M. Tóth Éva
Csupó-monográfia „a Pannónia Stúdiótól a hollywoodi csillagig”.
Csupó Gábor sokszoros Emmy-díjas, két hollywoodi csillagban is érintett világhírű animációsfilm-rendező, producer munkásságát Magyarországon sokáig alig ismerték vagy ismerték el. Ezt a helyzetet kívánja orvosolni Kollarik Tamás és Takó Sándor közösen jegyzett könyve, amely a Magyarok Hollywoodban könyvsorozat részeként jelent meg 2022 őszén, létrejöttével is köszöntve a hetvenedik születésnapját ünneplő alkotót, aki közel ötven éve vágott neki a világnak, amelyet nem sokkal később sikerült is meghódítania.
A meghökkentően
súlyos – közel másfél kilós! –, figyelemfelkeltő, megjelenésében és
szerkesztési módszerében is a kollázstechnikát idéző könyv hátsó borítójának
ajánló szövege – „Az ötszörös Emmy-díjas rajzfilmproducer és filmrendező eddigi
kalandos élete” – pontosan közvetíti a szerzők vállalásának mértékét és a
hangvételt is érzékelteti. Az életút sikereit és viszontagságait a szó szoros
értelmében látványosan végigkövető interjúkötet szakmai elemzésre, a műfaji
környezet megrajzolására nem vállalkozik. A szerzők döntése valószínűleg abból
fakad, hogy a majdan feltétlenül kívánatos szakmai diskurzus előtt egyáltalán megismerje a magyar közönség Csupó
Gábort, aki a legvidámabb barakk határain túl próbált szerencsét és lett
világhírű.
A könyv
lehetőségeihez mérten a történelmi kontextust is igyekszik felvázolni, hogy a
mai olvasó megértse, a gulyáskommunizmus sokak számára máig visszasírt,
biztonságosnak hazudott világa miért „motiválta” a nyughatatlan szellemű
tehetségek egy részét arra, hogy kockáztassanak és illegálisan elhagyják az országot,
bízva a vízióban, amely szólította őket. Csupó Gábor, a részmunkaidős
fázisrajzoló, a kis csavar a nagy magyar animációs gépezetben, azt az
utópisztikus célt tűzte maga elé, hogy saját stúdiója legyen. A hetvenes évek elejének
szocialista Magyarországán, ahol egyetlen állami rajzfilmstúdió működhetett, esélye
sem lehetett egy ilyen ötletnek.
Párhuzamos történetek
Magyarországon
az első magán-rajzfilmstúdiót Varga Csaba és Erkel András hozta létre a
nyolcvanas évek második felében, amikor az államszocializmus már összedőlni
készült és kénytelen volt teret engedni a korábban tiltott vállalkozási formáknak.
A Varga Stúdió is a Pannónia köpönyegéből bújt ki persze, hisz Varga Csaba a
Pannónia pécsi műtermében morfolódott matektanárból animációs rendezővé. Azonban
a fiatal zenei producer kolléga, Erkel András, akkoriban az animációs szakma
számára irritálóan ható kreatív vehemenciája is kellett ahhoz, hogy az új
formáció pár év alatt nemzetközileg jegyzett, a Pannónia számára konkurenciát
jelentő, s főleg a fiatal kísérletezők számára egyedülállóan vonzó műhellyé
tudjon válni.
Mielőtt
az olvasó felteszi a kérdést, miért időzöm egy Csupó Gábor életét bemutató
könyv kapcsán Varga Csabáéknál, arra a könyv tizenkettedik, Magyarország című fejezetében kap választ,
amelyben feltárul, hogy kapcsolódott össze 1990-ben a Klasky-Csupó és a Varga
Stúdió története egy Csupó Gáboréktól érkező, a Simpson család sikerére rámozduló animációs Michael Jackson-klip
kivitelezésére irányuló megbízás kapcsán... Ebből a mozzanatból is iderül, az
innovatív erők szinte törvényszerűen találkoznak, ha a korszellem utoléri az
előre rohanó úttörőket.
Csupó
Gábor pályájának a könyvben lineárisan követhető más történéseiből is világosan
látszik az a törekvés, hogy vállalkozásaiba – s ezáltal sikereibe is – bekapcsolja
a magyar tehetségeket, legyen szó korábbi pálya- és sorstársakról, vagy újonnan
megismert, számára érdekesnek és figyelemreméltónak ítélt művészekről.
Wahorn
András a kilencvenes években ismerte meg Csupót, aki hamarosan meghívta magához
az Egyesült Államokba a tengeren túli művészeti életbe betörni kívánó művészt. „Gábor
az egyik legzárkózottabb ember, akit ismerek. Annak ellenére, hogy mindig
jókedvű, kedves kellemes társaság. Ha érdekled. Ha nem érdekled, akkor ott
ülheszt mellette, nem fog megszólalni.” – mondja Wahorn a könyv 207. oldalán, a
Csodacsapat című fejezetben
S hogy
mitől volt valaki érdekes? Attól, amitől Csupó is érdekessé válhatott egy olyan
telített filmes, televíziós piacon, mint a Los Angeles-i, hogy nem hasonlított
senkire és más mert lenni kezdőként, idegenként, mint amit a trend vagy a
szokások megkívántak.
Ritka
kudarcainak léptéke azonban hazai koordinátáink közül kitekintve felmérhetetlen,
hisz sikereinek és a veszteségeinek nagyságrendje a hollywoodi stúdiókörnyezeten
kívül tevékenykedők számára inkább csak sejthető, mint elképzelhető... Ami
rendkívül szimpatikus és kezdő filmesek számára feltétlenül kiemelendő, hogy
Csupó soha senkit nem okol, nem keres bűnbakot, de kardjába sem dől, ha valami
rosszul sül el, a döntéseit vállalja, feláll a bajból és megy tovább. Energiáival
a múlton való rágódás és bárminemű önsajnálat helyett mindig a jövő felé
fordul, talán a szerencse is ezért találja meg gyakran.
A világ felfedezése
Csupó olyan
muníció birtokában vágott neki a világnak, amire biztosan építhetett, s ami
sosem hagyta cserben, ez pedig szárnyaló fantáziája mellett a virtuóz
rajztudása és a rövid pannóniás időszakban megszerzett animátori felkészültsége
volt. A rajztudás, ami már kisgyerekkorában egyértelműen megmutatkozott, széleskörű
egyéb irányú érdeklődése ellenére vezette az égiek által számára tervezett
útra, és bár a zene, a fotográfia egész életében fontos szerepet játszott, a
vizuális kreativitás volt a fővonal, amelyet minden egyéb adottsága kiteljesíteni
segített.
Tizenhét
évesen, animátor-tanoncnak került a Pannóniába, amely műhelybe ugyanolyan nehéz
volt bejutni, mint egy művészeti egyetemre, hisz nagyon kevés fiatalt vettek
fel többszáz jól rajzoló jelentkező közül – amikor éppen hirdettek felvételt.
Másutt ezidőtájt nem lehetett animációt tanulni, így aki ebbe a kivételes
közegbe bejutott, magát is kivételesnek érezhette. Hasonló módon került a
Pannóniába és dolgozott – Csupóhoz hasonlóan – kezdetben fázisrajzolóként a
későbbi Oscar-díjas, Rófusz Ferenc is, a könyv egyik interjúalanya, aki így
emlékszik Csupóra ebből az időből: „A többi fiatallal ellentétben nem elégedett
meg azzal, hogy eljusson az animátor pozícióig, ő többet akart.”
De
hiába akart többet, elszólította a kétéves kötelező katonai szolgálat. 1974-ben
tért vissza a Pannóniába, ahol addigra teltház várta. Ráadásul kimaradt az első magyar egész estés szuperprodukcióból,
az 1973-as János vitézből is. A
korábban Csupóval együtt érkezett fiatalok Jankovics Marcell nagy stábot
igénylő filmjében dolgozva időközben előre léptek az animációs ranglétrán és
beépültek a rajzfimes hierarchiába, amiben Csupónak, úgy tűnt, nem maradt érdemi
feladat. Visszatekintve mégsem hibáztat senkit a helyzetért, inkább arról beszél
életrajzi könyvében, mennyire csodálta az akkor csúcson levő alkotókat, akiket
eszébe sem jutott irigyelni, mert látta, sikereik eredménye csupán annyi, hogy
szűk szobákban látástól-vakulásig dolgozhatnak. Megfogalmazódott benne, hogy mást
akar, egy saját stúdiót, s ha ehhez disszidálni
kell, akkor elhagyja az országot.
1975-ben
Csupó és négy fiatal barátja az akkor már-már Nyugatnak számító Jugoszlávián
át, a szó szoros értelmében élete kockáztatásával hagyta el a szocialista
rendszert egy vasúti alagúton át, amely Ausztriába vezetett. Az egykori „szökevények”
erre így emlékeznek vissza a könyvben: „Irracionális élmény volt. Majdnem négy
és fél órán át mentünk az alagútban.” (Varga Tamara) „Rettenetes volt…Ötvenméterenként
volt egy kis beugró, ahová beállhattunk, hogy ne gázoljon minket halára a
szerelvény. Nemegyszer csupán másodperceken múlt az életünk.” (Szűcs László) „Ha
akkora pocakunk van akkor, mint manapság némelyikünknek, a robogó vonat
lekanyarít valamennyit belőlünk és nem jutunk el a szabad világba...” (Csupó Gábor)
De
szerencsére eljutnak, és némi kacskaringóval a csapat animációs tagjai
Svédországban kapnak munkát, ahol Csupó Gábor hamarosan bizonyságot szerezhet,
hogy valóban ez az ő útja, hisz itt találkozik leendő feleségével és élete
minden bizonnyal legfontosabb alkotótársával, Arlene Klasky-val, akivel hamarosan
Amerikába megy rajzfilmtörténelmet írni.
A mértékletesség dícsérete
A könyv
további tizenhárom fejezetében Csupó mester és munkatársai, barátai, családtagjai
segítenek megfejteni a Csupó-féle „rózsabimbó” titkát, reflektálva a pálya és
az életút fontos eseményeit, az első stúdióalapítástól a paradigmaváltó
Simpsonék kirobbanó sikerén át a Klasky-Csupó nickelodeonos felíveléséig (Fecsegő tipegők), az Emmy-díjakig és a
hollywoodi csillagokig, majd a családi drámákig és örömökig...
A nem
mindennapi életmű következetes és minden értelemben józan felépítésén túl Csupó
Gábort tisztelet és elismerés illeti őszinte és töretlen lelkesedésért mások
tehetsége iránt. Élettörténetéből minduntalan kitetszik természetes késztetése
a felismert tehetségek támogatásra, bevonására saját, válogatott csapatába. Csupó
azzal, hogy kibontakozási lehetőséget kínál másoknak, önmagát is kiteljesíti. Különleges
összetételű, motivált csapatokat szervez és irányít, élethosszig tartó szakmai,
emberi kapcsolatokat alapoz meg, amely kapcsolatok konfliktusok vagy időszakos
nézetkülönbségek esetén is tartósak, de legalábbis reanimálhatóak maradnak.
A
Kollarik – Takó szerzőpáros könyve könnyen olvasható – a korábban említett tényleges
nehézsége ellenére –, a nem szakmai körből kikerülő olvasóknak a gazdag
illusztrációs anyag, az animációs filmek látványvilágát idéző design, a
mozgalmas tipográfia egyedi élményt kínál, persze, ha van rá közel tízezer forintjuk.
Ez utóbbi, kifejezetten prózai szempontú kritikát egy diák-munkatársam
fogalmazta meg, s amennyiben ezt a könyvet ismeretterjesztő irodalomnak
tekintjük, hisz sem módszerénél, sem hangvételénél fogva nem tekinthető szakirodalomnak,
akkor éppen ez a fiatal korosztály, aki a célcsoport lehetne, nem tudja a
boltban kifizetni. A könyvbe lapozva már az első oldalak egyikén láthatunk támogatóként
számos jeles grémiumot és programot, s kiadóként az egyik szerzőt is, így
óvatosan e helyen próbálom az érintetteknek jelezni, hogy érdemes volna egy
puhatáblás, fapados verziót is kiadni munkájukból, ami megfizethető – és
megemelhető.
Csupó
Gábor izgalmas oral history-ját egész
biztosan gyakran forgatja majd szakmai tájékozódásul a művészetet tanuló diákság
egy része, ezért megint csak rájuk gondolva
javaslom a remélt új kiadást név- és címmutatóval kiegészíteni.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 32-33. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15617 |