Gyöngyösi Lilla
Paul Newman a legtöbb rajongóját vonzó külsejének köszönhette, pedig a tökéletes megjelenés mögött éleslátó, intelligens, önmarcangolásra hajlamos gondolkodó bújt meg.
„Én nem születtem semmire. Nem voltam szívtipró.
Nem voltam sportoló. Nem voltam jó tanuló. Nem voltam vezérürü. Mindent ahhoz
mértem, mi nem vagyok, nem ahhoz, aki
vagyok. Úgy éreztem, valami űr tátong bennem, amelyet nem tudok áthidalni, mert
képtelenség behatárolni és felmérni. Nem értettem meg. Nem állt össze a kép” –
így vall iskolás éveiről Paul Newman barátjának, Stewart Stern forgatókönyvírónak,
aki hat éven keresztül készített interjúkat vele és családtagjaival,
barátaival, pályatársaival abból a célból, hogy a vallomások egyszer majd
önéletírássá állnak össze. Az 1986 és 1991 között zajlott maratoni munka
azonban félbeszakad, mert Newman megelégelte az önboncolgatást, az anyagot
pedig egészen mostanáig nem ismerhette a nagyközönség.
A színész 2008-ban
meghalt, a hangfelvételeket állítólag a kilencvenes évek végén elégette, az
örökösök azonban néhány évvel ezelőtt megtalálták azok leiratát. A kincset érő
leletet két formában is feldolgozták az elmúlt hónapokban: Ethan Hawke
minisorozatot forgatott az HBO számára (Az
utolsó filmcsillagok decemberben került magyar forgalmazásba), illetve memoárt
szerkesztettek belőle, ami magyarul Egy
hétköznapi ember különleges élete címmel jelent meg.
Véletlen
szupersztár
A fenti idézet nemcsak a gyermek, hanem a
felnőtt Paul Newman önértékelését is jól jellemzi. Hiába volt körülrajongott
világsztár, előszeretettel kisebbítette a saját érdemeit, a magánéletében pedig
hajlamos volt az önostorozásra. Rossz apának tartotta magát, fia, Scott
küzdelmes életéért és korai haláláért önmagát okolta. Úgy érezte, a sikerének
titka a kemény munka és a szerencse, a tehetséget teljességgel kivonta a
képletből. A huszadik század egyik legnagyobb ikonja tényleg csupán azért
került ebbe a pozícióba, mert „véletlenül” felvették a method acting fellegvárának számító Actors Studióba, James Dean váratlanul
meghalt, ezért rámaradt egy csomó neki szánt szerep, Marlon Brando pedig túl nehéz
személyiség volt? Vagy mindössze azon múlt minden, hogy fehér, jómódú családba
született Amerikában, tökéletes külsővel áldotta meg a sors, majd nem halt meg
a második világháborúban? Newman maga állította mindezt, talán így hárítva a
felfoghatatlan rajongás és népszerűség terhét. S talán éppen ennek a
hozzáállásnak köszönhető, hogy egész élete során hétköznapi figura maradt, aki
a külsőségek helyett a munkát látta a filmezésben, jobban élvezte a színházi
próbákat, mint az előadásokat, az egyetlen költséges hobbija az autóversenyzés
volt, ötven éven át házas maradt és vagyonokat költött jótékony célra.
Az Actors Studio nem
csupán színészeket, inkább művészeket nevelt, ő maga pedig az egyetemi
tanulmányai során nemcsak színészetet, hanem rendezést is tanult. Paul Newman
nem sokat beszélt a színészet varázsáról, a rivalda csábításáról vagy a
filmvászon csodájáról – inkább műhelymunkaként értékelte a szakmáját, olyan
hivatásként, amely korántsem érdemli meg azt a felhajtást, amit csapnak
körülötte. Miért lenne bárki különleges attól, hogy a mozivásznon látható? Hiszen
rengeteg jó szakember van, aki ennél sokkal fontosabb munkát végez. John Huston
szerint Newman „sosem játssza az agyát, ahogy a vele egy kaliberű
színésztársai. Marlon, akit egyébként roppant nagyra tartok, igazi ripacs a
magánéletben, méghozzá tudatosan.” Sokan zárkózottnak hitték, míg ő önmagát óvatosnak
tartotta. Valójában csak felismerte, hogy a nézők egyébként sem a színészért
rajonganak, hanem a karakterért, aki viszont az író, rendező fejében született
meg. Neki semmi köze hozzá, így a rajongáshoz sem.
A kijózanító, önmagát a
sztárperszónától eltávolító gondolat meghatározó volt Newman hozzáállásában. Így
lehetséges az is, hogy a memoárrá formált anyagból teljesen hiányzik a
csillogás, a sztárkarrierek és –életrajzok jól ismert helyszínei, mint a díjkiosztók,
partik, luxusnyaralások. Newman szívesebben beszél a dolgok hétköznapi
valóságáról, az univerzális érzelmek tüzéről, emberi történetekről, a munkája
földhözragadt realitásáról. Ezek határozzák meg őt, a körítés említésre sem
méltó. Lánya szerint a kötet „önboncolás, érzelmek, indítékok és motivációk
alapos vizsgálata”; ez korábban távolt állt a színésztől, legalábbis látszólag.
A hatvanas éveit taposva viszont valami átszakadt: olyan nyomot akart hagyni a
világban, amelyik valóban az övé, ellentétben a filmjeivel.
Önmarcangoló szépfiú
„Tudomásom szerint soha és
senkitől nem kaptam érzelmi támaszt.” – hangzik az újabb súlyos vallomás a
kötetben. Paul Newman úgy emlékszik, nem volt olyan mentora, támasza
gyerekként, akitől életre szóló leckét kapott volna, akinek sokat köszönhet. A
magát sokáig „érzelmi republikánusnak” tartó, rideg apa és kisajátító anya
mellett felnőtt művész talán épp emiatt lett független, önálló gondolkodású
valaki, aki, ha támadt egy ötlete, nem várt senkire, hanem minden további nélkül
megvalósította. Így volt természetes. A vaskos tréfáiról is ismert Newman igazi
szerzői gondolkodó volt az ehhez gyakran kapcsolódó művészi egocentrizmus
nélkül. Rendezett, mert megtehette. Középkorú autóversenyző lett – nem a
sebesség nyűgözte le, hanem a sport tisztasága, egyértelműsége. Politikai
kampányokat támogatott, mert hitt bennük. Súlyos beteg
gyerekeknek nyitott táborokat, élelmiszermárkát alapított kifejezetten abból a
célból, hogy a profitot eladományozza. Hiszen mire való a pénz, ha nem erre?
Newman mindig is úgy
érezte, a külsejének köszönheti a sikereit, nem a tetteinek, így könnyen
elajándékozta a „meg nem érdemelt” pénzt, amit a munkájáért kapott. A vakítóan kék
szem, a szőke haj és az idős korában is vékony és izmos test olyan adottság
volt, ami gyerekkora óta délibábként vonzotta és tévesztette meg a környezetét.
Állítása szerint az anyja csak azért szerette őt, mert szép gyerek volt, és a
rajongói sem láttak tovább a felszínnél. Pedig ő nem akarta annyival beérni,
hogy szépfiúkat játsszon: alkotó, gondolkodó művész volt, ezt pedig a biztos
kézzel választott szerepei mellett a rendezései is alátámasztják. Mégis azáltal
lett az ötvenes-hatvanas-hetvenes évek ikonja, hogy aki csak megpillantotta őt,
elalélt a látványtól.
A helyzetet bonyolítja,
hogy Paul Newman nem is cáfolta teljesen a róla alkotott képet – igaz,
ekkoriban még kevésbé volt lehetséges fellépni a typecasting ellen, illetve a
drasztikus elmaszkírozás sem volt divatban. Miközben Newman egész életében
azzal a tévképzettel küzdött, hogy biztos csak a megjelenése miatt ér el
sikereket, ritkán lázadt fel radikálisan a skatulya ellen akár az általa
játszott karakterek külső, akár belső tulajdonságait tekintve. Talán a
legmesszebb Robert Altman revizionista westernjével, a Buffalo Bill és az indiánokkal
ment, amelyben a megkopott renoméjú címszereplőt vaskos öniróniával
ábrázolta, a kisszerűségét és az öregségét kidomborítva. Legtöbbször azonban
hiába csinált magából bohócot, mindig is cool
maradt: a Harper vagy a Felkavart víz szakadt, pökhendi és
nőcsábász magánnyomozója menthetetlenül vonzó volt annak ellenére, hogy joggal
kaphatott volna megvetést is a karakter.
Paul Newman a karrierje
legnagyobb részében ugyanannak a szerepnek a különböző árnyalatait játszotta.
Simlis volt, de egyben szerethető is, a mérleg nyelve pedig hol az egyik, hol a
másik irányba billent, legyen szó a Hudról, a Bilincs és mosolyról,
a Robert Redforddal közös Butch Cassidy
és a Sundance kölyökről és A nagy balhéról, vagy az olyan későbbi, őszülő fejjel, ám változatlan
sármmal játszott szerepekről, mint Az
ítélet vagy A szenzáció áldozata.
Felmerül a kérdés, hogy ha ilyen szűk skálán mozgott, Newman mennyire volt jó
színész. A válasz közhelyes: inkább jelenség volt, mint cizellált eszköztárú színész,
ám a félelmeivel ellentétben ez nem a külsejéből fakadt, hanem abból a
természetes nagyságból és kisugárzásból, ami csak a született sztárokban van
meg. Visszatérő rendezője, George Roy Hill szerint „Paul olyan lett, mint
Walter Huston, aki soha életében semmit nem csinált a vásznon azon kívül, hogy
önmagát adta – sosem színészkedett.” Ezzel a taktikával élethosszig tartó
karriert épített ki magának, korszakról korszakra átmentette magát, ami nem sok
kortársáról mondható el. A legtöbben meghaltak, eltűntek vagy
eljelentéktelenedtek, ő viszont elkerülte a bukásokat, szinte kizárólag
főszerepeket játszott fontos és/vagy szórakoztató filmekben, a népszerűsége
töretlen maradt. A végeredmény: számtalan egyéb díj mellett egy cannes-i és
berlini színészi díj, kilenc Oscar-jelölés (ebből egy a Legjobb film
kategóriában a Rachel, Rachelért) és három elnyert szobor: egy
színészi A pénz színéért, egy életműdíj és egy emberbaráti
elismerés.
Szerelem a filmvásznon
Mint a korszak meghatározó
színészeinek többsége, Newman a filmrendezésbe is belekóstolt, itt sem okozva
csalódást. Hat rendezéséből ötben felesége, Joanne Woodward is szerepelt – az
első, legsikeresebb és legnagyszerűbb darab, a Rachel, Rachel főszerepéért Woodward Oscar-jelölést is kapott.
Newmant az hajtotta, hogy állítása szerint még sosem láthatták a nézők Woodward
igazi nagyszerűségét, a pszichoszexuális mélyfúrás pedig tényleg embert próbáló
feladat elé állította, lemeztelenítette a színésznőt. A közös mű némileg
vezeklés is lehetett Newman részéről: Woodward ugyanis Oscar-díjas
színésznőként gyakorlatilag feláldozta a karrierjét a családjáért, hiszen három
gyereket nevelt otthon (a Newman előző házasságából származó gyerekekkel együtt
hatot), míg a férje egymás után aratta a sikereket évtizedeken keresztül,
megszakítás nélkül.
Joanne Woodward és Paul
Newman kapcsolata külön fejezetet érdemelne – nem véletlen, hogy Ethan Hawke
sorozatában is egyenlő teret kapnak, kettejüket közös nagyító alatt vizsgálja a
széria. A bűnös alapokon nyugvó viszony (Newman házas volt, amikor viszonyt
kezdtek, és évekbe telt, mire elvált az első feleségétől) nemcsak a
magánéletben, hanem a vásznon is élethosszig tartó kapcsolattá érett. A
magnetikus vonzalomból, izzó szenvedélyből 16 közös film született, kezdve az
egyik legnagyszerűbb darabbal, a Hosszú,
forró nyárral. Ahogyan a
róluk készült sorozat, Newman életrajzi kötete is részben azt a célt szolgálja,
hogy lebontsa vagy árnyalja a kettejük tökéletes harmóniájáról szőtt képet.
Ahogyan sok művészházaspár, úgy Newman és Woodward látszólag mintaszerű
kapcsolata is konfliktusos volt, miközben elválaszthatatlanok voltak egymástól.
A problémák Newman évtizedekig tartó alkoholizmusából, esetenkénti
hűtlenségéből, távolságtartásából, jelen nem levéséből fakadtak. Paul Newman
tizenöt éve meghalt, Joanne Woodward pedig Alzheimer-kórral küzd, így a lányaik
valószínűleg azért is adták áldásukat a frissen felfedezett emlékanyag
feldolgozására és publikálására, hogy a szüleik hiteles és igaz emléket
kapjanak.
Bár a memoár – az eredeti interjúk
elkészítési ideje miatt – erre már alig tér ki, lányai szerint Paul Newman az élete
végére jobb emberré vált. Bizonyára az indította az önelemzésre is, hogy
leszámoljon a róla keringő mítoszokkal, illetve maga is jobban megértse, ki ő
és mit miért csinál (rosszul vagy jól). Amikor ezzel elkészült, az már kevésbé
érdekelte, hogy ténylegesen a világ elé is tárja az eredményt. A lényeg megtörtént:
ő tisztábban látott, a tanulságok levonása után pedig könnyebben tevékenykedhetett
úgy, ahogyan helyesnek látta. Ezzel megvalósíthatta azt, amire mindig is
vágyott: hogy a kék szem helyett a tettei határozzák meg őt.
Jaffa Kiadó, 2022.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 13-15. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15626 |