rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Férfidrámák

Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna

Hústól a hájig

Varró Attila

A Kos és a Hattyú után Aronofsky immár a Bálnában látja az álomgyári szerzőiség totemállatát.

Ha egyetlen jellegzetes trópusban kellene megfogalmazni a melodráma lényegét, az leginkább a klasszikus hollywoodi románcokban oly előszeretettel használt „vonat-után-futás” lehetne. Ez a jelenet egy melodrámában nem az utolsó pillanatban történő felugrás kalandizgalmáról szól, amely a szerelmesek összeölelkezésében nyeri el méltó happy endjét, éppen ellenkezőleg – a műfajhoz elengedhetetlen pátosz abból az ellentmondásból születik meg, amely a rohanást hajtó szenvedély és az utolérés lehetetlenségét kísérő szenvedés között feszül: a hős(nő) a fizikai aktivitása ellenére könyörtelenül passzív helyzetbe ragad, akár a rémálmokban gyakori helybenfutás élményénél, amelyhez a vérbeli melodrámai túlzást a megszállottság, a valóság önáltató tagadása adja. A klasszikus melodrámai pillanat a totális és elkerülhetetlen veszteséggel történő végső szembesüléséből fakad: a „nem halhatsz meg!” utáni halálból, a sírig tartó szerelmet derékba törő szakításról, az öngyilkos roham hiábavalóságáról – arról az „ez a vonat már elment”-érzésről mesél, ahol az egész világ arra az egyetlen vonatra szűkült. Habár nem kötelező érvényű, de a melodráma-hős műfaji hatékonyságát mindennél jobban elősegíti az obszesszív törekvés vonása, az egyetlen Szent Cél motivációja, amely az élet minden más értelmét elhomályosítja, legyen szó nagy szerelemről vagy a gyermek boldogságáról, orvosi áttörésről vagy remekmű-teremtésről. Pontosan ez az a motívum, amely többek között, vagy épp leginkább, vonzó és termékeny zsáner-táptalajjá teszi a melodrámát a műveikben az önkifejezést elsődlegesnek tartó tömegfilmes szerzőkben: míg az olyan elhivatott műfajmesterek, mint Howard Hawks, Cameron vagy Luhrmann számára az adott zsáner páratlan mintadarabjának létrehozása egyfajta sikerorientált kalandnarratívát kínál, addig a közönségigényekhez szabott műfaji mintákat saját belső mintázataival összeilleszteni próbáló auteurt olyan eredendő megszállottság hajtja, amelynél mindig túl későn szembesül eredendő kudarcával.

Hollywood története tele van ilyen elszalasztott vonat-remekművekkel, amelyek azzal szembesítették rendezőiket, hogy afféle „fából vaskarikát” célkitűzést hajszolnak, lévén a kétféle filmkészítői törekvés jobbára összeegyeztethetetlen vagy sikere csodaszámba megy: hol a nagyközönség nem tud mit kezdeni a személyes (re)víziókkal (Aranypolgár, Szédülés), hol az alkotó kényszerül kompromisszumokra a bemutatás érdekében (Vad banda, Szárnyas fejvadász). Hiába avat az utókor majdan klasszikust ezekből a különös, pompás hibridekből, a szerzők korabeli élményei jobbára traumatikusak, szárnyaló karriereket fojthatnak meddő középszerűségbe (lásd Scorsese életművét a Krisztus utolsó megkísértése után, Cronenberg filmjeit a Karambolt követően) vagy keserű önpusztításba (Peckinpahtól Fosséig). Érthető hát, hogy az álmaik mellett sikereikhez is makacsul ragaszkodó szerzői rendezők számára a melodráma csodálatos – pontosabban csodára váró – megszállottsága csábító azonosulási pontot jelent. A hollywoodi tömegfilm-klasszikusok krónikája Aranypolgárok és Taxisofőrök seregét sorolja, legyen szó az Apokalipszis most és a Kutatók kalandutazásairól a sötétség szívébe vagy éjfekete noir-zuhanórepülésekről (Kísért a múlt, A vadász éjszakája, A gonosz érintése), a Ragyogás írójáról vagy a Mulholland Drive színésznőjéről, Hitchcock-hősökről (Szédülés, Psycho, Hátsó ablak) vagy épp Douglas Sirk csodálatos megszállottairól. Hiába telt el bő egy évszázad, ma sincs másképpen, mint Stroheim (Gyilkos arany) vagy Chaplin (A diktátor) ó-hollywoodi rabszolgasága idején, a legnagyobb álomgyári auteurök saját monomán, skizoid vonásaikat nagyítják fel Sötét Lovaggá, anti-establishment Harcosok klubjává vagy konok bosszúállók briganty-csapatává Menyasszonytól elszabadult Djangóig: hiába sikeresen netán mindkét fronton, makacsul ragaszkodnak ehhez a „meg nem értett filmművész”-énképhez, amely pompás grandeur-t kínál egójuknak.

*

Szemben azokkal a kortárs szerzőkkel, akik zsánertéren jobbára homogén életművet mondhatnak magukénak – legyen szó egy domináns műfajról, mint Michael Mann bűnfilmjeinél vagy a műfajiság tagadásáról Malick pályáján – az amerikai Darren Aronofsky valamennyi filmje más-más műfaji tematikára épül, legyen szó spirituális kalandtörténetről vagy bibliai eposzról, balett-thrillerről, sportdrámáról vagy drogfilmről. Egy markáns motívum azonban a fillérekből készült elsőfilmtől összeköti az Aronofsky-alkotásokat, többé-kevésbé valamennyiből melodrámát kerekítve. Vajon mi a rokonvonás a Pi káoszban tudományos rendszert kereső matematikusában, az önpusztító eltökéltséggel újra és újra ringbe szálló Pankrátorban vagy az isteni üzenetet akár családja élete árán is végrehajtó Noé-ban, ha nem a megszállottság. Mi akadályozza meg a Forrás rákkutatóját abban, hogy haldokló szerelmével töltse az utolsó drága heteket, ha nem a vakhit abban, hogy időben megtalálja a csodás gyógymódot, az örökélet biológiai forrását; mi teszi testi-lelki ronccsá a Rekviem egy álomért anyafiguráját, ha nem a televízióba bekerülés görcsös vágya; mi okozza a Fekete hattyú őrületbe tartó mélyrepülését és színpadi halálát, ha nem a tökéletesség hiábavaló hajszolása. Legalább ilyen fontos ebben a közös metszetben, hogy a rögeszme szoros szálakkal kötődik a főhős látomásához, amely az egyik legkövetkezetesebb formai kézjegyként többnyire másodperces hip hop-montázsokban jelenik meg: a pi-kutató migrénrohamai, Noé profetikus látomásai, a Hattyú lidércnyomásai saját fekete másáról (vagy hosszabb formájukban a gyógyszerfüggő anya televíziós hallucinációi és a Forrás spirituális térben játszódó szekvenciái) – Aronofsky alakjai nem csupán mániákusok, de van egy személyes víziójuk, amely örvénybe taszítja őket, egy saját önmegvalósított verziójukról szóló álomképük: mindegyik egyfajta művész a maga módján – vászna pedig nem egyszer a tulajdon teste.

A 21. századi filmművészetben előtérbe kerülő test-központúság Aronofsky életművében kezdettől szerepet kap, bár eltérő súllyal: van, hogy az emberi test csupán a végkifejlet csúcspontján kerül központba (lásd a Pi fejfúrását vagy a Noé ikerszülését), van, hogy a betegség, sorvadás, függőség formájában az alapkonfliktus terepe (a Forrás rákja vagy a Rekviem egy álomért drogdrámája), és van, hogy mindezeken túl az egész film elsődleges színterét jelenti. Ez utóbbi csoport, az immár trilógiává bővült Aronofsky-testfilmek mutatják fel legmarkánsabban a melodráma-jelleget, és – aligha véletlenül – ezek az alkotások tekinthetők a legdirektebb szerzői önreflexiónak a teljes életműben. Aronofsky életművét – aki röpke két film alatt feljutott a csóró független szcénából Felső-Hollywoodba – ez a zsáner jóformán a kezdetektől végigkíséri. Miként Cronenbergnél, felbukkanása és előtérbe kerülése egybecseng a tömegfilmes szintlépéssel: a Rekviem egy álomért és a Forrás átmeneti fázisára esik, ahol a korábbi filmnek csupán a fináléjában üti fel a fejét a pátosz (lásd a Légy példáját), míg az utóbbiban már az egész cselekmény szervező erejévé válik (akár a Két test, egy lélek esetében). Korai kvázi-melodrámáiban Aronofsky még egyedi módon valósítja meg a műfajhoz kötődő háromzsebkendős végkifejletet: mindkét film esetében három különböző történetszál megrázó végkifejletét összevágva jut el a halmozott könnyfakasztáshoz (a Rekviemben a megrázó tragédiák még közelebb állnak a borzalomhoz, legyen szó végtag-amputációról, elektrosokkról vagy dupla análról, a Forrás három idősíkjának találkája azonban az Életfa megtalálásáról, a halott kedves eltemetéséről és az üdvözülésről már vérbeli pátoszt kínál) – ezzel szemben a Noé melodrámai zárlata a klasszikus álomgyári sémát követi, a főhős három lépcsős érzelmi drámájával, amelynek összes jelenetében legalább egy közeli családtag sírva fakad, a Pankrátor és a Fekete hattyú pedig egyaránt szakít a saját műfajából következő hatásdramaturgiával (legyen az a sportfilmtől elvárt kalandnarratíva, vagy a thriller suspense-dramaturgia), egy könnyfakasztó személyes bukástörténet kedvéért.

*

Melyek azok a közös jegyek, amelyek összekötik a Test-trilógia első két darabját, a Pankrátort és a Fekete hattyút (amelyek egyébként két felét jelentik egy megvalósulatlan Aronofsky-filmnek egy pankrátor és egy balerina szerelméről), majd némi módosulással tovább öröklődnek a bő tíz évvel később készült A bálna színdarab-adaptációjába? A leglátványosabb kétségkívül az erős reflexió az előadóművészetekre, méghozzá mindjárt a két végleten: egy világ választja el egymástól a sportmérkőzések olcsó paródiájának tekintett pankráció koszlott, büdös tornatermeit és a New York-i Lincoln Center magasművészeti színpadát. De bármilyen eltérő közönség vevő a kamubirkózásra és a Hattyúk tavára, belőlük táplálkozik a két előadó-protagonista, Randy „Kos” Robinson és Nina „Hattyúkirálynő” Slayers személyes megszállottsága. A pankrátor nem elsősorban azért tér vissza a ringbe egy életveszélyes infarktus után, mert anyagi körülményei rákényszerítik: a közönség elismerése és szeretete táplálja megszállottságát, amelyekért inkább feláldozza utolsó esélyét személyes kapcsolataiban, a visszanyert felnőtt lányánál és a végre megtalált szerelemben egyaránt. A pankráció lényegét jelentő kayfabe, a kollektív illúzió egyfajta drogmámorként a valós életét is áthatja, Randy a négy kötélkorlát között saját filmjének diadalmas hőse, az örök face lehet: ez a rögeszme egyfajta melodráma-szimbólumként a Túlzásra épül, arra az irreálisra turbózott népszórakoztatásra, amelybe hősünk elmenekülhet a rideg lakókocsiparkok és olcsó sztriptízbárok keserű realitásaiból. A Fekete hattyú hősnője számára a színpad szintúgy szorító, megszállottságát azonban a balettvilág, a kifinomult publikum elvárása okozza a Tökéletesség létrehozására (amely, mint tudjuk, szintén illúzió): miután szembesül azzal, hogy személyisége az egyetlen gátja a sikernek, mániákusan kikényszeríti magából a sötét, züllött énjét, hogy a színpadra állíthassa, egyre mélyebbre süllyedve végzetes víziójába – amely éppen úgy egy fiktív világba zárja, mint pankrátor-párját a saját rögeszméje. Ezúttal azonban a melodrámai Túlzás szimbolikus tagadásáról van szó, a valóság felnagyítása helyett annak lecsupaszítása zajlik (miközben a cselekmény éppen úgy összesűríti a megrázó csapásokat a fináléra, mint a Pankrátorban): Nina áhított tökéletessége a minden sallangtól, műfaji elvárástól megszabadított színtiszta művészi produkció (mint ezt az expozícióban a rajongott balettrendező kifejti), a belső érzelmek nyílegyenes lefordítása a táncra. Így hát a hősnő nem mesevilágba menekül a valóság elől, hanem kínkeservvel lehántja magáról addigi életének jókislány-álomjelmezét, lerombolja a védett, cukormázas babaház-otthont, hogy szembenézzen az alattuk lapuló szenvedély démonával.

Habár mindkét film a „csodálatos megszállottság” melodráma modelljéhez híven egy elérhetetlen célért folytatott önpusztító küzdelem az elkerülhetetlen kudarcélmény halálos fináléjáig, Aronofsky a Pankrátorban még a maga módján hősiesnek ábrázolja ezt (híven a műfaji hagyományhoz), míg a Fekete hattyúban már elidegenítő téboly-sztorit követ a közönség, amely inkább hisztérikus, mint heroikus (lásd még az ugyancsak női főhősre épülő anyám! cselekményét). A két film vizuális világa is ezt a különbséget hangsúlyozza, a csendes kisrealizmussal, kézikamerás követő felvételekkel, tiszteletteli objektivitással megjelenített pankrátorvilágot felváltja a szélsőséges művészi stilizáció – a szigorú, mértani kompozíciók, a szimmetriákra épülő totálképek külvilága és az eltorzult, kibillent, lázas belső tartalom közötti váltakozás. Randy-nél a melodráma édenkert, amelybe előadó és néző egyaránt elrejtőzhet a valóság elől, Ninánál pokol, amely rászabadul a magasművészetre, tönkretéve a produkciót és művészt egyaránt – a saját álomgyári lehetőségeit kutató rendező előbb a műfaj, a szórakoztatás felől közelíti meg a műfajt, majd a művészet, az önkifejezés felől, homlokegyenest eltérő képet festve róla és saját kapcsolatáról vele. Ami leginkább közös, az a két zárójelenetet megkoronázó repülés-motívum, a Randy kézjegyét jelentő „Rombolás” a szorítóoszlop tetejéről és a Fehér hattyú végső halálugrása: két hiábavaló Ikarosz-rugaszkodás a Nap felé, amely csak eleinte tűnik diadalmas repülésnek, valójában végig zuhanás – Aronofsky tökéletes szerzői verziója a „vonat-utáni-rohanás” klasszikus motívumára.

*

A 2022-ben – öt éves szünettel az anyám! formabontó és pályaidegen művészfilmes víziója után – elkészült A bálna első blikkre határozott visszalépés a Pankrátor rögrealista világához. Habár egy 2012-es Samuel D. Hunter egyfelvonásos meglepően szöveghű filmadaptációja, jóformán a vasgyúró-opusz remakejének is tekinthető, ahol ismét egy gigantikus testbe zárt magányos férfilélek küzd a szívinfarktus árnyékában rég elhagyott kamaszlánya visszaszerzéséért – a főhős azonban ezúttal egy bálnára hízott irodalomprofesszor, a szorító pedig saját (elvétve elhagyott) kanapéja, ahonnan webszemináriumot tart unott főiskolásoknak arról, hogyan olvassanak klasszikusokat és hogyan írjanak róluk esszéket. Aronofsky mikrováltoztatásai még tovább erősítik a párhuzamot a 14 évvel korábbi férfimelodrámával (például a beleerőltetett kortárs politikai párhuzamok, ezúttal a Trump választási hadjárat híradórészleteivel vagy a Randy végső megaláztatását jelentő húspult-jelenet párjának tekinthető pizzafutár-incidens), a legárulkodóbb módosítást azonban az a következetes dramaturgia jelenti, amelyben minden egyes önpusztító zabálási rohamot – a pankrátor-viadalok megfelelőjét – egy önutálat-roham előz meg, amely a hős szembesüléséből születik saját zsákutcába jutott pária-életével: megteremtve a melodráma „végzetes érzelmek” alapmotívumát. Charlie halálos megszállottsága nem csupán a kétségbeesett vágyból fakad, hogy élete utolsó pár napjában bepótolva tíz év távollétet visszanyerje a nihilista, gyűlölködő Ellie kegyeit – sokkal megindítóbb az a kétségbeesett törekvése, hogy felszínre hozza ebben a generációban azt az értéket, amelytől érdemes a szeretetükre és elismerésükre vágyni. Aronofsky olvasatában a Whitmanről és Moby Dickről szóló minőségi dolgozatok kicsalogatása (megalázó alkuk során át) lányból és tanítványokból ismét csak egy előadóművész – ezúttal a Tanár – szent grálja, ám ezúttal nem szórakoztatás vagy művészi élmény vezérli. Charlie szemében egyetlen őszinte, hiteles szellemi megnyilatkozás cáfolhatatlan bizonyítékát jelentené, hogy az utolsó értelmes emberi tevékenységét jelentő tanításnak tényleg van értelme – ezt a csodás Moby Dicket hajszolja rögeszmés Ahab kapitányként, ezért az önáltató lelkesedés az egymondatos záródolgozatokért és lánya leveléért. A bálna szintén a folytonos önáltatás története, ám főhőse immár Randy és Nina egy testben: egyszerre a műfaji korlátok közé önvallomást erőltető tanár-napszámos (ringje a Zoom-képernyő sötét négyszöge, amely egyben a film akadémiai képaránya) és a Tökéletes művészi teljesítményért küzdő irodalmár (lásd az eszményített Moby Dick-dolgozatot).

Amennyiben a Kos hatalmas, elkínzott teste egyfajta Húsból gyúrt metaforája a melodrámai pátosz túlzásának (ahol a felpumpált izmok az irreálisig fokozott szenvedélyről, a sűrű sebhelyek a szüntelen szenvedésről szólnak); a Hattyú hámló, málló teste pedig ugyanannak a Húsnak a hiánya, a test csontig csupaszítása az eszményi önkifejezés érdekében, úgy felvetődhet a kérdés, vajon a műfajiság és szerzőiség viszonyát tárgyaló tézis, majd antitézis, hogyan áll össze a harmadik filmre egyfajta szintézissé. A Hús és a Hús Hiánya Aronofsky-nál a Hájban válik eggyé, megfogalmazva egy harmadik lehetséges alkotói hozzáállást saját pályájához. Charlie látszólag közelebbi rokonságban van a Pankrátorral, 150 kilós porhüvelye gigantikus csúcsteljesítmény, kívül a szenvedés fekély-stigmáival, mélyben a súlyt egyre kevésbé bíró szívvel – ugyanakkor a csont és bőr között nem acélos izmok, hanem tehetetlen, meddő zsírrétegek húzódnak, amely éppen úgy a hús tagadását jelenti, akár Nina csontsoványsága. A Bálna hájhegye nem a szórakoztatást szolgálja (mint mondjuk egy freak show-ban tenné), sokkal inkább elefántcsonttorony, amely elválasztja a hétköznapi emberektől, akiknek többségénél lelkileg-szellemileg értékesebb: befelé fordulásra, szüntelen önreflexióra kényszeríti, ám eközben egy irodalmi művet értelmezve, adaptálva közönségének, végül kiszabadul belőle eljutva az üdvözülésig. Mintha csak Aronofsky – az anyám! lázas, mizantróp tagadása után – egyfajta hőn áhított kompromisszumra találna a puszta, bizonyítást nem igénylő hitben. A csodás megszállottság végre nem jár keserű felismeréssel, Charlie végső repülése – amely árulkodó módon immár képzeletben zajlik – diadalmas út lánya kitárt karjai közé, hála annak az (illuzórikus) meggyőződésnek, hogy ez a közönség a lelke mélyén nemes és tiszta és katarzisra méltó.

 

A BÁLNA (The Whale) – amerikai, 2022. Rendezte: Darren Aronofsky. Írta: Samuel D. Hunter saját színművéből. Kép: Matthew Libatique. Zene: Rob Simonsen. Szereplők: Brendan Fraser (Charlie), Sadie Sink (Ellie), Hong Chau (Liz), Ty Simpkins (Thomas), Samantha Morton (Mary). Gyártó: A24. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 117 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 20-22. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15651

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -