rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Férfidrámák

Ausztrál férfidrámák

Az együttérzés helye

Roboz Gábor

 

Két, egész Ausztráliát megrázó bűntény játékfilmes feldolgozása, amelyeket rendezőik szokatlan érzékenysége rokonít egymással.


 

A valóságban is megtörtént tragédiák filmrevitelénél az alkotóknak azt a terhet is cipelniük kell, hogy munkájukkal könnyen retraumatizálhatják a túlélőket, illetve az áldozatok szeretteit, a nemzeti jelentőségre szert tett esetek feldolgozásánál pedig értelemszerűen még nagyobb a tét. Nemrég az ausztrál köztudatot egyaránt megrázó Port Arthur-i mészárlásról és a Daniel Morcombe gyerekrablási ügyről egymással párhuzamosan készült egy-egy játékfilm, és esztétikailag bármennyire is különbözik is a két produkció, közös nevezőjüket épp az jelenti, hogy készítőik minek nem szántak egy percet sem.

Az önmagában nem váratlan, hogy Ausztrália modernkori történelmének legtöbb áldozatot követelő vérontásáról az a Justin Kurzel rendezett egészestést, aki forgatott már hírhedt valós eseten alapuló sorozatgyilkosos bűndrámát, könyörtelen Shakespeare-adaptációt és nemzete egyik ellentmondásos ikonjáról szóló bushranger filmet. Az már sokkal meglepőbb, hogy formavilágát és az explicit erőszakot tekintve is ez lett eddigi legvisszafogottabb filmje: a tavaly bemutatott Nitram ugyanis a háttér ismerete nélkül sokáig inkább tűnik keserű, kertvárosi coming-of-age drámának, amelyben a huszonéves címszereplő nem találja a hangot senkivel, de aztán összeismerkedik egy gazdag nővel, aki rokonlélekként képes elfogadni őt.

Kurzel és az egyik legrégebbi alkotótársaként ismert Shaun Grant forgatókönyvíró nem arra láttak lehetőséget a történtekben, hogy egy testileg-lelkileg megalázott, pokoli körülmények között felnőtt ember számtalan másik filmből ismerős szörnyeteggé válását mutassák be. Munkájukban épp az a feltűnő, hogy a finálét leszámítva – ahol az erőszak képen kívül zajlik – mennyire kerülik a szélsőségeket: főszereplőjük idétlenül öltözködik, szokatlanul viselkedik, senki sem szólítja valódi keresztnevén (a többség ennek fordított verzióját használja), nincsenek sem barátai, sem munkája, sem szerelme, mégis, jó darabig inkább érződik tizenkettő-egytucat szerencsétlennek, mint időzített bombának. A film nem teljes életrajzot kínál, csak a forráspont előtti, rövid időszak eseményeit ábrázolja, de még így is képes árnyaltan bemutatni főhőse viszonyait és kapcsolódási kísérleteit (helyenként Caleb Landry Jones tekintete önmagában mindent elmond a normalitásból való kirekesztettségről), és részben annak a tragédiáját aknázza ki, hogy egy átlagosan elszúrt nevelésnek bizonyos feltételek teljesülése esetén milyen súlyos következménye lehet.

Kurzel forgatott már arról, hogy az erőszak tanítható (A snowtowni gyilkosságok), felemészti a hatalomvágyókat (Macbeth), és akár örökölt is lehet (Assassin’s Creed), ezúttal azonban inkább azt mutatja meg, milyen, ha ez jelenti az egyedüli nyelvet a fájdalom megfogalmazásához. Ez pedig azért is különösen hátborzongató, mert nem abuzív, esetleg elhanyagoló emberekként ábrázolja a főhős felmenőit: Nitram békés középosztálybeli családból jön, ahol a szülőknek egyszerűen nem sikerült jól szeretniük a gyereküket, a kezelőorvos meg inkább csak felírja a sokadik adag antidepresszánst. A címszereplőnek egyetlen érdemi kapcsolata alakul ki, de az is nehezen definiálható (a nála jóval idősebb nő sem nem anya-, sem nem szeretőfigura számára, és igazán barátnak sem nevezhető), és akaratlanul halálos balesetet okozva még ezt is elveszíti. A megörökölt pénzből egy hétre Los Angelesbe utazik, az ott saját magáról készített videóit látva csak önmaga idegenségével szembesül („Ahogy nézem magam, nem tudom, ki az, nem férek hozzá”), majd végső tettéhez készülődve a tükörhöz tapad, és megcsókolja magát – ennél intimebb szeretetgesztusban pedig senkitől sem részesült a cselekmény során.

A rendező a direkt hibáztatást kerülve sem hagy kétséget afelől, a történtekben milyen szerep jutott a kudarcot vallott szülőknek (beszédes tény, hogy a mészárlásra ott kerül sor, ahol a főhős korábban egy kínos ebéden bemutatta nekik az egyetlen embert, akinek hatására képes volt kiszakadni az otthonából), ugyanakkor elsősorban annak a rendszernek címezi a kritikáját, amely biztosítja egy ennyire elveszett embernek a pusztítás eszközeit. A filmben úgy zajlik a fegyvervásárlás, mintha a leendő gyilkos csak biciklit venne, és ugyan a záró feliratokból kiderül, hogy az 1996-os tragédiát követően villámgyorsan sor került az ausztrál fegyvertartási törvény reformjára, de az is, hogy ezt nem minden állam tartja be, és ma több lőfegyvert birtokolnak a kontinensen, mint annak idején. Kurzel tehát egy nemzeti tragédiává vált egyéni ámokfutás ürügyén a társadalmi felelősséget hangsúlyozza, ugyanakkor zavarba ejtően közel merészkedik ahhoz, hogy empátiát keltsen egy hétköznapi különcből lett tömeggyilkos iránt.

Egy gyerekrablási ügy ritkán vált ki akkora indulatokat, mint egy több tucat ember életét követelő vérfürdő, a 2003-ban eltűnt Daniel Morcombe esete azonban annak idején kivételes médiafigyelemben részesült, a tizenhárom éves fiú előkerítésének finanszírozására az ausztrál kormánytól és magánemberektől is óriási összegek érkeztek, és közel nyolc éven át tartó, állami rendőrségek közti összefogáson alapuló nyomozás indult. Bár alapvetően az akcióban kulcsszerephez jutó rendőr munkáját követi nyomon, Thomas M. Wright Idegenek egymás között (The Stranger) című idei nagyjátékfilmje a valós esethez történő igazodásának köszönhetően nem hagyományos krimiként működik. A hatóságok első számú gyanúsítottját ugyanis a Mr. Big néven ismert (egyébként kanadai fejlesztésű) rendőri módszerrel igyekeztek lebuktatni, amelynek lényege az, hogy meggyőzően kidolgozott színjátékot építettek fel a célszemély köré, elhitetve vele, hogy egy profi bűnszervezettel ismerkedett össze, akik a bizalom kiépülése után segítenek neki személyazonosságot váltani és új életet kezdeni valahol máshol.

A Netfixen látható filmnek nemcsak a formája markáns a szinte monokróm színvilággal, a hangsúlyos zenehasználattal és a néha bevetett erős vágásokkal (utóbbiak ismerősek lehetnek az író-rendező bemutatkozásaként ismert Acute Misfortune művészportréjából), hanem az információvisszatartásos dramaturgiája és az egész cselekményen átnyúló suspense-kezelése is. Wrightnak ugyanakkor érezhetően nem az a célja, hogy hollywoodi módon szórakoztató krimi-thrillert faragjon egy valós tragédiából: energiája jelentős részét abba fekteti, hogy érzékeltesse, egy ilyen típusú munka majdhogynem olyannyira tönkreteheti a bűnüldözőt, mint az áldozat szeretteit. Rémálmok és hallucinációk, paranoia és inszomnia által gyötört főhőse lassan fél éve kénytelen hibátlanul játszani egy szerepet, miközben már rég lelki roncs (és nem mellesleg egy kiskamasz fiút nevel), hogy közel kerüljön valakihez, akit legszívesebben azonnal lecsukna. Nevetnie kell a poénjain, hallgatnia a kitárulkozását, nézni a táncát, érezni az érintését, mert ugyancsak pattanásig feszült kollégáival együtt hiába biztosak benne, hogy az illető a tettes, nincs ellene bizonyítékuk: meg kell várniuk, amíg önként bevallja a gyilkosságot, és csak remélhetik, hogy nem lép le előbb. A rendezőt nem érdekli a gyilkos indítékának bemutatása, és egyetlen jelenetet sem szán az elrabolt gyerek családjának: egy olyan lidércnyomásszerű világot mutat be, ahol a rendőr számára akkor sincs vége az ügynek, amikor már vége van, és ahol a kisfia éjjel titokban figyeli a némán szenvedő apját.

Kurzel és Wright teljesen más karakterű és volumenű eseteket dolgoznak fel gyökeresen eltérő képi világgal és dramaturgiával, mégis felállítható köztük párhuzam. Egyikük sem szentel időt sem az áldozatok, sem az erőszak bemutatására, inkább igyekeznek a lehető legjobban átélhetővé tenni egy leendő gyilkos és egy szerepjátszásra kényszerült nyomozó gyötrelmét, arra irányítva a figyelmet, hogy bármennyire is kényelmetlen helyzeteket eredményezhet, az empátia bizonyos esetekben nem csak azok felé irányulhat, akiknek magától értetődően kijár.

 

IDEGENEK EGYMÁS KÖZÖTT (The Stranger) – ausztrál, 2022. Rendezte: Thomas M. Wright. Írta: Kate Kyriacou könyvéből Thomas M. Wright. Kép: Sam Chiplin. Zene: Oliver Coates. Szereplők: Joel Edgerton (Frame), Sean Harris (Teague), Jada Alberts (Kate), Steve Mouzakis (Emery). Gyártó: Anonymous Content / See-Saw Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 117 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 24-25. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15648

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -