rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Szeretem a férjemet

Csomán Sándor


Kaerlighed for voksne – dán, 2022. Rendezte: Barbara Topsøe-Rothenborg. Írta: Anders Rønnow Klarlund, Jacob Weinreich. Kép: Philippe Kress. Zene: Kristian Eidnes Andersen, Rasmus Christensen. Szereplők: Dar Salim (Christian), Sonja Richter (Leonora), Mikael Birkkjær (rendőrhadnagy), Sus Wilkins (Xenia). Gyártó: SF Studios. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 105 perc.

 

A visszaemlékezésen alapuló thrillerek állandó nagy kérdése, hogy a jelen és a mesélő által elbeszélt múlt idősíkja hogyan kapcsolódik össze, milyen újabb fordulatokat hoz játékba, továbbá mennyire bízhatunk a narrátor személyében és milyen érdekek mentén fűzi fel az események láncolatát saját, akár erősen hiányos idővonalára. A Szeretem a férjemet című filmben ezt a szerepet egy rendőrfelügyelő tölti be: visszatekintve beszél lányának egy családon belüli gyilkossági ügyről, amely nem hagyja nyugodni, hiszen a vélelmezett gyilkos azóta is szabadlábon van. Az építési-vállalkozó Christian úgy dönt, új életet kezd szeretőjével, azonban neje, Leonora rájön az afférra és céges csalásokkal igyekszik sakkban tartani férjét, aki hamarosan ráébred, hogy a hatalmi játszma feloldásához vezető út kellemetlen rejtélyekkel és nem várt áldozatokkal van kikövezve.

Barbara Topsøe-Rothenborg rendezése már a felütésben tálcán kínálja a gyilkosság körülményeit, majd a nyomozón keresztül rekonstruálja az odáig vezető utat, amelyben a műfajhoz híven semmi sem az, aminek látszik: a Szeretem a férjemet leginkább a Holtodiglanhoz hasonló, sorjázó fordulataival tartja fenn a figyelmet, miközben a kulcs a Berberian Sound Studio-hoz hasonlóan a hangban keresendő. Ahogy egyre több részletre derül fény, a hang mellett a sokszor fikciós térbe szőtt diegetikus zene is meghatározó szerepet tölt be, ráerősítve a sorozatgyilkosokkal kapcsolatos sztereotípiára: minden igazán kegyetlen antagonista klasszikus zenét hallgat. A párkapcsolati erőszak tematikáját skandináv titokfilmbe oltó történetben a hangsáv több szinten válik főszereplővé, hogy rámutasson a pióca módjára ragaszkodó femme fatale archetípusával járó végzetes következményekre. 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15531

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -