rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Fesztivál

Primanima

Boldogságkeresők

Pauló-Varga Ákos

A 10. alkalommal megrendezett elsőfilmes animációs seregszemle minden korábbinál több filmmel és új szekciókkal ünnepelt.

 

Volt miből válogatni a szokás szerint Budaörsön rendezett négynapos 10. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Filmfesztivál során, a jelentős nemzetközi művek mellett a sikervárományos hazai kisfilmeket is megismerhette a közönség. Bogyó Péter MOME-n készült diplomamunkája például egy lebilincselő multiverzumos rövidfilm három hősről, akik a boldogságot jelképező sárga virágot keresik eltérő stílussal megalkotott világokban. A The Pattern a cselekmény központi részét képező növényke és a különböző korú protagonisták hozzá fűződő viszonya szerint tagolódik három fejezetre. Az Újrakezdés főszereplője egy fiatal gazda, aki a megrongálódott házát szeretné újraépíteni. A Nosztalgia című etapban egy idős férfi a természet közelségét keresi egy robotok által uralt, disztópikus sci-fi univerzumban. Az első két fejezettel erős hangulati kontrasztban áll a Felnövés című harmadik, melyben egy kisfiú véletlenül összetöri az anyukája cserepes virágát, emiatt találnia kell egy újat, kilépve saját fantáziavilágából. Az egyes fejezeteket az egységes és stílusos figuratervek tartják össze, így a készítőknek volt mozgásterük a hangulatokkal, színskálákkal, de még a képarányokkal is játszani. A The Pattern lehengerlő vizuális tálalása a ‘30-as évek rubber hose-animációit idézi, de a rendező érezhetően inspirálódott az elmúlt évek indie fejlesztésű videójátékaiból is (Cuphead, Oxygen Not Included). A képi megvalósításon túl a küldetéslogika, valamint a virtuális pályákra emlékeztető hátterek és gegek is erre erősítenek rá. Szintén boldogságkereső hősöket mozgat Sander Joon Sierrája, mely a legjobb elsőfilm díját nyerte. Ez a fanyar humorú dramedy egy család újraegyesülését mutatja be. A főszereplő egy fiú, aki a műhelyében autót bütykölő apja és a vele szemben lévő üvegházban kertészkedő anyja elhidegült házassága miatt sodródik szó szerint egyik térfélről a másikra, miközben a szülők ide-oda rángatják őt. A vagány sound designnak és a merész vizuális ötleteknek hála a film közepi őrült raliverseny-jelenet a legemlékezetesebb, de a történet lezárása is tartogat fordulatokat. Joon letisztult szimbolikával, minimalista, ízlésesen megalkotott animációval ábrázolja a széthullott család dinamikáját.

A szintén a versenyprogramban szereplő tajvani Shi-Rou Huang diplomafilmje egy párkapcsolat lélektanát mutatja be. A Lány a vízben kevert technikával animált képsorain egy szó szerint sebzett hős jelenik meg, aki próbál együtt élni traumáival. A rendező a sebek mögött azonban nem feltétlenül egy bántalmazó párkapcsolatot sejtet. Huang egy kihűlt viszony fájó emlékeit ábrázolja, a szakítás tragédiáját és az azt követő gyászfeldolgozás lépéseit is beleszövi művébe. A Lány a vízben lírai hangvételű, az egyedi animációban is sokszor használt szimbólumokat (hajó, sziget, víz) ügyesen tovább gondoló rövidfilm, melynek fő témájával nemcsak a sebzett szívűek tudnak azonosulni. Nagyobb ívű összefüggésekre koncentrál a Graziano és a zsiráf című társadalomkritikus szatíra. Fabio Orlando és Tommaso Zerbi rendezők a húsevés és a túlfogyasztás ellen, az állatok védelme mellett érvelnek. E virtuóz hétperces főhőse egy mikrosütőt rendel házhoz, ám a háztartási eszköz érkezését követően feje tetejére áll a húsrajongó Graziano élete. Új sütője zsiráffá, állólámpája pedig flamingóvá alakul át, majd a tagbaszakadt férfi egy dzsungelben találja magát, ahol különböző fogyasztási cikkek torzítják az érintetlen természetet. A vízesés tetején vécécsésze éktelenkedik, a nagyobb krokodilok mosógép, a kisebbek villanyborotva alakjait öltik, az elefántok gyomra pedig kolbászokkal tömött hűtőláda. A Graziano és a zsiráf humora zavarba ejtő, a mű a könnyed tálalásból indulva a természeti környezetét állatias ösztönöktől vezérelve kizsákmányoló emberről szóló, pesszimista hangvételű kiáltvánnyá érik. Ahogy a tavalyi Primanimán vetített Rakás, úgy Orlando és Zerbi is az önnön vesztébe haladó emberiségről festenek vészjósló víziót.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/12 51-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15593

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -