleszteni más irányba, aztán jött az elektronika.
Tehát
Bodrossy csalódott ember lett. Végül is az élete vége felé belekezdett egy
ötrészes filmsorozatba, amiből három elkészült. Ez A filmtrükkök csodálatos világa, amit kimondottan közönségnek
szánt, de a szakmának is, hogy térjenek észhez, gondolkozzanak bátran nem
létező képekben, mert mindent le lehet fényképezni. Elkészült az öt
forgatókönyv és három film is elkészült. De aztán az elektronika mindent elsöpört.
Őelőle is elsöpörte volna, hogyha a betegsége nem viszi el.
*
Volt
nekem egy Visszafelé című, 6 perces
kis kísérleti filmem.
Ezt te rendezted is?
Igen,
hát ez egy rögtönzés volt. Maradt 300 ezer forint. Szeptember végén derült ki.
El kellett költeni.
Igen,
mert különben elveszik, nem lehetett átvinni a következő évre. Szedlay Péter
volt éppen a stúdióvezető, és akkor mondta, hogy hozzon valaki valamit. Én meg
csak írogattam magam elé, hogy gyufafej, száraz ág, zöld erdő, valami ilyesmit,
talán verset akartam írni. Ó, mondom, de hát ez lesz a jó, és már be is mentem.
Mondom, van egy filmötletem, a 300 ezerből valószínűleg megvan. Mondjad, hogy
mi lesz. Hát, mondom, azt látjuk, hogy a meggyújtott gyufa, amit beledobunk a
hamutartóba, hogy elégjen, az egyszer csak elkezd visszafelé kinőni,
megszilárdulni, és akkor a gyufafejről leválik a foszfor, és képzeld el,
visszamegy a gyufa az egész erdőig, zöld erdő lesz belőle. Azt mondja, jó, hát
hogyha háromszázezerből meg tudod csinálni, akkor csináld.
Színesben?
Színesben.
Akkoriban még nem szívesen beszéltek a környezetvédelemről meg a
természetvédelemről. Vácrátóton épp előző évben forgattam az arborétumban egy
filmet, amiben nagyon szép tájképek voltak, oda kéne visszamenni.
Ebben
az lett a poén, hogy a gyufa ugyan visszamegy és zöld erdő lesz belőle, de
fűrészek zaja hallatszik ezalatt, és akkor kinyit a vario és látjuk a tarvágást,
az erdő széle teljesen le van vágva, magyarul nincs természetvédelem. No, ezt
csináltam meg, ez a Visszafelé.
Ütős volt.
Ütős
volt.
*
Eltelt
három év, vagy már a negyedik évben vagyunk, a stúdióban tudják, hogy nekem
nagyon jól alakult a kapcsolatom Bodrossyval, Czigánnyal, Vas Judittal, és
akkor egyszer csak az elit elkezdi megkérdezni, hogy volna-e kedved, van egy
filmem, gyerekpszichológiai valami, elvállalnád-e? Aztán van egy nagyon
érdekes, a fizikai folyamatok irányáról szóló valami. Lenne-e kedved velem dolgozni? Hát,
mondom, persze, kéne beszélgetni, hogy mit gondolsz, de, mondom, örömmel.
Magyarul: az a zárt elit, aki addig elzárkózott
előled…
Kezdett
kinyílni. Elkezdett kíváncsiskodni, igen. Préda Tibi meghívott, hogy dolgozzak,
Dévényi Laci meghívott, hogy dolgozzak vele. Volt egy tudományos tanács, a
TIT-nek valami tanácsa, akik azt javasolták, hogy próbáljunk meg kitalálni a
stúdióban olyan filmet, ami valahogy a matematikához kapcsolódik. Nem tudnál valami olyasmit? De,
mondom, a véletlenről, a valószínűségszámításról, megcsináljuk azt, hogy Hány éves a kapitány. Megcsináltuk.
Aztán később a szimmetriáról, Tükröm,
tükröm, mondd meg nékem címmel, megcsináltuk azt is.
*
A hetvenes évek második felében volt-e
valamilyen elképzelésetek arról, hogy mi a világszínvonal a népszerű tudományos
filmben?
Létezett
egy nemzetközi tudományos filmszövetség, ami francia találmány volt. Ennek
voltak éves konferenciái, és oda minden országból küldtek filmcsomagot. Volt ilyen Szentpéterváron, akkor még Leningrádban, Jénában,
egyszer Olaszországban, mindegyik konferencián nem voltam ott, de a filmjeink
ott voltak, és nem szerepeltünk rosszul. A franciák általában jobban
szerepeltek, meg talán az olaszok is. De volt idő, amikor mi szerepeltünk jól. Senki nem érezte úgy, hogy nagyon hátul vagyunk.
*
Egyszer
kaptam életemben egy nagyon szép gesztust. Pont a Dévényi Lacitól, aki ugye eleinte
óvakodott, nem akart velem dolgozni. Egyszer dolgozott velem, és az a film
Miskolcon mindjárt kategóriadíjas lett. Közben volt sok nézeteltérésünk, hogy
milyen legyen a kép. Lacinak a vizuális hasonlatokra volt hajlama, én meg
nyilván máshogy csináltam. Csipetnyi
logika volt ennek a filmnek a címe, a chipekről szólt, és akkor díjat
nyert. És Dévényi Laci, aki így ódzkodott tőlem, utána megtette azt, hogy
elment a művészhez, aki csinálta ezt a miskolci plakettet abban az évben, és
kiöntette vele számomra, és külön odaadta.
Hogy neked is legyen egy példányod.
Hogy
nekem is legyen díjam. Ez egy nagyon szép gesztus, és akkor arra gondoltam,
hogy azért én helyesen gondolkodom, ez a rendező kimondta, hogy nemcsak ő
csinálta, ez nemcsak az ő munkája, ez egy csapaté, és a csapatnak a második
embere mégiscsak az operatőr.
Az
interjú hosszabb változata a szerző Így filmeztünk 4. kötetében jelenik
meg az MMA Kiadónál.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 26-28. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15687 |