rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Televízó

Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy

Szent kurva

Szabó G. Ádám

Refn transzcendens síkra helyezi jó és rossz küzdelmét.

Különböző stációkat járnak be Refn legutóbbi műveinek női karakterei. Nárcisztikusan óhajtoznak a Szépségre a Neon démon gyilkos modelljei. A Halál Főpapnőjeként definiált, bántalmazott nőket oltalmazó Yaritza ellenfeleihez hasonló szörnyűségeket követ el a Too Old to Die Youngban. Miu, a Koppenhágai cowboy szexmunkára kényszerített illegális bevándorlója az előző sorozat Dianájára hajazó, misztikus gyógyító- és harci képességekkel áldott jövevény.

17 évvel az önkéntes száműzetést hozó Pusher 3. után a direktor visszatért szűk pátriájába – a Neon démon (Mary Laws, Polly Stenham), illetve a Too Old to Die Young (Halley Wegryn Gross) után Refn ismét női társírókkal, sőt, ötletgazdákkal (Sara Isabella Jønsson Vedde, Johanne Algren, Mona Masri) dolgozik. Feminizmusportréja összetett. Hatalomgyakorlásról, a prostitúció-tematika révén szexuális kizsákmányolásról, emberkereskedelemről regél a Koppenhágai cowboy. 5 órás Netflix-szériájában igencsak különböző női karakterek vonulnak fel. Rosella bordélyt üzemeltető cinikus matróna, a kínai étteremtulajdonos Hulda mama joviális cselszövő. Feudális, dinasztikus alapokon nyugvó, pusztán az erőszak nyelvét beszélő elnyomórendszert ábrázol Refn.

Miu (hősnőjét a Prada-luxuscég divíziójáról nevezte el a rendező) nemcsak a korrupt matriarchátust, de a züllött patriarchátust is rombolja: a Koppenhágai cowboy újabb témái az emancipáció, valamint a bármiféle rabigából történő menekülés. Miroslav és Dusan fegyverbizniszben utazó bűnöző-kapitalisták. A nőies, árjavonású Nicklas torz lelkű-testű, nekrofil kéjgyilkos. Chiang úr gyermekrabló. Szexbarlangot borít lángba a főhős, onnan a Sárkánypalotába viszi az útja, majd dekadens arisztokratakastélyban köt ki. Nyers utcamiliőből, tehát a materializmus kézzel fogható világából jut el a spiritualizmus hipnotikus ismeretlenségéig. Vagyis a Koppenhágai cowboyban a Pusher-trilógia realizmusa és Refn metafizikai artsploitationjei (Valhalla Rising, Csak Isten bocsáthat meg) fonódnak össze. Kék, vörös, lila beállításai, rózsaszín neonfényei, szintipopja, üvöltő tekinteteket zörejjel aláfestő hangkulisszája, lassításokkal cicomázott körsvenkjei, a figurák kimért beszédmódja, a Pusher 3-at idéző, albántól dánig terjedő, mágikus régiókba csábító nyelvhasználat vagy a záró kung-fu-összecsapás az érzékfelettiség szimbólumai. Disznóként visító, csupasz hátsóval vonagló, feldarabolt férfijei a nemi krízis megtestesítői.

Valósághoz hellyel-közzel ragaszkodó neo noirból boszorkánysággal, incesztussal és vámpirizmussal kecsegtető, pszichedelikus urban fantasybe csévél a Koppenhágai cowboy (címe a Skandináviában honosított pornográfia és a brutalitás fúziójára reflektál) utolsó két része. Ismét a női perspektíva érvényesül – a kék joggingot öltő, androgün Miu főnemeziseként a fehér kosztümbe/vörös tréningruhába bújó, ördögi Rakelt nevezi meg a rendező, akit Refn idősebb lánya, a modell Lola játszik. A Koppenhágai cowboy e ponton nemcsak szerzői, hanem családi-baráti kommentárként üzemel. Miu alteregóit felesége, Liv Corfixen és kisebbik lánya, Lizzielou formálják meg. Szerettei a kozmikus utazásra invitáló Touch of Crude divatetűdjéből sem maradtak ki. A Miroslav-Dusan-párost a Pusher-epizódok Milója és Radovanja, Zlatko Burić és Slavko Labović alakítja. Mikael Bertelsen és Mads Brügger – drogdílerek bőrében – a Den 11. time éjszakai talk show-riportereiként ismertek. Refn is tiszteletét teszi egy néma cameo erejéig, míg a direktort a Death Strandingben virtuálformába öntő japán videojátékguru, Hideo Kojima a sorozat utolsó revelációjával szolgál. Cliffhangerrel ér véget a Koppenhágai cowboy: bár Refn és partnerei csak egy forgatókönyvvázlatot írtak, elengedhetetlennek tűnik az újabb évad.

KOPPENHÁGAI COWBOY (Coppenhagen Cowboy) – dán, 2022. Rendezte: Nicolas Winding Refn. Írta: Sara Isabella Jonsson Verde és Nicolas Winding Refn. Kép: Magnus Nordenhof Jonck. Zene: Cliff Martinez. Szereplők: Angela Bundalovic (Miu), Andreas Lykke Jorgensen (Nicklas), Li Il Zhang (Hulda mama), Lola Corfixen (Rakel). Gyártó: NWR Film / Space Rocket Nation. Forgalmazó: Netflix. 6 x 55 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 47-47. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15682

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -