rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Magyar Műhely

Így maradtam

A kapunyitási pánik nemi differenciái

Rudas Dóra

Hogyan lehetnének egyenlőek a nemi szerepek, ha megtagadásukért más következményekkel kell szembenéznie nőnek és férfinak?

A húszas éveink vége, harmincasok eleje a fénykor, életünk virága, erőnk telje, ahogy erre a kellőképpen kopott emlékezetű idősek hivatkoznak. Ugyanakkor ez az az időszak, amikor a legtöbb döntést kell hoznunk és a legnagyobb nyomás nehezedik ránk, ami sokaknak igencsak belepiszkít ebbe a virágkorba. Amit az idősek gyakran elfelejtenek, hogy azokból az utakból, amiken nekik „csak” járniuk kellett, időközben kilazította a köveket az egyre táguló ismeretekből fakadó tudatosság és az azzal járó kétségek, aggodalmak. Mert amíg náluk a húszas éveik legelején sem volt már kérdés, hogy vállaljanak-e gyereket, bennünk még a egy évtizeddel később is felmerül, hogy mi lesz a karrierrel, tudunk-e anyagilag, emberileg is élhető jövőt biztosítani számukra? De nem szükséges ilyen életbevágó kérdésekkel példálózni, hogy bizonyítsuk, a Generation Y a tudatossággal vívja a háborúit: a gyereke mellett majdnem ugyanannyit kell aggódnia például az elszennyezett, teleszemetelt Föld jövője miatt is.

A kapunyitási pánik, mely főként a milleniálokra jellemző (korábban nemigen voltak adottak a feltételek az állapot kialakulásához, a Z generáció pedig még nem ért be az érintett korba) jelensége mindenképpen egyfajta jólét indikátora, ahol a (rosszul) választás lehetősége miatt szoronganak a fiatalok, akik a korábbi nemzedékektől nem tanulták, nem tanulhatták meg hogyan kell bánni ezzel a fajta szabadsággal – ami gyakran jókora szakadékot is ver közéjük. Bizonyos szintű gazdasági stabilitás, széles körben elérhető felsőoktatás és valamiféle támogatói háttér szükséges ahhoz, hogy a quarter-life crisis kialakuljon. Persze sokaknak abszurd lehet, hogy ilyen, számukra ideális körülmények között hogyan lehet ennyit gyötrődni, de ha elfogadjuk axiómaként, hogy mindenkinek az a legnagyobb válság, ami őt nyomasztja, akkor érthetővé válik miért gubózik be saját szűk világába valaki attól való félelmében, hogy hibásan dönt vagy elszalaszt valamit.

Ahogy a jelenség egyre elterjedtebb lett, természetesen a filmipart is foglalkoztatni kezdte, különösen, mert megfoghatatlan jellege a szerzőiség melegágya, kiváló lehetőség a visszafogott érzelmeket és fantáziát preferáló rendezők kiugrásának. Legutóbb a skandináv A világ legrosszabb embere című dramedy nyert nagyobb figyelmet magának a témában, meglepő átélhetőségéért, illetve amiért olyan „emberi”. És valóban, a kapunyitási pánikkal küzdők egyik jellemzője és legnagyobb problémája is a hibákhoz fűződő viszonyuk. Az illúziókból, ideálokból kiábránduló generáció felismeri saját hibáit, alkalomadtán szembenézni is képes velük, ám ahhoz, hogy érdemben változtasson rajtuk – hiszen ehhez emberi mivoltán kellene túllépnie – nem képes. Ettől végtelenül „elcseszettnek”, alapjában hibásnak érzi magát, ami nagyban megnehezíti az esetlegesen megmaradt életigenlés megélését és egyfajta tinédzserkort idéző állapotban fixálhatja az elszenvedőt. Ezt a Pán Péter-szindrómát dolgozzák fel az – „így jöttem” filmek után szabadon – „így maradtam” filmnek nevezhető darabok. Ilyen nemzedéki közérzetfilm Reisz Gábor VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan (és a pár évvel későbbi sajátkezű remake-je a Rossz versek is) valamint Grosan Cristina A legjobb dolgokon bőgni kell című mozija. Noha mindkettő elég erősen támaszkodik a fantázia világára, meglehetősen reális képet fest a kapunyitási pánikról, amely kórnak – a filmeket megvizsgálva úgy tűnik – férfira és nőre nézve igen eltérő a lefolyása.

*

Áron a húszas évei végén járó filmtörténész, akit nemrég elhagyott a barátnője. Ismerjük a gyakorlatot, gyors gyógyulástörténet: szélsőséges lépések vezetnek egy olyan nyugvópontra, amit végül majd úgyis egy új, külső személy hoz el, fixálva, hogy a romlásba vezető út megismétlődjön. Nem úgy Áronnál, akinél a szerelem csak egy szimptóma, így nem is csoda, hogy azt barátokkal, egyéjszakás kalandokkal, munkára való koncentrációval nem tudja gyógyítani. Az ő baja az élet, vagyis az ő abban elfoglalt helye, vagyis az, hogy nincs benne helye. Ki tudja mi a baja, talán semmi. Semmi baja, csak belehal a létezésbe. Legalábbis szeretne. De csak a szorongásig és pánikrohamokig jut, ahányszor a világ be akarja hajtani rajta az eddig elmaradt adókat munka-vagy felelősségvállalás formájában. Mit tehetne mást? Hát fut!

Majának viszont bejött az élet, úgyhogy nem menekülhet. Szerelmével éppen most vettek fel hitelt harminc évre, és babát terveznek. Igaz a lánynak még nincs saját egzisztenciája, de hát orvos párjának igen, úgyhogy nem is prioritás. Még barátnője is akad egy éjszakára, aki otthonülő anyukaként annak is örül, ha egy holttest mellett töltheti el a csajos estét. Jobbra egy hulla, balra az anyaság, Maja előtt minden egérút bezárulni látszik, ám ekkor érkezik egy lakatos, aki egy gyors zárcserével új ajtókat nyithat számára.

Először a hasonlóságokat érdemes megvizsgálni, ezek fényében válnak ugyanis igazán szembetűnővé az eltérések, amelyeknek egyenlőnek hirdetett társadalmi berendezkedésben aligha van helyük. Kezdve a két fiatal rendező által használt filmnyelvvel, ami különböző eszközökkel ugyan, mégis ugyanazt az absztrakt, szinte szürreális alaphangulatot igyekeznek megfesteni, ami a főszereplők aggasztóan beszűkült, izolált világát uralja. (Folyton fejükben élő, fantazmagóriákban járó, feledékeny, figyelemzavarral és beilleszkedési nehézségekkel küzdő személyiségük egyébként tökéletes – bár feltehetően nem szándékosan megfestett – képe az ADD-nek, amely Maja esetében szenzorossággal is bővül.) A felelősséghez való viszonyuk is közel azonos, a számukra kényelmetlen dolgokat szinte képtelenek megtenni, komfortzónájuk elhagyása pokoli megpróbáltatás számukra. Rendeltetésüket, melyet a külvilág szánt nekik, nem akarják betölteni, ám ahhoz túl tanácstalanok, hogy sajátjukat kialakítsák. De nem csak belül hasonlítanak: mindketten diplomás értelmiségiek, akik nehezen találják helyüket a munkaerőpiacon, mégsem kényszerülnek mindenáron munkába állni, mert szüleik, illetve a lány barátja biztosítja számukra a megélhetést.

Na és persze a szerelem. Mindkét film fő szála a romantika, habár ettől kissé nehezebben vizsgálható generációs filmként, tény, hogy az életben is központi kérdés. És mégis, érdekes módon, hiába motivációjuk mozgatórugója, furcsa viszonyt ápolnak a szerelemmel. Áron betegesen romantizálja az exét, és Majának is nagyon fontos Bence, de mégis mintha személytől függetlenül élnék meg ezt a kötődést, és magával a nagy érzelemmel, semmint az érintettel élnének kapcsolatban. Hogy mindketten légből kapott, futó ismeretségekkel helyettesítik oly’ fontosnak mondott párjukat, azt bizonyítja, hogy a szerelemnek csak obszesszióként van helye az életükben, csak mágikus elemként, ami újra kitölti a képzeletüket, hogy legyen kire gondolni. Egyéniségük és helyzetük is közel azonos tehát, de akkor milyen különbségek, és főleg miért merülhetnek fel ezekben az életutakban?

*

Elsőként mindjárt itt van a legalapvetőbb eltérés, a premissza. Míg Áron egy szakításból próbál felállni, Maja egy alapvetően teljesen jól működő kapcsolatban tengeti a mindennapjait. Hogyan lehetséges, hogy két, egymással teljesen ellenkező kiindulópontot hasonló konfliktussal felkavarva végül ugyanarra a lezárásra jutunk (hiszen Maja csakúgy, mint Áron, végül arra döbben rá, hogy önmagában kell keresnie azt boldogságot, amit eddig kívülről várt)? Úgy, hogy a való élet narratívája csak egy férfi esetében hangzik úgy, hogy „a cél az, hogy megtaláld önmagad”, a nő esetében ez „a cél az, hogy találj egy férfit”-re módosul. Ez a félreértelmezés okoz torzulást nők millióinak identitásában, sikerük és kiteljesedésük megélésében. Hiszen egy nő, aki frissen megvásárolt lakásában gyereket tervez a párjával, az általában a végcél első lépéseit teszi. Így minden kétség, elégedetlenség és megmagyarázhatatlan ürességérzet az indokolatlan túlérzékenység, hiszti, sőt adott esetben egyenesen a hálátlanság kategóriájába esik a külvilág szemében. Ez az alapvető különbség a két főhős szenvedéstörténetében, a legitimáció: környezete elfogadja-e vagy sem. Árontól – még ha nem is kerül tőle mindjárt az alfahímek közé – elfogadott és megérthető az elveszettség és totális éretlenség állapota, Maját viszont még viszonylag elfogadó környezete is tehernek érzi emiatt. Hogy az a rendszerbeállítás, miszerint a nőket eredendően gyengébbnek és határozatlanabbnak tartjuk, mennyire hibás, már abból is látszik, mennyivel rosszabbul reagál a társadalom, ha egy nő reked meg az életben, mintha egy férfi.

És ez meg is ágyaz minden további eltérésnek. A kapcsolati normákon túl a főhősök gyermekvállaláshoz fűződő viszonya is különbözik. Illetve a viszonya nem, hiszen, mint kiderül Maja pont annyira nem akar gyereket, mint Áron, aki számára azonban a gyerekvállalás egy egészen távoli, idegen világ eleme, nem is szembesül vele. A legjobb dolgokon bőgni kell cselekményében viszont értelemszerűnek fogadjuk el, hogy a film sokkal nagyobb hangsúlyt a gyerekre, nem távoli háttérzajként, hanem valós és egyre fenyegetőbb problémaként jelenik meg. A vele egykorú barátnő tekintetében pedig nyomasztó elvárásként is ott lebeg a lány feje felett, tekintet nélkül arra, hogy legbelül még ő maga is gyerek.

Ha már barátok – bár ez talán nem vetíthető ki relevánsan a társadalomra a két filmben viszont élesen eltér – a baráti kör megléte. Áron gyakorlatilag általuk érzékeli a világot, illetve a barátai a férfi archetípusok (nőcsábász, apa, kétkezi munkás) az általa be nem járt utak megszemélyesítőiként is funkcionálnak. Maja azonban teljesen egyedül van, egyetlen jobbhíján rá csimpaszkodó nővel kénytelen egyfajta sorsközösséget vállalni az ominózus éjszaka idejére. Ez már csak azért is fontos, mert megváltoztatja a filmek kulcsfontosságú magányérzetét. Jóllehet a fiú is kilóg a többiek közül, de a krízis meghatározó emóciója a magány, amit különcségükért, a társadalomba való beilleszthetetlenségük miatt kapott büntetésként könyvelnek el az ezzel küzdők (holott velük együtt milliók szenvednek ugyanettől, egyfajta közösség nélküli csoportot alkotva).

Hogy a karrier témájában nincs látványos eltérés – ami pedig remekül alátámaszthatná az alapállítást – az leginkább annak köszönhető, hogy a munkával való se veled, se nélküled kapcsolat szerves része a kapunyitási pánik kialakulásának. Enélkül ezek a filmek csak újabb, szerelmi csalódásokat feldolgozó romkomok lennének, így azonban, az elmosódott képek, idősíkok és alternatív univerzumok közti ugrálás ellenére, sőt talán épp ezektől, hiteles lenyomatai a ránk szakadt szabadsággal folytatott harc korszakának.

Ami még ebben az új világban is más kihívásokat tartogat a két nem számára. Egy szerepet be nem tölteni, úgy tűnik kevésbé bocsánatos bűn egy nő esetében, ami felvet néhány kérdést arról, hogy miért értékelik azt még így is mindig kevesebbre, mint a férfiét.

A köztes nemzedéknek mondható Y generáció tehát a nemi egyenlőség tekintetében is két távolodó jégtáblán áll egy-egy lábával. Az előttük járók Csapd le csacsija és az utánuk érkezők Eufóriája közt pedig láthatóan jókorára nőtt a szakadék, így nem is csoda, hogy az ezt összekötő nemzedék pániktól bénítva a kapu előtt rostokol.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 26-28. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15621

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -