rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Csoda

Árva Márton

The Wonder – brit-ír, 2022. Rendezte: Sebastián Lelio. Írta: Emma Donoghue regényéből Alice Birch. Kép: Ari Wegner. Zene: Matthew Herbert. Szereplők: Florence Pugh (Lib), Kíla Lord Cassidy (Anna), Tom Burke (William), Niamh Algar (Kitty). Gyártó: House Productions / Element Pictures. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 103 perc.

A 2018-as Oscar-díját követően Sebastián Lelio csak kultúrközeget váltott, szerzői kombinatorikája a régi. Miután legutóbbi két chilei filmjének angolszász változatát is leforgatta (a Gloriából valódi önremake készült Gloria Bell címmel, az Egy fantasztikus nő néhány kulcsmotívumát pedig A rabbi meg a lánya ismételte londoni orthodox zsidó közegben), idei nagyjátékfilmje a 19. századi ír vidék kulisszái között taglalja a káros patriarchális tradíciók, a fojtogató család és a saját test feletti rendelkezés témáit. Mindehhez az alapanyagot a női felszabadulás iránt Lelióhoz hasonlóan elkötelezett, ír-kanadai Emma Donoghue (A szoba) regénye szolgáltatja.

A csoda a viktoriánus korszak „koplaló lányainak” eseteit dolgozza át fikciós történetté. Főhőse az angol ápolónő, Lib, aki egy szegény és mélyen vallásos családhoz kap meghívást, hogy két hétig figyelje a saját állítása szerint hónapok óta kizárólag mennyei mannán élő, 11 éves Annát. A szkeptikus Lib azonnal csalásra utaló nyomokat keres, a krimit ígérő helyzetbe ugyanakkor hamar bekúszik a fenyegetettség érzése is, akárcsak a mocsaras vidék képeire a baljós köd. A regényhez képest leegyszerűsített viszonyrendszerben a törékeny kamaszlány önjelölt szent helyett együgyű áldozatként jelenik meg, a többi mellékszereplő titokzatossága mögött pedig egyre határozottabban sejlik fel a fenyegetően maradi vakbuzgóság. Így míg Donoghue-nál a szövevényes bibliai szövegelemzésekre a pontról pontra lekövetett testi hanyatlás profán drámája felel, Lelio adaptációja ismét egy erős női karakter és az általa felbolygatott – gyáva és bigott – közeg ellentétének kiélezésére szorítkozik. De ahogy a Libet alakító Florence Pugh sem ér korábbi bravúrjai (Lady Macbeth, Fehér éjszakák) közelébe, úgy a rendező tézisekben fogalmazó közelítésmódja is megfáradtnak hat. Akárcsak a filmstúdióból induló önreflektív keret, a film is megelégszik azzal, hogy az elrettentő történet jelenkori áthallásait hangsúlyozza, ahelyett, hogy igazán elmerülne az illúzió(törés) természetének kutatásában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15635

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -