Szabó G. Ádám
Refn transzcendens síkra helyezi jó és rossz küzdelmét.
Különbözõ stációkat járnak be Refn legutóbbi
mûveinek nõi karakterei. Nárcisztikusan óhajtoznak a Szépségre a Neon démon gyilkos modelljei. A Halál Fõpapnõjeként
definiált, bántalmazott nõket oltalmazó Yaritza ellenfeleihez hasonló
szörnyûségeket követ el a Too Old to Die
Youngban. Miu, a Koppenhágai cowboy
szexmunkára kényszerített illegális bevándorlója az elõzõ sorozat Dianájára
hajazó, misztikus gyógyító- és harci képességekkel áldott jövevény.
17 évvel az önkéntes
számûzetést hozó Pusher 3. után a
direktor visszatért szûk pátriájába – a Neon
démon (Mary Laws, Polly Stenham), illetve a Too Old to Die Young (Halley Wegryn Gross) után Refn ismét nõi
társírókkal, sõt, ötletgazdákkal (Sara Isabella Jønsson Vedde, Johanne Algren,
Mona Masri) dolgozik. Feminizmusportréja összetett. Hatalomgyakorlásról, a
prostitúció-tematika révén szexuális kizsákmányolásról, emberkereskedelemrõl
regél a Koppenhágai cowboy. 5 órás
Netflix-szériájában igencsak különbözõ nõi karakterek vonulnak fel. Rosella bordélyt
üzemeltetõ cinikus matróna, a kínai étteremtulajdonos Hulda mama joviális
cselszövõ. Feudális, dinasztikus alapokon nyugvó, pusztán az erõszak nyelvét
beszélõ elnyomórendszert ábrázol Refn.
Miu (hõsnõjét a Prada-luxuscég divíziójáról nevezte el a
rendezõ) nemcsak a korrupt matriarchátust, de a züllött patriarchátust is rombolja:
a Koppenhágai cowboy újabb témái az
emancipáció, valamint a bármiféle rabigából történõ menekülés. Miroslav és
Dusan fegyverbizniszben utazó bûnözõ-kapitalisták. A nõies, árjavonású Nicklas
torz lelkû-testû, nekrofil kéjgyilkos. Chiang úr gyermekrabló. Szexbarlangot
borít lángba a fõhõs, onnan a Sárkánypalotába viszi az útja, majd dekadens
arisztokratakastélyban köt ki. Nyers utcamiliõbõl, tehát a materializmus kézzel
fogható világából jut el a spiritualizmus hipnotikus ismeretlenségéig. Vagyis a
Koppenhágai cowboyban a Pusher-trilógia realizmusa és Refn metafizikai
artsploitationjei (Valhalla Rising, Csak Isten bocsáthat meg) fonódnak össze. Kék, vörös, lila
beállításai, rózsaszín neonfényei, szintipopja, üvöltõ tekinteteket zörejjel
aláfestõ hangkulisszája, lassításokkal cicomázott körsvenkjei, a figurák kimért
beszédmódja, a Pusher 3-at idézõ,
albántól dánig terjedõ, mágikus régiókba csábító nyelvhasználat vagy a záró kung-fu-összecsapás az érzékfelettiség
szimbólumai. Disznóként visító, csupasz hátsóval vonagló, feldarabolt férfijei
a nemi krízis megtestesítõi.
Valósághoz hellyel-közzel
ragaszkodó neo noirból boszorkánysággal,
incesztussal és vámpirizmussal kecsegtetõ, pszichedelikus urban fantasybe csévél a Koppenhágai
cowboy (címe a Skandináviában honosított pornográfia és a brutalitás
fúziójára reflektál) utolsó két része. Ismét a nõi perspektíva érvényesül – a
kék joggingot öltõ, androgün Miu fõnemeziseként
a fehér kosztümbe/vörös tréningruhába bújó, ördögi Rakelt nevezi meg a rendezõ,
akit Refn idõsebb lánya, a modell Lola játszik. A Koppenhágai cowboy e ponton nemcsak szerzõi, hanem családi-baráti
kommentárként üzemel. Miu alteregóit felesége, Liv Corfixen és kisebbik lánya,
Lizzielou formálják meg. Szerettei a kozmikus utazásra invitáló Touch of Crude divatetûdjébõl sem maradtak
ki. A Miroslav-Dusan-párost a Pusher-epizódok
Milója és Radovanja, Zlatko Buriæ és Slavko Laboviæ alakítja. Mikael Bertelsen
és Mads Brügger – drogdílerek bõrében – a Den
11. time éjszakai talk show-riportereiként
ismertek. Refn is tiszteletét teszi egy néma cameo erejéig, míg a direktort a Death Strandingben virtuálformába öntõ japán videojátékguru, Hideo
Kojima a sorozat utolsó revelációjával szolgál. Cliffhangerrel ér véget a Koppenhágai
cowboy: bár Refn és partnerei csak egy forgatókönyvvázlatot írtak,
elengedhetetlennek tûnik az újabb évad.
KOPPENHÁGAI COWBOY (Coppenhagen Cowboy) – dán, 2022. Rendezte: Nicolas Winding Refn.
Írta: Sara Isabella Jonsson Verde és Nicolas Winding Refn. Kép: Magnus
Nordenhof Jonck. Zene: Cliff Martinez. Szereplõk: Angela Bundalovic (Miu),
Andreas Lykke Jorgensen (Nicklas), Li Il Zhang (Hulda mama), Lola Corfixen
(Rakel). Gyártó: NWR Film / Space Rocket Nation. Forgalmazó: Netflix. 6 x 55
perc.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 47-47. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15682 |