Varró Attila
Circle of Danger – brit, 1951. Rendezte: Jacques Tourneur. Írta: Philip Macdonald. Kép: Oswald Morris és Gilbert Taylor. Zene: Robert Farnon. Szereplők: Ray Milland (Douglas), Patricia Roc (Elspeth), Hugh Sinclair (McArran), Marius Goring (Lewis). Gyártó: Coronado Productions. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 86 perc.
A Circle of Danger Jacques Tourneur első független filmjeként úgy lapul a rendező 50-es évek elején készült látványos Technicolor-kalandopuszai között, akár a történetbeli fehér hanga kuriózuma – amely a mondák szerint tündérek sírját rejti – a lilavirágú társaival borított skót hegyoldalakon: első látásra alig tűnnek ki sajátos erényei, de közelebb hajolva hozzá finom szépsége rabul ejti a szemlélőt. A Val Lewton-széria Hetedik áldozatát idéző történet egyfajta szolid átkötést jelent két Tourneur-remekmű, a korai I Walked with a Zombie és a késői Night of the Demon között: főhőse – az öccse világháborús fronthalála ügyében britföldön nyomozó amerikai üzletember – egyfajta időutazásra érkezik a pogány kelta fennsíkok borongós mesevilágába egy komor titok nyomába eredve, hogy aztán a múltba nézve saját sötét tükörképe bámuljon vissza rá.
Ezúttal azonban szó sincs Kísért a múlt-féle buja noir-bravúrról, sem a markáns vizuális világ, sem a komor bukástörténet nem került át a Skócia és London között ingázó detektívsztoriba (amely a brit bűnügyi kismester, Philip Macdonald munkája): a Circle of Danger romantikus szála inkább vígjátéki dramaturgiát követ, míg a krimi – egészen a megoldás szokatlan fordulatáig – egy hitchcocki kémthriller halovány ígéretével kecsegteti a nézőt. Tourneur persze itt is szerét ejti néhány képi truvájnak (kihasználva a grandiózus kaledón vidéket, különösen az Antonioni-tájakat idéző pazar végkifejletben), de a legszebb, ahogyan a kétféle műfaj nyílegyenes mesternarratíváját spirális örvénnyé kerekíti: mialatt a kötelező körök (a sorra befuccsoló randevúvacsorák és az egy srófra járó bajtárs-kikérdezések) mind közelebb viszik a hőst az elvárt végkifejletekhez, egyre kérdésesebbé válik, vajon a bűnfelderítésre vagy a szerelemre vonatkozik számára a címbéli kör.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/12 63-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15602 |