rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Közép-európai hétköznapok

Lengyel társadalomkritikai filmek

Morális nyugtalanság 2.0

Gerencsér Péter

Az állami propaganda ellenhatásaként a lengyel filmben megerősödtek a társadalmi drámák, melyek célkeresztjében a katolikus egyház, a homofóbia és a provincializmus áll.

A közép-európai rendszerváltások azon ígéretének illuzórikus volta, hogy a gazdasági prosperitással párhuzamosan majd automatikusan megoldódnak a kommunizmus örökségével terhelt társadalmi problémák, a 2010-es években vált nyilvánvalóvá, nem függetlenül a politikai populizmus elharapózásától. A visegrádi országok filmjei 1990 után még eltávolodtak az aktuális közéleti kérdésektől, mert az előző rezsim a művészetet a politika szolgálóleányának pozíciójába kényszerítette. A 2010-es évektől azonban az egész régióban megfigyelhető egy ellenkező irányú folyamat, a filmek erősebben és közvetlenebbül reflektálnak a politikai–társadalmi megrázkódtatásokra. A „fiatal magyar film”, melynek a politikától való elfordulást emblematikusan jelző mondata a „Ki a pöcs az a Nagy Imre?” volt Török Ferenc Moszkva tér című filmjében, a 2010-es években ismét szembesült azzal, hogy nálunk a film önmagán túlmutató szerepet is kénytelen felvállalni – még ha nem is tért vissza a ‘60-as évek publicisztikai modorához. A fiatal magyar film mára gyakorlatilag szamizdatba kényszerült ötösfogata közül a legváratlanabb lépés Fliegauf Bencéé volt, aki addigi életművével gyökeresen szakítva a Csak a széllel a romagyilkosságokra adott választ, Hajdu Szabolcs a low-budget dokurealista lakásfilm felé fordult (Ernelláék Farkaséknél, Békeidő), Mundruczó Kornél pedig a szerzői filmet az akcióthrillerrel ötvözve a politikai allegória felé kacsingatott (Fehér isten, Jupiter Holdja). A cseheknél Jan Hřebejk elkomoruló múltfilmjei vagy Petr Zelenka Drónpilótája fémjelzik ezt a váltást. A szlovákok esetében az utóbbi két évtized uralkodó műfajává a társadalmi dráma (sociálna dráma) vált, míg „a szlovák Michael Moore”, Zuzanna Piussi dokufilmjei és Mariana Cengel-Solcanská politikai gengszterfilmjei maguk is alakítják a közbeszédet.

A lengyel film mindig is erősebben és kendőzetlenebbül kötődött a közéleti kérdésekhez, a film a morális ellenállás, a társadalmi diskurzus része volt. Az Andrzej Wajda által kialakított ethosz szerint a film a lengyel nép élő lelkiismerete, a hiányzó első nyilvánosság pótléka. Ugyanakkor még ehhez viszonyítva is megfigyelhető az a tendencia, hogy az elmúlt években előtérbe kerültek a kritikai filmek, melyek társadalmi problémákra hívják fel a figyelmet. Sokszor, sokféle kontextusban értekeztek már a rendszerváltás után a „morális nyugtalanság mozijának” újjáéledéséről, amely az egyik legkeményebb időszakában, 1976 és 1981 között jellemezte a lengyel szerzői filmet. Most mégis érdemes felmelegíteni ezt a terminust, mert a lengyel film, kivált a legutóbbi évtizedforduló környékén, határozottan a társadalmi válság és bizalmatlanság reprezentációja felé fordult. Małgorzata Szumowska egész eddigi életművét a polarizált lengyel társadalmat feszítő kérdéseknek szentelte. Az utóbbi években Piotr Domalewski és a Klérussal (2018) nézettségi rekordokat döntögető Wojciech Smarzowski a legfontosabb kortárs rendezőkké léptek elő, míg a társadalmi kérdések iránt mindig is érzékeny dokumentumfilm a peremről a főáramba került (Marcin Sauter).

Amíg a magyar film csak ímmel-ámmal, akkor is csak áttételesen foglalkozik a hazai spin-diktatúra homofób propagandájának hatásával, Lengyelországban a hasonló állami gyűlöletkampányt meglepően nagyszámú, élesen rendszerkritikus LMBTQ-film kísérte. Szumowska felemás, a papi melegség „morális nyugtalanságának” fontos kérdését boncolgató, de filmként erőtlen Az Ő nevében... (2013) című drámája után szintén a katolicizmus és a meleg aktivizmus viszonyát vizsgálta a Minden félelmünk (Wszystkie nasze strachy, 2021), Łukasz Gutt és Łukasz Ronduda életrajzi filmje. Bartosz Staszewski rendezésében az LMBTQ-jogok diszkriminációjáról szólt a 18. cikkely (Artykuł osiemnasty, 2017) című dokumentumfilm, A lengyel Hüakinthosz (Hiacynt, 2021) című Netflix-drámában Domalewski a homoszexualitás témáját a politikai krimivel keresztezte. Legutóbb a meleg párkapcsolat falusi megítélésére fókuszált Kamil Krawczycki melodrámája, az Elefánt (Słoń, 2022), míg a queer-művészetre a Boylesque (Bogna Kowalczyk, 2022).

A kortárs lengyel társadalomkritikus filmek másik alapvető témája a be- és főleg a kivándorlás, elvégre Lengyelország lakosságából több millióan tekinthetők gazdasági bevándorlónak Nyugat-Európában. Paweł Pawlikowski, aki Roman Polańskitól Walerian Borowczykon át Agnieszka Hollandig maga is az emigráns lengyel rendezők népes táborát gyarapítja, a legutóbbi filmjében, a Hidegháborúban (2018), a lengyel kivándorlással a kommunista múltba visszahelyezve foglalkozott. A tematikát a jelenben folytatja Domalewski a 2022-es Lengyel Filmtavaszon nálunk is bemutatott El innen-ben (2020), de határozottan jelentkezik a „kívül tágasabb” kérdése az Elefántban, míg a Kenyér és só (Chleb i sól, Damian Kocur, 2022) már címével is ironikusan a lengyel vendégszeretetet fordítja a visszájára, hogy egy arab kebaboson keresztül az idegengyűlöletre fókuszáljon.

A politikai turbulenciáktól nem függetlenül a mai lengyel film harmadik legfontosabb tematikai vonulatát az egyházi képmutatás képezi. Ide tartozik a már említett Arc, a Corpus Christi (Jan Komasa, 2019) és kiváltképpen a katolikus egyház legélesebb szatírája, a Klérus, valamint a papi pedofíliát dokumentumfilmes keretben feldolgozó Ne mondd el senkinek (Tylko nie mów nikomu, Tomasz Sekielski, 2019), mely hatalmas nézettséget – és botrányt – generált, jelezve, hogy a téma társadalmi darázsfészekbe nyúlt.

Ezek a filmek azonban nem feltétlenül monotematikusak, több társadalmi problémát fonnak össze a hatalmi visszaélésektől a gazdasági kényszerekig, és ami még fontosabb, ezeknek a személyes kapcsolatokra gyakorolt mérgező hatásáig. A vallás és a meleg-téma összekapcsolódása látható a Minden félelmünkben, a migrációt a provincializmussal szövi egybe az El innen és a Kenyér és só. Szinte minden filmben megjelenik az alkoholizmus mint tünet, az említetteken kívül ide kapcsolódik a Kutya-macska barátság (Janusz Kondratiuk, 2018), a Fiam (Paweł Chorzępa, 2019), a Vissza azokba az időkbe (Powrót do tamtych dni, Konrad Aksinowicz, 2021). A 2010-es évek Lengyelországában különös erőre kapott a bűnfilm, közülük számos a politikai krimi, melyeknek legfőbb kortárs modellteremtő alkotása a Zárt rendszer, Ryszard Bugajski filmje volt 2013-ban. A legutóbbi évtizedfordulón ezt a műfaji hagyományt követte a már említett A lengyel Hüakinthosz mellett az igazságszolgáltatás anomáliáira fókuszáló 25 év ártatlanság (Jan Holoubek, 2020).

A melegfilmek közül A lengyel Hüakinthosz múltba visszahelyezett közegében, az 1980-as éveknek az állam általi zaklatásokkal tarkított gay szubkultúrájában hangzik el az egyik főszereplő, Arek részéről – szó szerint a coming out of the closet során – a mondat: „Nem félhetünk mindentől”. Az Elefánt című film szerint azonban a 2010-es években még mindig az előbújás társadalmi következményeitől kell tartani a vidék Lengyelországában, ahol termékeny talajra talál Jarosław Kaczyński 2019-es – nálunk is ismerősen csengő – „okfejtése”, mely a melegeket külföldi ügynökként, a vallás ellenségeiként bélyegzi meg, és a pedofilokkal mossa össze őket. Az Elefánt első blikkre alig tűnik többnek a Túl a barátságon utánérzeténél, állatlegeltetéssel, hegyekkel, tábortűzzel, társadalmi korlátokkal, és második olvasatra sem sikerül megúsznia annak hibáit, de a hangsúly a társadalmi térre helyeződik a romantikus szenzáció helyett. Ang Lee-hez hasonlóan az Elefántnak sem sikerül azonban elkerülnie a fölösleges erotikát és a gagyi szentimentalizmust, amikor a főszereplők egymás nevét kiabálják, és azokat a hegyek visszhangozzák, mint ahogyan ideje lenne most már túllépni a melegfilmek azon kötelező kliséin is, hogy a vidék intoleranciáját ablakok bezúzásával és homofób graffitikkel reprezentálják.

A narratíva a Kárpátok idillikusnak tűnő, bukolikus világában két fiatalember, a lovakkal foglalkozó Bartek és az apja temetésére emigrációból hazatérő Dawid bimbózó szerelmi kapcsolatát követi nyomon a vidéki Lengyelország provinciális, maszkulin, erőszakkultusszal tarkított közegében. A rendező, Kamil Krawczycki, akinek eddigi négy filmje közül három meleg témájú, ebben a filmben legalább annyira foglalkozik a város és a vidék, a világlátott polgár és a lengyel „ugar” ellentétével, amely lehúz, altat és befed, mint a homoszexualitással. Már az is az értékrendbeli különbség szimptómája, hogy a film elején Dawid hívni akarja a rendőrséget, mert egy férfi láncon tartja a kutyáját, majd ebben az újabb „megáll az idő”-filmben keserűen megjegyzi: „Itt semmi sem változott”. A mobil mellett az unalmas falu egyetlen szórakozási lehetősége a kocsma, ahonnan Barteket kirúgják, amikor elterjed a pletyka a fiú kapcsolatáról, a homofób, macsó vidéki fiúk pedig kikezdik. Anyja, aki a „Stop LMBTQ” kampányt bámulja a tévében, féltékeny fia barátjára, mert konzervatív hozzáállása szerint a gyermek feladata, hogy gondozza a szülőket. A drámai szituációkban átélezéssel operáló Elefánt dilemmája a „megszoksz vagy megszöksz” klasszikus kérdése, mert a vidéki közeg akadályozza az önmegvalósítást. Azaz a tét az, hogy a Nyugat érintése plátói marad vagy pedig magába szippant a provincializmus. Dawid kilátástalannak ítéli a helyzetet, és gyorsan újból búcsút int Lengyelországnak, Bartek azonban nem tart vele. A film végén azonban ő is emigrál, mert szabadság, szerelem, e kettő kell neki: Extra Poloniam est vita. És még a kutyát is eloldja a láncáról.

Az Elefántban Dawid Izlandról tér haza (ahol a lakosságnak már most 3%-a lengyel bevándorló), melyet barátjának így értékel: „Az egy másik bolygó”. Ez a minősítés nemcsak annak szimbolikus kinyilatkoztatása, hogy Kelet Nyugat-Európához való csatlakoztatása a 2010-es évekre egyértelmű kudarcot vallott, hanem egyúttal a Nyugat eszményi ábrázolásának megerősítése, a nyugati paternalizmus továbbvitele, Kelet-Európa elnőiesítése. Ezt a gondolatot fordítja az ellentétébe a másik migránsfilm, az El innen, amely Írországot korántsem az Ígéret Földjeként reprezentálja.

A migráció kérdése a 2015-ös menekültválság hatására erősödött fel egész Európában, és Fatih Akin filmjeitől Az ifjú Ahmeden és Az állampolgáron át a Morgenig és a Jupiter holdjáig az európai film egyik legfontosabb politikai témájává lépett elő. Lengyelországban annyiban speciális a helyzet, hogy az Európa nyugati részén dolgozó milliónyi lengyel vendégmunkás miatt most ők az akasztott hóhérok, a „migránsok”, az idegenek. Az Írországban játszódó El innen az Elefánt idealizmusát cáfolja, miszerint a Nyugat feltétlenül jó. A 2016-os hivatalos adatok szerint 122 515 lengyel munkás élt Írországban, azóta ez a szám nyilvánvalóan jelentősen növekedett. Piotr Domalewski, aki a Csendes éjben (Cicha noc, 2017) már foglalkozott a lengyel vendégmunkások kérdésével, felnövéstörténettel keresztezett pszichodrámájában erre a jelentős társadalmi problémára összpontosít, ráadásul a patriarchális rend hierarchikus felosztása szerint a gyengének tekintett nő szemszögéből.

A rendező nem feminizálja a Keletnek a Nyugathoz való viszonyát, ellenkezőleg: Ola, a 17 éves öntörvényű, lázadó kamasz igazán karakán alkat, akinek Írországban illegálisan munkát vállaló, balesetben elhunyt apja holttestét kell hazaszállítania Lengyelországba. Az El innen Ola kálváriáját követve a fejlett Nyugatot oly módon mutatja be, ahol a kapitalizmus futószalag-logikája nem idealizált, ahol a munkavállalókat és az ügyfeleket kihasználják, ahol az orvosi halottvizsgálat érzéketlen és a bürokrácia útvesztői éppúgy kafkaiak, mint Keleten. Ola az „okosba megoldás” Kelet-Európában megtanult módszerével csak ügyeskedés (zsarolás, lopás, betörés) árán tudja hazaszállítani apját, akit nem is ismert, mivel azon túl, hogy autót ígért neki kint szerzett jövedelméből, semmilyen kapcsolata nem volt vele, így még a holtteste azonosítására sem képes.

De Domalewski a Nyugat mellett odacsap a lengyel nacionalizmusnak is. Ironikusan egy POLSKA feliratú pólóban feszengő, tagbaszakadt, kopaszt látunk, amint sorban áll a külföldi állásért, az Írországban dolgozó lengyel munkaközvetítő a szokásos keleti bunkóságot hozza magával, míg a lengyel vendégmunkásoknak csak az jutott a nyugatosodás álmából, hogy konténerlakásaikban összezsúfolódva az estét kollektív vodkázás gőzében csapják el. Ola lázadásai gesztusszerűek, arra futja, hogy az ír temetkezési vállalkozótól hallott álszent sablonszöveget otthon a lengyel pap képébe vágja, és az apja által megígért, de soha meg nem kapott autó kompenzálásaként ellopja a halottaskocsit.

Már az El innen befejezése is éles kritikája az egyházi képmutatásnak, de a színészparádét nyújtó Klérus sokkal tovább merészkedik. Minden elképzelhető latorságot az egyház nyakába varr, az alkoholizmustól és az abortusztól kezdve a korrupción és a szexualitáson át az obszcén, antiszemita nyelvig és bűnözésig, mintha csak tárházát akarná nyújtani a katolikus egyház körében burjánzó hét főbűnnek. Smarzowski munkája három pap köré csoportosul, az egyik autójával részegen gázolást követ el, a másikat pedofíliával vádolják, a harmadik pedig zsarolási praktikákkal anyagi és személyes előnyöket igyekszik kiharcolni magának.

A Klérus már-már túl is tolja a hipokrita egyház szatíráját, két elem menti meg attól, hogy ne forduljon puszta vagdalkozásba és önparódiába. Az egyik az, hogy egyházellenessége nem jelent vallásellenséget. A másik pedig az, hogy Kukula pap a film végén egy szabadtéri misén egyfajta tisztítótűzként felgyújtja magát, ami a purgatórium metaforája, s ezzel a film alig burkoltan az egyház megtisztulására szólít fel. Ám az, hogy abban a Lengyelországban, ahol történelmi okokból szinte mindenki katolikus, és a vallás szorosan összekapcsolódik a nemzeti identitással, és ahol a jelenlegi hatalom saját céljaira cinikusan ki is használja ezt, elkészülhetett egy ilyen film, melyben az egyik nyugalmazott egyházfi anyagi előnyökért cserébe simán „leszopna” egy másik papot, melyben a segédlelkészt beledöngölik a sárba, melyben a pap tajrészegen megy feladni az utolsó kenetet, egy másik pedig misézés közben a szószékről hány, nos, az mégis csak sok mindent elárul egy nemzet filmen keresztüli ellenállóképességéről. Lenne mit tanulnia a magyar filmnek a lengyelektől.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 28-30. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15660

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -