rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Magyar Műhely

Kárpáti György Mór: Jövő nyár

A szomorúság háromszöge

Pauló-Varga Ákos

Kárpáti közérzetfilmje attól lesz igazán félelmetes, hogy a fiatal közösség nem tud mit kezdeni egyikük mentális krízisével.

A közelmúltban számos generációs közérzetfilm mutatta be töredezett narratív struktúrára építve a mai harminc alatti fiatalság létállapotát, a történetek középpontjába többnyire szerelmi csalódásokat vagy traumatikus testvéri viszonyokat állítva. Az Állítsátok meg a Földet! ukrán tinédzserei a felnőtté válás nehézségeivel és ébredező vágyaikkal szembesülnek és különféle játékok segítségével próbálnak a végsőkig kapaszkodni gyermeki világukba. A Bread and Salt zenész testvérpárja a kivándorlás dilemmájával találja szembe magát, azonban a lengyel kisváros xenofób közege lassan felőrli őket. A Ma már holnap van gyászoló főhőse pedig az éjszakai Párizs utcáin csatangol céltalanul, alkohol- és drogmámorban keresve a boldogságot. Kárpáti György Mór új filmje jól beleillik ebbe a sorba. A Jövő nyár kimondottan korszerű darab, mely a rendhagyó szerkesztés és a generációs közérzet megragadásának szándéka mellett egy, a magyar társadalmat a rendszerváltás után is változatlanul sújtó jelenséget, az öngyilkosságot is beemel a diskurzusba.

A rendező második nagyjátékfilmje a Guerilla párdarabjaként is nézhető. A történet középpontjában ismét egy összezárt kisebb közösség és az azon belül kibontakozó szerelmi háromszög áll. A helyszín ezúttal nem 1849, hanem a jelen Magyarországa, az elejefőcím előtt elhangzó, a Trainspotting ikonikus soraira emlékeztető monológ és a szereplőkkel készített interjúk – mely az Állítsátok meg a Földet!-ben is fontos elem – rögtön egyértelműsítik az alkotók közérzetfilmes vállalását. A Jövő nyárban eleinte egy önazonos, saját szorongásaival kapcsolatban kritikus közösség képe sejlik fel. Kárpáti ezt a látszatot árnyalja, végül a Z generáció érzelmi tudatosságát illetően pesszimista következtetésre jut, a nemzedékek közötti feszültségekre is utalva. A rendező egy nyári táborba tereli össze hőseit, a természet ölelésében összezárt gimnazisták közül három figurát emel szinte egyenrangú főszereplővé. Milán traumatizált, öntörvényű művészlélek, aki szemet vet a táborba újonnan érkező Annára egyik barátjával, Danival egyetemben. A film első szakasza az Anna kegyeiért zajló, egyre indulatosabb versengésről szól, mely egyben egy tragédia közvetett előzményét is jelenti. Az eleinte kamaszos összefeszülést műfaji toposzok kísérik. Az erdei táborba érkező fiatalok motívuma önmagában is találó horror-alaphelyzet, az épületkomplexum elhagyatott részét felfedező Milán és Dani közös jelenete pedig még egyértelműbben idézi meg a zsánert. A vészjósló nyitányt követően a játékidő második felében már a kollektív trauma árnyéka teremti meg a fojtogató atmoszférát. A Jövő nyár fokozatosan egyre szikárabbá, ezzel párhuzamosan, a műfajibb megoldásokat elhagyva lélektani drámává válik. Kárpáti magabiztosan tereli a filmet ezen az úton, miközben a szereplőkkel készült interjú-szekvenciák a dokumentarizmus felé közelítik a végeredményt. Így aztán igazi bravúr, hogy a feszültség a film töredezettsége ellenére is mindvégig tapintható, melyet a jól megválasztott helyszínek, Tokár Dániel vágó ritmusérzéke és Pálos Gergely szűkített képarányú kompozíciói is szolgálnak.

A váratlan nézőpontváltások, az epizodikus szerkesztés és az egységes formanyelv mellett a mű kulcsa színészvezetési és forgatókönyvírói szempontból is abban rejlik, hogy a rendező empátiával közelít a választott korosztályhoz. A fiatal, többnyire első filmszerepüket játszó színészek egytől egyig természetesek a vásznon, gesztusaik hihetőek, mondataik hitelesek. A Jövő nyár így több szempontból is példamutató alkotás. Nemcsak a mai tizenévesekről, hanem nekik is szól, miközben friss szerzői filmként is megállja a helyét. 

 

JÖVŐ NYÁR – magyar, 2022. Rendezte és írta: Kárpáti György Mór. Kép: Pálos Gergely. Zene: Asher Goldschmidt. Vágó: Tokár Dániel. Szereplők: Liber Ágoston (Milán), Bukovszky Orsolya (Anna), Brezovszky Dániel (Dani). Gyártó: Proton Cinema / Café Film. Forgalmazó: Mozinet Kft. 76 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 29-29. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15620

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -