Varró Attila
Halloween Ends – amerikai, 2022. Rendezte: David Gordon Green. Írta: Danny McBride, Paul Brad Logan és David Gordon Green. Kép: Michael Simmonds. Zene: John Carpenter és Cody Carpenter. Szereplők: Jamie Lee Curtis (Laurie), Andi Matichak (Allyson), Rohan Campbell (Corey), Will Patton (Frank). Yártó: Blumhouse Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 111 perc.
Miután a kisköltségvetésű indie-drámáival befutott David Gordon Green 2018-ban belevágta fejszéjét a Halloween-franchise retcom-jába és elkészített egy takaros, de nem túl nagyigényű folytatást a Carpenter-klasszikushoz (amely a metoo-mozgalom friss szellemét követve egy egész kis matriarchátust szabadított a Nagy Fehér Férfi mumusára), 2021-ben némiképp vérszemet kapva már a sorozat szerzői kisajátításának jegyében kerekített szájbarágós példabeszédet a Trump-elnökség hatalmát biztosító félelemkeltésről és annak néptébolyító hatásáról, konkrétan megidézve egy kórházi lincsjelenet erejéig a januári Kapitólium elleni támadást. Ezek után a DGG-trilógia (de biztosan nem a MM-franchise) zárását jelentő Halloween véget ér számára nem volt visszaút, bármennyire rosszul fogadta a nagyközönség az átpolitizált gore-opuszt, a pandémia és társadalmi következményei egyszerűen kiköveteltek maguknak egy újabb pengeéles rendezői nyilatkozatot az USA siralmas helyzetéről.
Híven a trilógiában kapott új elnevezéséhez (The Shape) Mike Myers immár tetszőlegesen formálható Gonosz, akit nem holmi személyes meggyőződés vezérel újabb mindenszentek éjjeli vérontásra, inkább a közösség idézi meg sötét csatornájából, ahol négy éve rejtőzik: a mostanra teljesen lepusztult Haddonfield frusztrált lakói hívják elő gyűlöletükkel, amely ezúttal nem a helyi kisebbségekre irányul (lásd az előző rész áldozatainak vegyes házaspárját vagy meleg párosát) – a gyilkos erőszak azt a liberális értelmiséget fertőzi meg, amely éveken át tűrte a lenézést, kigúnyolást és kihasználást. Green iszonyú lassan beinduló, rekordbrutálisba forduló, majd emelkedett szellemben befejeződő horrorja inkább rémfilmnek álcázott melodráma, amelyben a kiszolgáltatott nővérek, megalázott pedagógusok és lenézett írók feltámadt haragja fordul a hatalmukkal visszaélő hatóságok, aljas médiahiénák és pöffeszkedő gazdagok ellen, a végkifejlet azonban a vértenger ellenére is inkább patetikus giccsbe fullasztja a Halloween sok évtizedes hagyományát.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/11 59-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15572 |