rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Gátlástalan örökösök

Varró Attila

The Estate – brit-amerikai, 2022. Rendezte és írta: Dean Craig. Kép: Darin Moran. Zene: Will Bates. Szereplők: Toni Collette (Macey), Anna Faris (Savanna), David Duchovny (Richard), Rosemarie DeWitt (Bea), Kathleen Turner (Hilda). Gyártó: Signature Films / Capstone Studios. Forgalmazó: Prorom Entertainment. Szinkronizált. 96 perc.

A brit vígjátékíró/rendező Dean Craig friss filmjében kétségtelenül merész tettre vállalkozik: miközben az elmúlt évtizedben a tömegfilm mind inkább a rendületlenül idősödő moziközönség kegyeit keresi a lehető legkülönfélébb műfajokkal nyugdíjas-heistfilmektől (Vén rókák) klimax-szexkomédiákon át (Könyvklub – Az alkony ötven árnyalata) a demencia-melodrámákig (Az apa), a Haláli temetés és a Harmadnaposok kíméletlen cringe comedy-specialistája ezúttal pimaszul a korosodó testek és leépülő elmék kimeríthetetlen poénforrását aknázza ki üdítőnek szánt fekete vígjátékához. A rég elcsépelt high concept (lásd Treasure Hunt) ugyanis mindössze PC-parasztvakítás a közönségnek: a vígjátéki gegek elsősorban nem a halálán lévő gazdag hárpia örökségéért folyó családi marakodás jellemkomikumából fakadnak, inkább az öregedés elkerülhetetlen fizikai velejáróit bökdösik a gúny kétméteres póznájával.

Craig már önálló debütfilmjében, a „minden idők legidegesítőbb esküvői romkomja” cím méltó esélyesét jelentő A kishúgom esküvői esetében is beáldozott egy működőképes alapkoncepciót (lásd a remake eredetijeként szolgáló francia Plan de table-ot) a különféle ultrakínos helyzetekre építő, laza variációs narratíva kedvéért. A Gátlástalan örökösöknél sem változtatott bevált stratégiáján: a négy mindenre elszánt kuzin egymással versengve alázza meg magát olyan kacagtató szituációkban, mint egy sztómazsák-csere, turhákkal színesített szexuális csábítás vagy egy hetvenéves mutogatós kifittyedt pénisze körüli hajcihő. A legszomorúbb azonban az idős mátriárkát alakító Kathleen Turner lealacsonyítása ebben a kínos hagsploitation-filmben – aki a Rózsák háborúja vagy a Titkos gyilkos mama fénykori szatíráihoz illő lendülettel alakítja önmaga karneváli paródiáját, újabb tanúbizonyságot kínálva rá, hogy nincs nagyobb kihívás Hollywoodban, mint tisztességben megőszülni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15646

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -