rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

A látogatás

Csomán Sándor

Speak No Evil – dán, 2022. Rendezte: Christian Tafdrup. Írta: Christian Tafdrup és Mads Tafdrup. Kép: Erik Molberg Hansen. Zene: Sune Kølster. Szereplők: Morten Burian (Bjørn), Sidsel Siem Koch (Louise), Fedja van Huêt (Patrick), Karina Smulders (Karin), Liva Forsberg (Agnes), Marius Damslev (Abel). Gyártó: Profile Pictures / OAK Motion Pictures. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 97 perc.

Örök dilemma, hogy a velünk született ösztönünket, a túlélésért felelő drive-okat mennyiben módosítják a tanult viselkedésminták és a társadalmi együttélésből fakadó tapasztalatok. Ehhez a diskurzushoz csatlakozik Christian Tafdrup, aki harmadik filmjének ötletét saját élményéből meríti: egy dán család olaszországi nyaralásuk után meghívót kap az ott felszínesen megismert holland házaspártól, hogy látogassanak el hozzájuk egy hétvégére. Bjørn szerint jó ötlet, Louise gyanakszik, de végül beadja a derekát, hiszen „mi a legrosszabb, ami történhet?”.

A látogatás a konvencionális horror-thriller klisék medrébe tereli a cselekményt: szokatlanul viselkedő házigazdák, rejtélyes betegségben szenvedő kisfiú, elszigetelt ház a semmi közepén, sötét titkokat rejtő fészer, baljós zenei aláfestés. Ugyan a nyugtalanító jelek sokasodása hamar kételyt ébreszt a vendégekben (hússal kínálják a vegetáriánus Louise-t), mégis önként belemennek Patrick és Karin kegyetlen játékába.

Christian Tafdrup rendezése a jómódú társadalomban élő, saját buborékját alig-alig elhagyó, természetes védekezési mechanizmusait levetkőző mintapolgárról szól, aki ellenkezés nélkül elfogadja alávetett státuszát. Bjørn-t és Louise-t marionettbábuként rángatják egyik próbatételből a másikba, ami kezdetben feszültséget, majd a narratíva felétől inkább frusztrációt vált ki nézőjéből: már nem a kellemetlen helyzettől, hanem az idegtépő, realitást nélkülöző döntések sorozatától szorongunk. Így a mitikus történet – melyet az egyik, Ganümédészről szóló elbeszélés inspirált – a végére kifullad, a következetlenségek miatt középszerű, könnyen kiszámítható tanmesévé válik, mely nem rendel motivációt az antikrisztusi magasságokba emelkedő holland pár tetteihez, így a bibliai büntetéssel záró szekvencia részben elveszti katartikusnak szánt hatását.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15642

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -