rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Közép-európai hétköznapok

Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok

Sorsközösségben

Gyöngyösi Lilla

Három nő az apokalipszis küszöbén: a Hétköznapi kudarcok se nem hétköznapi, se nem kudarcos dráma a véletlen kapcsolatok szépségéről.

Alig egy évvel első nagyjátékfilmje, a Legjobb dolgokon bőgni kell után került mozikba Grosan Cristina második rendezése, amellyel egyszerre vállal többet és kevesebbet. Míg az Inkubátor Programban készült Legjobb dolgok… mélyfúrás a harmincas generáció elveszettségébe, kamaradráma-jellegű kései felnövéstörténet egyetlen őrült éjszaka köré szerveződve, tele éleslátó, autentikus és humoros szócsatával, a Hétköznapi kudarcok szélesebb, általánosabb nagyvárosi tabló, amely absztraktabb és szükségszerűen kevésbé mély, mint elődje. A humort felváltja a dráma, de Grosan ugyanúgy a mindennapokból táplálkozik, hétköznapi helyzeteket nagyít fel, sűrít néhány órába. Apokaliptikus víziója ezúttal jobban elrugaszkodik a valóságtól, miközben a lényeg, az emberi dimenzió, ha vázlatosabb is, de ugyanúgy átélhető marad.

A Hétköznapi kudarcok magyar-cseh-szlovák-olasz koprodukcióban készült, Kerekes Vicán kívül jórészt cseh színészek játszanak benne. Prágában játszódik, feltehetően a közeljövőben, mégsem érződik távolinak vagy idegennek. Miközben a külvilágban egyre furcsább események történnek, természeti katasztrófa közeledtét jelzik a négy elem, a tűz, víz, föld, levegő nyugtalanító jelenségei, három nő történetébe kapunk bepillantást. Három generáció, három különböző élethelyzet: míg egy frissen megözvegyült hatvanas hölgy a továbblépésért küzd és a jelentéktelenné válásával néz szembe, egy különc tinédzserlány váratlanul a macska- és gyermekmentő szerepében találja magát, egy leszbikus nő pedig a párja kisfiával kell, hogy elsimítson egy konfliktust. Bár látszólag nem sok közös van bennük, mindhárman a boldogtalansággal, tehetetlenséggel, elszigeteltséggel, röviden a magánnyal küzdenek, az őket fogva tartó, belülről emésztő élethelyzetükből pedig az egymáshoz való váratlan, pillanatnyi kapcsolódásuk lendíti tovább őket.

Az apokalipszis fenyegetése tehát csak indikátor ahhoz, hogy főhőseink szembenézzenek a gyengeségeikkel és kapjanak egy új esélyt, hiszen a felfokozott helyzet felfokozott érzelmekért és – a cím ellenére – korántsem hétköznapi akciókért kiált. Ennek ellenére a Hétköznapi kudarcok komolyan veszi a látványvilágot is, igényesen kivitelezett speciális effektusokkal teremt a valóságtól éppen csak elrugaszkodott közeget. A filmet átjáró líraiság, illetve a katasztrófafilmes külsőségek ütközése sajátos kevert minőséget és kifejezetten emlékezetes hangulatot teremt. A stáb Prágában a hipermodern és a szocreál ismerőssége és semlegessége között lavírozott, a betonépületek, divatos lakásbelsők, modern köztéri szobrok és villamosvonalak között pedig bizsergető látványt nyújtanak a lángok, szikrák, a földrengés nyomai vagy a vöröslő égbolt.

Grosan Cristina és cseh forgatókönyvírója, Klára Vlasáková apró, de egyénített történeteket mutat fel, amelyek között laza, hálózatos kapcsolat alakul ki. Ez a kötelék lehet, hogy ideiglenes, mégis megváltoztatja a karakterek életét, a történetek folyását. Felértékelődnek a jelentéktelen gesztusok, lehullanak az álarcok, kibuknak az érzelmek, a közös rémület hatására pedig a szereplők talán elgondolkodnak a valódi problémáikon és azok megoldásán. Talán – ugyanis, ha van gyengesége a Hétköznapi kudarcoknak, az a túlzott finomsága. Míg a három lineárisan egymást követő, tehát elkülönülő, majd váratlan pontokon találkozó történet felvázolása izgalmas és ígéretes, a lekerekítésük – a legidősebb nő szálát kivéve – nem túl emlékezetes. Ennek ellenére ahogyan a szereplők életéről is bebizonyosodik, hogy korántsem átlagos vagy menthetetlen, úgy a Velencei Filmfesztivál Giornate degli Autori nevű párhuzamos szekciójában debütáló Hétköznapi kudarcok is távol áll attól, hogy hétköznapinak vagy kudarcnak tekintsük.

 

HÉTKÖZNAPI KUDARCOK – magyar – cseh - szlovák, 2022. Rendezte: Grosan Cristina. Írta: Klára Vasáková. Kép. Győri Márk. Zene: Jonatán Pastirčák. Szereplők: Kerekes Vica (Edita), Petra Bučková (Valkova), Jana Stryková (Karolina), Tatjana Medvecká (Hana), Nora Klimesová (Tereza). Gyártó: Xova Film / Laokoon Film /Rosamont. Forgalmazó: Vertigo Média. 84 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 31-31. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15655

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -