rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Film / Zene

Mica Levi

A szív helyéből szól

Pernecker Dávid

Mica Levi 25 évesen, egy experimentális popzenekar frontembereként megírta minden idők egyik legjobb filmzenéjét, de később sem hibázott.

Mica Levi négyévesen szerezte első zeneművét, amit egy békához írt. Kilencévesen már hegedűművésznek tanult, majd 19 évesen – kortársait lekörözve – felvételt nyert a Guildhall konzervatórium zeneszerző szakára. Közben sorra adta ki mixkazetta-válogatásait és pörgetett lemezeket London underground klubjaiban. Az igazi hírnevet azonban 2008-ban alapított experimentális popzenekara hozta meg. Levi klasszikus zenei képzettsége uralja a Micachu & The Shapes (ami 2016 óta már Good Sad Happy Bad) disszonáns, kiszámíthatatlan, poliritmiával és hangmanipulációval kísérletező öntörvényű dalait. Első, 2008-ban megjelent lemezükkel nagyjából egyidőben a mindössze 21 éves zeneszerző bemutatta vizsgamunkáját, amelyet a Londoni Filharmonikus Zenekarra és saját együttesére komponált. Ahogy a Chopped & Screwed kaotikusnak és radikálisnak ható tételeiben a kortárs klasszikus zene, a lelassított-torzított hangokból építkező houstoni hiphop és a kísérletizene összefonódik, az simán zseniális. Valószínűleg Jonathan Glazer is így gondolta, amikor úgy döntött, hogy Levit kéri fel a 2013-as A felszín alatt zeneszerzőjének.

Glazernek egy filmzene-idegen kellett a férfigyilkos alien zenéjéhez. Levi nem fest alá, nem csupán hangulatot teremt: narratív-asszociatív zene ez, egyfajta zenei tudatfolyam, amellyel a cselekmény és a főszereplő legfontosabb motívumait követi le, beszéli el és bontja ki. A zene A felszín alattban nyelv, amely nélkül Glazer hipnotikus, realizmust absztrakt sci-fivel vegyítő egyedülálló mesterműve a világ legunalmasabb dolga lenne. A Scarlett Johansson üres tekintetű űrlényének születéséhez írt Ligeti Györgyöt, Iannis Xenakist, Krzysztof Pendereckit, valamint Jonny Greenwoodot idéző mikrotonális, szonorista-jellegű mű végítéletszerű vonósnyűvéssel nyit: a szárazfák meleg hangzásában és a hangok közti hangok meghatározhatatlan zajában egyaránt érződik emberi esetlegesség és emberietlen káosz. Mintha egy szétrobbanás szélén álló túlvilági darázsfészek zúgna. Ahogy a Chopped & Screwedban, Levi itt is értelmezhetetlenségig lassítja-nyújtja az ismerős hangokat, amelyek így ismerősségüket elvesztve válnak kényelmetlenné: az, ami a szemünk láttára jött világra nem közénk való, ezért veszélyes és ijesztő. Miután az őskáoszból kinyílik a lény szeme, a kas alkonyzónai zúgása elkussolva alakul át rideg búgássá. Ez a sípolás a film egyik legfontosabb visszatérő zenei eleme. Az észrevétlenül hullámzó-rezonáló tétel hatalmas erővel teszi magáévá azokat a képsorokat, amelyekben igazából semmi nem történik: emberek sétálnak, várják a buszt, léteznek. Ahogy a lény látja őket. Ez a zene csak a lény szemszögéből szól, ahogy megfigyeli a világunkat. Ennélfogva tekintetén keresztül látjuk magunkat. Ettől a pár enigmatikus hangtól értelmét vesztik a mindennapi cselekedetek, a hétköznapok embere, az emberi létforma válik teljesen idegenné. Glazer realista-dokumentarista életképei álomszerűvé (rémálomszerűvé?) válnak. A drone-kompozíció folytatásaként is értelmezhető carpenteri szívdobogás már a vadászat témazenéje, amely kézzelfoghatóvá teszi az éhező lény célját. Csak a zene jelzi a bőr álcája alatt élő gyilkos csontvázat. Az áldozatok halálba csábításának három hangból álló témája eleinte utánoz valamit, amit a fekete űrtérben vonagló lény szexinek vél, ez a femme fatale-melódia azonban apránként hamiskás darabokra hullik szét, ahogy az idegen egzisztenciális vívódása fokozódik. Mikor a torz arcú férfi szomorú magánya elfojtja vérszomját, Levi beemel egy meghökkentően empatikus, szép dallamot. Az Angelo Badalamentit idéző romantikus-szürreális tétel tökéletlenül inog-billeg, sebezhetőséget sugallva. A lényeg azonban a hangszerelésben van. A lény embermímelésére Levi az első pillanattól fogva a zenészek játékának felismerhetetlenné torzításával utalt, ahogy azonban emberként kezd érezni, Levi félrehajítja a megkínzott brácsát, előkapja a szintetizátort és fonákjára fordítja a koncepciót. Az idegen emberi érzései nem eljátszottak, hanem valódiak, belülről fakadnak, bármi is legyen ott szív helyett. A vonósokat utánzó szintetizátor szárnypróbálgató, érezni próbáló dallamai innen, a szív helyéből szólnak. A sokkolóan beteljesületlen szexjelenet alatt hallani ennek a szintidarabnak a folytatását, ami ekkor már a szerelem zenéje. A Vangelist és sztriptízklub-zenéket egyaránt idéző, eufórikusan hömpölygő dal bizonytalansággal teli glissandói azonban jelzik, hogy a románcnak nem lesz jó vége. Ekkor válik nyilvánvalóvá, hogy Levi és Glazer hova jutott: eleinte nem értjük a lényt, félünk tőle, majd sajnáljuk és féltjük, a filmet záró sistergő csendben pedig már hiányzik. Mica Levi megírta minden idők egyik legjobb filmzenéjét.

Levi első munkája 2013-ban Velencében majdnem megkapta a filmzenei díjat. A zsűriben ülő Pablo Larraín nagyon küzdött érte. Nem véletlenül szerezte Levi a chilei rendező 2016-os Jackie-jének Oscar-jelölt zenéjét. Larraín formabontó életrajzi filmjében Levi egy elidegenedett, megtört nőt öltöztet fel zenéjével, aki szintén csapdahelyzetben kénytelen szerepet játszani. Levi a nő többarcúságát zenésíti meg, aláhúzva Larraín állításait. A merénylet után a Fehér Házban lépdelő véráztatta özvegy (Natalie Portman) képsora alatt épp olyan velőtrázó hangorkán bömböl, mint amilyen A felszín alatt nyitójelenetében. Ez pedig nem csak a tragédia és a halál zenéje – habár Jackie önmaga szellemének tűnik tőle –, hanem egy mesterséges személyiség szétzuhanásához írt rekviem. Jackie Kennedy gyászát ellehetetleníti a róla kialakított idealizált látszatkép megőrzése, a médiaperszónájához társított feminin fuvolaszólamok hátterében szóló hamis vonósok és idegesen kapálózó ütősök pedig jelzik, hogy a nő több (kevesebb?) a gépiesen előhívott manírjainál. Ahogy Larraín fátylakba és tükröződésekbe rejti főszereplőjét, úgy bújtatja Levi a ‘60-as évek konformista liftzenéibe. A Glazer filmjében használt glissando-technika viszont átlátszóvá teszi a trükköt: az elbizonytalanító hangközugrások a híg jazz és bálteremzenék színjátéka mögött rejtőző befejezetlen gyászmunka tragikusságára irányítják a figyelmet.

Levi ezután 2017-ben írt egy ujjgyakorlatszerű, csak elvétve hallható zenét Michael Almereyda Marjorie Prime című intim sci-fijéhez, amelyet 2019-ben már egy újabb remekmű követett. A Monos zenéje annak ellenére vált emlékezetessé, hogy Alejandro Landes tizenéves gerilláinak története filmzene nélkül is működne. A meglepően előtérbe tolt gazdag hangdizájn (Lena Esquenazi munkája) a film minden percét kitölti a surrogó szél, a dobhártyákat beszakító dzsungelmoraj, a fegyverropogás hangjaival. Levi kizárólag a legszükségesebb pontokon felcsendülő pár taktusból álló témái alázattal adnak teret és időt a közeg zeneivé emelt zajainak-zörejeinek. A zeneszerzőnek ezért valami mást, valami újat kellett hozzáadnia a történethez. Valamit, ami nincs ott a hegyekben járőröző srácokkal, de mégis onnan ered, tőlük, belőlük. Levi ismét asszociál. Egyrészt abból dolgozott, amit ez a prehisztorikus, mindent bekebelező vidék adhat. A legősibb hangok ezek: füttyszó és dobpuffogás. A fütty Levi, ahogy egy palackba fúj. Ez a pár rövid hang kezdetben a fák lombjaiból, a végtelen égből, a mindenségből szól a gyerekekhez, akik a dallamot később magukévá teszik, tenyerükbe fújva játszanak el vele. A földszagú, triviális melódia idővel a kiskatonákhoz külön-külön is idomul, de elhangzik madárdalként vagy épp vészjelzésként, felettesük felbukkanásakor. A gerillák egyre menthetetlenebbé váló helyzete a füttyöt is kikezdi, a film végére reszelős, elfulladó sóhajjá válik. A törzsi üstdobpergetés pedig zsigeri feszültséggel tölti meg az akciójeleneteket, ami a filmet záró üldözésben elviselhetetlenné sűrűsödik.

Levi másrészt abból dolgozott, amit a gyerekek maguk mögött hagytak. Az anakronisztikus jelmezek és kellékek jelzik az urbánus gyökereket, amelyeket Levi elektronikus tánczenékből kikarmolt, egymásba ütköző, emelkedő-fokozódó szintetizátor hangokkal (magyarul riser) fejt fel. Nincs felvezetésük, se lezárásuk (sehol a várva várt drop), feltűnnek és eltűnnek, mint valami előző életükből maradt kósza, szép emlék. Sajátos nosztalgia ez egy alig sejthető múlt iránt, amely a legszebben a lakodalomjelenetben mutatkozik meg: a seggrészeg tinik hemperegnek, verekednek és táncolnak a zenére, ami nincs, amit csak képzelnek, amelynek rég elhalt visszhangjai helyett csupán Levi bámulatos szintidallamai bőgnek. Míg a Monosban a hangdizájn a valóság, addig a filmzene – hasonlóan A felszín alatthoz – ezt a valóságot hajlítja-görbíti: Landes kíméletlen története Levi kompozícióinak hatására fantasztikus-szürreális, lírai-bukolikus, pszichedelikus és mágikus realista felhangokat kap, zene nélkül pedig mindezt hiába keresnénk.

Levi 2020-ban két filmzenét is írt. Az egyik jóval érdekesebb, mint a másik, ugyanis a zeneszerző Steve McQueen Kis fejsze című filmantológiájában hallható néhány műve igazából nem is hallható (amikor igen, azt is egyből feledtetik a sorozat szívét-lelkét jelentő reggae, dub és soundsystem-slágerek). Janicza Bravo megtörtént események alapján készült 2020-as Zola című drámai-komikus útifilmjében Levi nagyobb szerepet kapott. A szemét karakterekkel teli cselekmény szemét fordulatai Levi direkt elbénázott, parodisztikusan klasszicizáló hárfajátékától egy bizarr, agyonmodernizált görög eposzt idéznek, a tündérmesei dallamocskákat játszó zenedobozok, játékzongorák és infantilis glockenspiel-harmóniák pedig a rég elvesztett ártatlanság kontraproduktív zenei metaforáiként minduntalan felhívják a figyelmet a stripper-címszereplő (Taylour Paige) egyáltalán nem mesés helyzetére. A rohadt telefonok közben folyton pittyegnek, akkor is, amikor nem: a Messenger-üzenetek hangjelzéseit utánzó, véletlenszerűen felcsendülő triangulum-csilingelések rendre megriasztják, megnevettetik, apránként pedig idegronccsá teszik a nézőt. Az ótvaros floridai rögvalóságból táplálkozó lázálomszerű alapszituációt Levi tehát épp úgy emeli el, ahogy azt tette A felszín alattban és a Monosban, eszközei és ötletei azonban újfent zavarba ejtően sajátosak, egy percig sem állítható ezért, hogy magát ismételné. Életművét elnézve ettől amúgy sem kell tartani.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 40-41. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15662

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -