Csomán Sándor
Speak No Evil – dán, 2022. Rendezte: Christian Tafdrup. Írta: Christian Tafdrup és Mads Tafdrup. Kép: Erik Molberg Hansen. Zene: Sune Kølster. Szereplők: Morten Burian (Bjørn), Sidsel Siem Koch (Louise), Fedja van Huêt (Patrick), Karina Smulders (Karin), Liva Forsberg (Agnes), Marius Damslev (Abel). Gyártó: Profile Pictures / OAK Motion Pictures. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 97 perc.
Örök dilemma, hogy a velünk született
ösztönünket, a túlélésért felelő drive-okat mennyiben módosítják a tanult
viselkedésminták és a társadalmi együttélésből fakadó tapasztalatok. Ehhez a
diskurzushoz csatlakozik Christian Tafdrup, aki harmadik filmjének ötletét
saját élményéből meríti: egy dán család olaszországi nyaralásuk után meghívót
kap az ott felszínesen megismert holland házaspártól, hogy látogassanak el
hozzájuk egy hétvégére. Bjørn szerint jó ötlet, Louise gyanakszik, de végül
beadja a derekát, hiszen „mi a legrosszabb, ami történhet?”.
A látogatás a konvencionális horror-thriller klisék medrébe tereli a cselekményt:
szokatlanul viselkedő házigazdák, rejtélyes betegségben szenvedő kisfiú,
elszigetelt ház a semmi közepén, sötét titkokat rejtő fészer, baljós zenei
aláfestés. Ugyan a nyugtalanító jelek sokasodása hamar kételyt ébreszt a
vendégekben (hússal kínálják a vegetáriánus Louise-t), mégis önként belemennek Patrick
és Karin kegyetlen játékába.
Christian Tafdrup
rendezése a jómódú társadalomban élő, saját buborékját alig-alig elhagyó,
természetes védekezési mechanizmusait levetkőző mintapolgárról szól, aki
ellenkezés nélkül elfogadja alávetett státuszát. Bjørn-t és Louise-t
marionettbábuként rángatják egyik próbatételből a másikba, ami kezdetben
feszültséget, majd a narratíva felétől inkább frusztrációt vált ki nézőjéből:
már nem a kellemetlen helyzettől, hanem az idegtépő, realitást nélkülöző döntések
sorozatától szorongunk. Így a mitikus történet – melyet az egyik, Ganümédészről
szóló elbeszélés inspirált – a végére kifullad, a következetlenségek miatt középszerű,
könnyen kiszámítható tanmesévé válik, mely nem rendel motivációt az
antikrisztusi magasságokba emelkedő holland pár tetteihez, így a bibliai
büntetéssel záró szekvencia részben elveszti katartikusnak szánt hatását.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 58-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15642 |