rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Bardo

Huber Zoltán

Bardo – mexikói, 2022. Rendezte: Alejandro G. Iñárritu. Írta: Nicolás Giacobone és Alejandro G. Iñárritu. Kép: Darius Khondji. Zene: Bryce Dessner. Szereplők: Daniel Gimenez Cacho (Silverio), Griselda Siciliani (Lucía), Ximena Lamadrid (Camila), Iker Sanchez Solano (Lorenzo). Gyártó: Redrum / M Productions. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 160 perc.

Ahogyan a címben használt, buddhizmusból kölcsönzött bardo a halál és újjászületés közötti átmeneti létállapotot jelöli, úgy Alejandro G. Iñárritu személyes tudatfilmje is a legkülönfélébb határhelyzetekből kel életre. A visszatérő anyagi- és kritikai sikerével addigi alkotói karrierje csúcsára érkezett rendező a hatvanhoz közeledve impresszionisztikus szakmai és személyes számvetést végez. A sorvezető természetesen a 8 ½, de az öntörvényű önkeresés nála a gyökerekhez való visszatéréssel párosul. Iñárritu számára mindez elsősorban a tágabb családot és magát Mexikót jelenti, ez utóbbi itt a maga konkrét földrajzi és mélyebb szimbolikus értelmében is központi szerephez jut. Az átmenetiség ennyiben fizikai is, hiszen a rendező bő két évtizede elszakadt a szülőföldtől, de az ideiglenesnek tekintett hazában törvényszerűen idegen maradt. A ki- és bevándorlók számára ismerős permanens otthontalanság a múlt és a jelen, illetve az álom és ébrenlét közötti lebegéssel párosul.

Iñárritu egy alteregón keresztül szabadon bolyong a saját életében, kérdez és szembesít, de még a kritikusai is szócsöveket kapnak. Fellini mellett így Buñuel lesz Iñárritu másik fontos ihletforrása, a szabadon csapongó, markáns történetgerincet nélkülöző film szerkesztésmódja a szürrealista mester folyékony jelenetfűzését idézi. A mozgóképes előképek mellett legalább ennyire fontos Borges labirintusa és Márquez mágikus realizmusa, a néhol egészen lenyűgöző kompozíciók pedig Dalí és Magritte világaira rímelnek. Aki mesélte már el másnak az álmait, az pontosan tudhatja, a tudatalattiból feltörő képek logikáját nem érteni, hanem érezni kell. Ugyanez hatványozottan igaz Iñárritu bő két és fél órás egotripjére is, ahol kiváló ötletek folynak át lerágott csontokba és vissza. A kiszámíthatatlan sodródás egyszerre vérpezsdítő és megterhelő, hiszen a rendező folyamatos kötéltáncot jár az öntelt köldöknézegetés és a zseniális mozgóképes asszociációk között. Az említett határhelyzet tehát ezen a primer szinten is jelen van, ám e különös senkiföldjén épp ezért izgalmas céltalanul csatangolni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15633

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -