Bonyhecz Vera
Mrs. Harris Goes to Paris – brit, 2022. Rendezte: Anthony Fabian. Írta: Paul Gallico regénye alapján Anthony Fabian és Carroll Cartwright. Kép: Felix Wiedemann. Zene: Rael Jones
Szereplők: Lesley Manville (Ada Harris), Isabelle Huppert (Claudine), Lambert Wilson (de Chassagne), Alba Baptista (Natasha). Gyártó: Moonriver Content / Superbe Films / Hero Squared. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 115 perc.
Az elmúlt évek válságaiban megtépázott mozik kínálatában manapság egyre ritkábban találkozhatunk Mrs. Harris Párizsba megy kaliberű, könnyed, romantikus filmekkel, a melyeknek célközönsége kívül esik az általában stabil bevételt generáló rétegeken.
A korábban inkább dokumentumfilmeket jegyző, ám témaválasztásaiban erős szociális érzékenységről tanúságot tevő Anthony Fabian eddigi szellős filmográfiájában viszonylag furcsa vállalásként hathat legújabb alkotása, hiszen ezúttal Paul Gallico amerikai novellista talán leghíresebb, négy regényt is megért karakterének, Mrs. Harris-nek az 1958-ban papírra vetett (Mrs. ’Arris goes to Paris) történetét adaptálta mozivászonra.
1957-ben, az ötvenes éveit taposó londoni takarítónő, Ada Harris, szerény körülmények közt tengeti életét, melynek mindennapjait áthatja a reménykedés, hogy végre hírt kap a világháborúban eltűnt férje felől. Mikor Ada viszontlátásba vetett reményei szerte foszlanak, a vágyakozása új tárgyra lel: a takarítás közben megpillantott Christian Dior haute couture ruha annyira elkápráztatja, hogy környezete értetlensége ellenére, s merész vállalások árán is elhatározza, hogy eljut Párizsba, hogy beszerezze a hőn áhított ruhakölteményt.
A csupaszív angol bejárónő kalandjáról 1992-ben már készült egy tévéfilmes feldolgozása – a Gyilkos sorok emblematikus hősnőjével, Angela Lansbury-vel –, ám Fabian keze alatt a kor, s a nézői igényekhez igazodás jegyében több ponton is átalakult a cselekmény. Mrs. Harris karaktere is árnyaltabbá vált: a Lansbury által megformált inkább mókás cockney akcentusos öreg hölgyből egy, a férfiak szemében is észrevehető nővé avanzsál. A film élénk képi világa, a gyönyörű ruhák, valamint a ragyogó Párizs (Budapest alakításában) elegyéből születő hangulat összhangban van a nagy fordulatoktól, összetett karakterábrázolástól mentes történet örökérvényű üzenetével: a jóságba és állhatatosságba vetett hit előbb-utóbb meghálálja magát.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/11 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15574 |