Gyöngyösi Lilla
Három nő az apokalipszis küszöbén: a Hétköznapi kudarcok se nem hétköznapi, se nem kudarcos dráma a véletlen kapcsolatok szépségéről.
Alig egy évvel első nagyjátékfilmje, a Legjobb dolgokon bőgni kell után került
mozikba Grosan Cristina második rendezése, amellyel egyszerre vállal többet és
kevesebbet. Míg az Inkubátor Programban készült Legjobb dolgok… mélyfúrás a harmincas generáció elveszettségébe, kamaradráma-jellegű
kései felnövéstörténet egyetlen őrült éjszaka köré szerveződve, tele éleslátó,
autentikus és humoros szócsatával, a Hétköznapi
kudarcok szélesebb, általánosabb nagyvárosi tabló, amely absztraktabb és
szükségszerűen kevésbé mély, mint elődje. A humort felváltja a dráma, de Grosan
ugyanúgy a mindennapokból táplálkozik, hétköznapi helyzeteket nagyít fel, sűrít
néhány órába. Apokaliptikus víziója ezúttal jobban elrugaszkodik a valóságtól,
miközben a lényeg, az emberi dimenzió, ha vázlatosabb is, de ugyanúgy átélhető
marad.
A Hétköznapi kudarcok magyar-cseh-szlovák-olasz koprodukcióban
készült, Kerekes Vicán kívül jórészt cseh színészek játszanak benne. Prágában
játszódik, feltehetően a közeljövőben, mégsem érződik távolinak vagy idegennek. Miközben a külvilágban egyre furcsább események
történnek, természeti katasztrófa közeledtét jelzik a négy elem, a tűz, víz,
föld, levegő nyugtalanító jelenségei, három nő történetébe kapunk bepillantást.
Három generáció, három különböző élethelyzet: míg egy frissen megözvegyült hatvanas
hölgy a továbblépésért küzd és a jelentéktelenné válásával néz szembe, egy
különc tinédzserlány váratlanul a macska- és gyermekmentő szerepében találja
magát, egy leszbikus nő pedig a párja kisfiával kell, hogy elsimítson egy
konfliktust. Bár látszólag nem sok közös van bennük, mindhárman a
boldogtalansággal, tehetetlenséggel, elszigeteltséggel, röviden a magánnyal
küzdenek, az őket fogva tartó, belülről emésztő élethelyzetükből pedig az egymáshoz
való váratlan, pillanatnyi kapcsolódásuk lendíti tovább őket.
Az apokalipszis fenyegetése
tehát csak indikátor ahhoz, hogy főhőseink szembenézzenek a gyengeségeikkel és
kapjanak egy új esélyt, hiszen a felfokozott helyzet felfokozott érzelmekért és
– a cím ellenére – korántsem hétköznapi akciókért kiált. Ennek ellenére a Hétköznapi kudarcok komolyan veszi a
látványvilágot is, igényesen kivitelezett speciális effektusokkal teremt a
valóságtól éppen csak elrugaszkodott közeget. A filmet átjáró líraiság, illetve
a katasztrófafilmes külsőségek ütközése sajátos kevert minőséget és
kifejezetten emlékezetes hangulatot teremt. A stáb Prágában a hipermodern és a
szocreál ismerőssége és semlegessége között lavírozott, a betonépületek,
divatos lakásbelsők, modern köztéri szobrok és villamosvonalak között pedig
bizsergető látványt nyújtanak a lángok, szikrák, a földrengés nyomai vagy a
vöröslő égbolt.
Grosan Cristina és cseh
forgatókönyvírója, Klára Vlasáková apró, de egyénített történeteket mutat fel,
amelyek között laza, hálózatos kapcsolat alakul ki. Ez a kötelék lehet, hogy
ideiglenes, mégis megváltoztatja a karakterek életét, a történetek folyását.
Felértékelődnek a jelentéktelen gesztusok, lehullanak az álarcok, kibuknak az
érzelmek, a közös rémület hatására pedig a szereplők talán elgondolkodnak a
valódi problémáikon és azok megoldásán. Talán – ugyanis, ha van gyengesége a Hétköznapi kudarcoknak, az a túlzott
finomsága. Míg a három lineárisan egymást követő, tehát elkülönülő, majd váratlan
pontokon találkozó történet felvázolása izgalmas és ígéretes, a lekerekítésük –
a legidősebb nő szálát kivéve – nem túl emlékezetes. Ennek ellenére ahogyan a
szereplők életéről is bebizonyosodik, hogy korántsem átlagos vagy menthetetlen,
úgy a Velencei Filmfesztivál Giornate degli Autori nevű párhuzamos szekciójában
debütáló Hétköznapi kudarcok is távol
áll attól, hogy hétköznapinak vagy kudarcnak tekintsük.
HÉTKÖZNAPI KUDARCOK – magyar – cseh - szlovák,
2022. Rendezte: Grosan Cristina. Írta: Klára Vasáková. Kép. Győri Márk. Zene:
Jonatán Pastirčák. Szereplők: Kerekes Vica (Edita), Petra Bučková (Valkova),
Jana Stryková (Karolina), Tatjana Medvecká (Hana), Nora Klimesová (Tereza). Gyártó:
Xova Film / Laokoon Film /Rosamont. Forgalmazó: Vertigo Média. 84 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 31-31. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15655 |