rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Avatar/Klón/Android

A klónozás és a kortárs sci-fi

Közös többszörös

Buzsik Krisztina

A klónozás megítélése igen eltérő, az viszont egyértelműen kirajzolódik, hogy az ember mesterséges reprodukciója többé nem csupán teória.

A sci-fi szüntelenül aktuális és sokrétű műfaj, mivel különösen érzékeny a társadalmi változásokra. Adaptív keretei, melyek a tudomány és a haladás tág definíciói mentén rajzolódnak ki, lehetővé teszik, hogy rugalmasan reflektáljon a nézők fantáziájára és az őket foglalkoztató jelenkori problémákra úgy, hogy új, távolabbi perspektívába helyezi az alternatív technológiai és társadalmi jövőképeket. A klónozás kérdése régóta foglalkoztatja az embereket, és bár a történelemből és irodalomból ismerünk olyan alakokat, akik próbálkoztak az ember mesterséges létrehozásával, reprodukciójával (például a Homérosz Iliászából ismert Hephaisztosz bronz- és aranylényei vagy Mary Shelley Frankenstein doktorának teremtménye), ezek mégsem nevezhetőek embernek. Valami mindig hiányzik belőlük: a lélek, a szeretet, a kontroll. A kortárs tudományos-fantasztikus filmek többsége magától értetődőnek veszi a számunkra még elképzelhetetlen klónozást, és előrevetítik az eljárással járó jogi és morális dilemmákat. A tudomány jelen állása már lehetővé teszi növények és állatok reprodukálását, az ember másolása azonban továbbra is álom (ami sokak számára inkább rémálom), mivel a személyiséget, a lelki, mentális és pszichés folyamatokat képtelenség mesterségesen megalkotni. Mégis felvetődött az elméleti kérdés, mennyiben etikus kutatási és reprodukciós célokra embriókat mesterségesen megteremteni. Az emberi jogokról és biomedicináról szóló, 1999-ben életbe lépő Oviedói Egyezményben leírtak szerint „tiltott minden olyan beavatkozás, amelynek célja egy másik élő vagy holt emberrel genetikailag azonos emberi lény létrehozása”. A következőkben – a teljesség igénye nélkül – olyan, az utóbbi években készült filmeket tárgyalok, amelyek a gyakorlati rendelkezések ellenére eljátszanak a klónozás, és ennek etikai, gazdasági és szubjektumra gyakorolt hatásainak gondolatával.

*

A Hattyúdal (2021) film főszereplője, Cameron halálos beteg, amit titkol a családja előtt. Lehetősége van igénybe venni egy cég szolgáltatásait, minek keretében megalkotják a pontos mását mind külsőre, mind jellemre. Cameron hasonmása, Jack rendelkezik a férfi tudatával, annak minden emlékével, a felelős cég pedig azt ígéri, még Cameron legközelebbi hozzátartozói sem fogják észrevenni a különbséget közöttük. A cselekményt főként Cameron és Jack ismerkedése teszi ki: az összecsiszolódás időszaka és az ebből fakadó konfliktusok adják a film dinamikáját. Ez egyfajta lehetséges bevésési módszer: a reprodukció időt tölt az eredeti alannyal, hogy testközelből tapasztalhassa meg a mását, és tanulás útján sajátíthassa el a szükséges információkat. A bevésési folyamat itt intézményes keretek közé van szorítva – de mi történik akkor, ha a klónnak saját identitása alakul ki, még mielőtt a magunk képére formálhatnánk azt?

A 2022-ben bemutatott Dual alapkonfliktusa, hogy a klónozott Sarah felépül halálosnak hitt betegségéből, ezért a titokban létrehozott mása feleslegessé válik. A klón azonban addigra már átveszi Sarah helyét a párkapcsolatában, a munkában, a családi életben. Kialakítja magáénak hitt életét, részben ellentéte kezd lenni Sarah-nak: felszabadultabb személyiség, igényesebb külsővel rendelkezik, másféle vágyai vannak, például másféle ételeket kedvel. Egyiküknek viszont meg kell halni, hiszen a törvény szerint nem létezhetnek mindketten. Számos ellenvetés szól a reproduktív célú klónozás ellen, ezek egyike a másolás céljával kapcsolatos. Mi az az önös cél vagy érdek, ami indokolná egy ugyanolyan ember létrehozását, mint aki már létezik, és ha már nincs rá szükség, legitim-e létjogosultságától vesztetten magára hagyni vagy elpusztítani?

A Dual leginkább ikrekként próbálja kezelni főszereplőit, nem hasonmásokként, ami lehet állásfoglalás amellett, hogy a mesterségesen létrehozott klón nem egyenlő individuum a reprodukált alannyal, még ha külső jegyeiben hiánytalanul megegyezik is. Az egyidőben létező hasonmások szituációja kellően alátámasztja ezt a nézőpontot, valamint Sarah abbéli ösztönös félelmét, hogy klónját jobban fogják kedvelni nála, holott jellembeli eltéréseik egyértelműen mutatják, hogy közel sem beszélhetünk egyazon emberről két egyforma testben. Mind a Dual során, mind a Hattyúdalban groteszkként hatnak a saját maguk ízlésére vonatkozó kérdések, a szokások és titkok utáni faggatózás. A különbség a stílusban rejlik, mert míg a Hattyúdal megrázó emberi drámába oltja a klónozás szinte felfoghatatlan tudományát, addig a Dual parodisztikusan reagál a bizarr találkozókra, a kimért beszélgetésekre és az ambivalens konklúzióra, hogy bárki pótolható és senki sem az.

A 2018-ban elkészült Az Elizabeth készlet feltételezi, hogy a tudomány eljuthat arra a pontra, ahol a klónok minden tekintetben tökéletes másunkká válnak – egy kivétellel. A halott feleség sorozatgyártott hasonmásai egy bizonyos fejlődési pont után önálló cselekedetekre lesznek képesek, és nem egy már ismert szellem visszhangjaiként viselkednek. Ez megpecsételi a sorsukat, elvégre alkotójuk, a gyászoló férj a sikerrel zárult kísérletekben csak egyetlen megnyugvást talál: hogy kivégezheti volt párja imposztorait. Indoklása szerint a klónok szemében látja a kontrasztot, ami – ha feltételezzük, hogy a szem a lélek tükre – elég ok arra, hogy azt gondoljuk, hosszú évek próbálkozásainak csak tartalom nélküli porhüvelyek lettek az eredményei. Logikai buktatók ide vagy oda, a film értelmezési lehetőségei ily módon kitolódnak, ezáltal egyszerre lehet érvelni amellett, hogy a klónok saját maguk alakítják ki a „lelküket”, és amellett, hogy a psziché semmilyen körülmények között nem áthelyezhető vagy újraalkotható, mivel a klónok csak tanulékony, számító másolatok, akik könnyűszerrel megtéveszthetik a gyanútlan szemlélőt.

Érdemes megvizsgálni azt a jelenetet, ahol tökéletesen lefestik a lacani tükör-stádium lényegi mozzanatát, amelyben a gyermek – itt a klón – megpillantja saját magát, ezáltal megtapasztaltja az általa megkettőzött valóság viszonyát. A tükörkép számára egy vágyott és egy rivális forma is egyben, amelyben felismeri, hogy amit lát, az ő, ugyanakkor mégsem ő. A saját hasonmásukkal kapcsolatba kerülő alanyok zavarodottsága – a teljes mentális, lelki és jellembeli reprodukcióra irányuló hitetlenségen túl ­– az unheimlich, a kísérteties és az ismerős érzésének kettős pszichológiai élményén is alapul, amelyet sokszor a saját képmásunk láttán érzünk, például egy rólunk készült fénykép vagy videó megtekintésekor. Ennek megtapasztalása az „itt és most” és a „már megtörtént” viszonyának önkényes felülírása révén jöhet létre. Jelen helyzetben viszont azon a lényegi reakción és kihíváson e tényező nem változtat, miszerint a szereplőknek a saját valós idejükben kell feldolgozniuk újra-megtestesülésüket, az objektív „képi én” és a szubjektív „énkép” kettősségét.

Amennyiben előzetesen nincsenek vele tisztában, a klónok kivétel nélkül megdöbbennek, amikor ráébrednek arra, hogy másolatok, nem egyediek. Megkérdőjelezik, valóságosak-e egyáltalán, ami olyan általános, reflexszerű és kétségbeesett reakciónak mondható, mint ami a hús-vér ember önmagát precízen definiálni akaró természetének egyaránt ismérve. Felmerül a „Mi vagyok én?” kérdése, és kialakul bennük a túlélés utáni vágy, aminek érdekében bármire képesek. Számos sci-fi szól öntudatra ébredő klónokról, a Dual azonban különös módon fogalmazza meg a hasonmások emberszerűségét: a klónok ugyanúgy besokallnak a hétköznapi dolgoktól, mint mi. A Sarah és hasonmása közt lezajló dialógusok kimértséget sugallnak, azonban a látszólagos nihilizmusa ellenére a klón olyan közönséges dolgok miatt érez bosszúságot, mint a családdal való kapcsolattartás, egy párkapcsolatban felmerülő legapróbb nézeteltérések vagy általános ízléskülönbségek. Ez az ábrázolás kiválóan reflektál a (poszt)modern individuum alapvető törekvésére, hogy uralja és irányítsa saját világát, ezzel együtt ezen felfogás bukását is bemutatja, hiszen az, hogy a klónok valaki helyettesítésére jöttek létre, elvileg determinálja az életútjukat. Megfigyelhető, hogy az utóbbi években a klónozás tematikáját érintő filmekben a jelentős felfedezések, az utópikus és disztópikus környezet, a megváltozott technológiai apparátus háttérbe szorulnak, helyüket átveszi az énközpontúság; a grandiózus helyett az intimitás válik tipikussá.

Bár szinte mindegyik tárgyalt film valamilyen rokoni kötelékkel áll összefüggésben – család(tag) elveszítése; a hátramaradtak megkímélése a fájdalomtól; vagy épp az együttérzés álcája mögé rejtett gazdasági presszió, hogy fizessünk azért, hogy ne érezzék a hiányunk – mind közül a 2019-es Az én Zoém című filmben ütközik ki legjobban a klónozás érzelemvezérelt aspektusa. Itt előtérbe kerül az etikusság kérdése; hogy ikreknek vagy másolatoknak kell tekintenünk a klónozás eltérő eljárások útján végzett formáit; valamint, hogy a tiltás és az esetleges megbélyegzés ellenére milyen motivációk hajthatják az embert, hogy illegális eszközökhöz folyamodjon.

Isabelle tudós, aki nem képes megbékélni kislánya halálával, ezért felkeres egy elismert kutatóorvost, hogy a gyermekétől vett mintákból alkossa újra Zoét. A film nem a szokványosnak nevezhető, tartályokban növekvő szervesanyag-halmazt hivatott reprodukciónak nevezni (mint például a Klónok című 2018-as filmben láthatjuk), hanem reflektál a biogenezis elméletére – miszerint élő csak élőből jöhet létre – azzal, hogy a hasonmásnak valóban át kell élnie a születés traumáját. Vagyis beültetik az anyaméhbe, csakhogy génállománya megegyezik egy már korábban létezett emberével. Az én Zoém alaptézise, hogy a preferenciáink a génjeinkbe vannak kódolva, ezért lehetséges, hogy egy egyén újrateremtése sejtszinten és természetileg is megvalósítható. Isabelle-t a megszállottság hajtja, és kijelenti, nem akar másik gyereket, holott a reprodukció sem lesz ugyanaz a Zoe – a „kognitív disszonancia”, az önáltatás ékes példája, ahogy a nő meggyőzi magát ennek ellenkezőjéről. Egy orvosnak vannak, míg egy anyának nincsenek erkölcsi aggályai, ha a gyermekéről van szó, a film pedig kivételes érzékenységgel mutatja be, hogyan kezdenek jelentős érzelmi nyomás alatt racionális emberek is ésszerűtlenül viselkedni.

Rendhagyó, ám logikus oldalról közelíti meg a tudat átmentésének kérdését az előbb említett Klónok, ami szintén egy magából kifordult, ösztönei által hajtott kutatót tesz meg központi szereplőjévé. William nem képes egy szintetikus robottestbe átültetni a klinikai halál állapotában lévő sebesültek elméjét, kizárólag organikus, életfunkciókat produkáló szervezetbe, mivel az agy testtudata elvész, ha nem érzékeli a megszokott szerveket, végtagokat. A kapcsolódási, érzékelési pontok hiánya miatt már nem csak a mi, hanem a „Ki vagyok én?” egzisztenciális kérdése is megfogalmazódik, mivel az átültetett elme fizikailag nem képes adaptálódni, az elme és a hozzá tartozó test egysége felbomlik. A mesterséges tudatosság kialakítása és a lélekként aposztrofált megfoghatatlan esszencia létrehozása innen nézve lehetetlennek tűnik, amelyet a film is kilátásba helyez, hogy később – nem túl következetes módon – mégis sikeresnek és teljes értékűnek könyvelje el az általa bemutatott reprodukciós eljárást. Williamet családja „feltámasztása” hajtja, a fölé tornyosuló tech céget pedig – mint sok más egyént vagy vállalatot, akár Az én Zoém példájában is – a lehetetlen megcáfolása, a hírnév és a profit vágya mozgat.

*

Túl azon, hogy ezek a filmek alapvetőnek veszik a klónozás lehetőségét, számtalan érdekes kérdést vetnek fel. Miben, hogyan határozzuk meg emberi mivoltunkat? A Szárnyas fejvadász (1982) címszereplője hasonlóan spekulál, majd úgy szűri ki a replikánsokat az emberek közül, hogy előbbieket érzelemmentesnek véli – hatalmas problémának tartva, ha ez valaha megváltozna, mert lehetetlenné válna a replikánsok elválasztása a társadalom többi tagjától. A Hattyúdal, a Dual, a Klónok, Az Elizabeth készlet és Az én Zoém épp e különbséget hivatott eltörölni azáltal, hogy kifejezetten az ember helyettesítésére alkotja meg a hasonmásokat, ezért elkerülhetetlen lenne, hogy azok rendelkezzenek a klónozott személy tudatával, emlékeivel, személyiségével. Amennyiben lehetséges a tökéletes klón létrehozása, és senki sem lenne képes észlelni a különbséget, hogyan hat ez az eredeti alany elméjére? Fel lehet-e készülni egy ekkora döntésre? A Hattyúdalban Cameron és Jack között az egyetlen eltérő külső jegy, hogy Cameron tenyerén van egy anyajegy. Orvosa azt tanácsolja, ha elbizonytalanodik abban, ki is ő valójában, csak nézzen a kezére. Valóban képesek vagyunk-e „meghasonulni”, és elég-e egy ilyesféle horgony ahhoz, hogy megőrizzük saját lényünket? Egyáltalán létezik-e ilyen fogalom, ha már mindenünk reprodukálható?

Számos égető kérdés kerül előtérbe a klónozás témájában, azonban ezek kimenetele legalább annyira szerteágazó, mint a sci-fi műfaja. Pozitív és negatív felhangú, technofil és technofób művek egyaránt jelen vannak a kortárs kultúrában, mivel a tudományos-fantasztikus zsáner merít az egyén szabadság iránti vágyából és a haladás eszméjéből, ugyanakkor a posztmodernnek nevezett ember progresszióval szembeni kételyeiből is, hiszen gondolkodásunkban az abszolút igazságok helyét átvette az élet minden területére kiterjedő bizonytalanság. A szubjektív valóságok előtérbe helyezésének köszönhetően érezhetik igazságosnak szeretteik klónozását Az én Zoém és a Klónok főhősei; ezért létezhet „egyazon ember” két külön személyiségként a Dual és (részben) a Hattyúdal történetében; és ezért lehet, hogy Az Elizabeth készlet valamennyi (sorszámozott) szereplőjének más és más a sorsa.

Némelyik film derűsebben áll a biotechnológiai és élettudományi forradalomhoz, némelyik főként a mindenkori komplikációkkal számol, de mind rendelkezik a rémisztő közös nevezővel: az ember klónozása többé nem a jövő, hanem a jelen.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 10-12. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15659

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -