rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Papírmozi

PAPÍRMOZI

Mágia vagy monolit?

Kránicz Bence

Borzas hajú, szemüveges kamaszfiú teng-leng magányosan a kisvárosi Angliában. Egészen addig, amíg különös alakok nem bukkannak fel körülötte, akik azt állítják, varázslat igenis létezik, a fiúból pedig nemzedéke legnagyobb mágusa lehet. Összezavarodott főhősünk az egyiküktől egy baglyot is kap ajándékba. Nem, ezek nem a Harry Potter és a bölcsek köve első jelenetei, hanem Neil Gaiman 1990-ben megjelent, négyrészes képregénysorozatának, A mágia könyveinek alaphelyzete. J. K. Rowling innen merített volna világsikerű regényeihez? Természetesen, és még kismillió másik forrásból: antik görög és keresztény mítoszokból, kelta mondákból, múlt századeleji angol gyerekirodalomból. Gaimannek esze ágában sem volt megsértődni, mert saját írói stratégiájának lényege is az, hogy alámerül a nyugati mese- és mítoszkincsbe, átszitálja a tömegkultúra hordalékait, és mindig új történeteket hoz felszínre. Valami mágikusat.

A különböző rendű-rangú folytatásai dacára mára kissé elfeledett A mágia könyveinek nyíltan ez volt a célja. A fantasy nyolcvanas évekbeli népszerűségén felbuzdulva a DC újra be akarta mutatni olvasóinak a kiadó „mágikus” karaktereit, a feladat pedig az akkoriban a Sandmannel berobbant Gaimannél kötött ki. A mágia könyvei négy fejezetében négy különböző varázsló mutatja be a meglepett Timothy Hunternek a világ fantasztikus határtalanságát: a múlt babonáit és a jelen árnyékvilágát, a mi világunkkal szomszédos mesebirodalmat és a megíratlan jövő körvonalait. E kalauzok közül egyedül Constantine, a démonvadász lehet ismerős a magyar olvasóknak, de Phantom Strangerről, Doktor Okkultról vagy Miszter E.-ről éppen úgy keveset tudunk, mint a rengeteg felbukkanó mellékszereplőről. A Gaiman-művekben otthonosabb olvasóknak könnyebb a dolguk, ők újra találkozhatnak Titániával a Sandman klasszikus Szentivánéji álom-fejezetéből (ezúttal is Charles Vess preraffaelita finomságú rajzain), és maga Morpheus is felbukkan. Jobbára mégis úgy kapkodjuk a fejünket, mint Tim Hunter. Egybefüggő történetre ne számítsunk, az író ötletbősége viszont szokás szerint lenyűgöző, míg az egymást váltó rajzolók – Vess mellett John Bolton, Scott Hampton és Paul Johnson – a fősodorbeli amerikai képregénytől elütő, avantgárd érzékenységgel teremtik meg a képregény heterogén stílusvilágát. Limpár Ildikó filológiai munkát is igénylő fordításával közel teljes már a magyar nyelvű Gaiman-életmű, A mágia könyvei pedig jellegzetes, ha nem is a legemlékezetesebb darabja az angol szerző korai munkáinak.

*

Jack Kirby a hetvenes évek derekán tért vissza a Marvel kiadóhoz „szerzői” DC-korszaka után (lásd Filmvilág 2021/06). Ekkor indította útnak az Örökkévalókat, de elvállalt egy alkalmazott munkát is: elkészítette Stanley Kubrick 2001 filmjének képregény-adaptációját, éppen időben az 1977-es újrabemutatóhoz. Ebben az időszakban a Marvel már egyre többször kísérletezett a graphic novel formátummal, és Kirby 2001-ét is presztízskiadványnak szánták. Az életművét sakkmesteri gondossággal építő rendező és a számolatlan képregényt végigrajzoló Kirby első pillantásra egészen más szellemiségben dolgoztak, 1976-ra azonban már utóbbi is kiharcolta saját szerzői státuszát. Így aztán a képregényes 2001 – miközben híven követi a film cselekményét, mindössze Dr. Floyd holdutazásának szentel Kubricknél nagyobb teret –, hangsúlyosan Kirby műve is, amire nemcsak az elmaradhatatlan fotókollázsok és az absztrakt színkavalkáddá robbanó duplaoldalak utalnak, hanem az Arthur C. Clarke-féle történet egybecsengése Kirby saját popmitológiájával az „emberen túli ember” születéséről. Ritka, de jellegzetes esete ez annak, amikor egy műfaji klasszikus egyszerre illeszkedik precízen több különböző szerző munkásságába. Ahogy Kirby egy egészoldalas rajzával meg is mutatja, a 2001-et jelképező monolit maga a tökéletes, márványhideg műalkotás, amit minden megfigyelője sajátjának érezhet. A magyar kiadás függelékeként elolvasható Kirby ötoldalas reflexiója az 1956-os budapesti forradalomra, a kiadvány beszerzéséhez azonban meg kell dolgozni: magánkiadásban, az illegalitás határán jelent meg, képregénybörzéken viszont megtalálható.

 

Neil Gaiman és mások: A mágia könyvei. Színes, keményfedeles, 208 oldal. Kiadó: Fumax.

Jack Kirby: 2001: Űrodüsszeia. Színes, puhafedeles, 80 oldal. Magánkiadás.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15663

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -