rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Medusa

Fekete Tamás


Medusa – brazil, 2021. Rendezte és írta: Anita Rocha da Silveira. Kép: Joao Atala. Zene: Bernanrdo Uzeda. Szereplők: Mari Oliveira (Mariana), Lara Tremouroux (Michele), Joana Medeiros (Karen), Felipe Frazao (Lucas). Gyártó: Bananeira Films. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 127 perc.

 

Mariana barátnőivel együtt egy fundamentalista keresztény csoport lelkes tagja: míg nappal megszállottan csüngnek fiatal és jóképű tisztelendőjük szavain, éjszakánként csoportba verődve, arcukat fehér maszk mögé dugva járják a város utcáit, hogy kíméletlenül megbüntessék az erkölcstelenségben és fertőben élő buja nőket. Példaképük az ugyanilyen maszkot hordó, azóta is ismeretlen kilétű illető volt, aki felgyújtotta egy közismerten léha színésznő arcát. Miután egyik portyájuk alkalmával Mariana arca megsérül, botox-kezeléseket nyújtó munkahelyéről pedig kirúgják, a lány úgy dönt, megkeresi Melisát, az első támadás elszenvedőjét.

A brazil Anita Rocha de Silveira első nagyjátékfilmje 2015-ben a Velencei Fesztivál Horizont szekciójában mutatkozott be, második, hat évvel későbbi munkája pedig Cannes-ba, a Rendezők Kéthete programjába kapott meghívást. Bár címe a görög mitológia gyilkos tekintetű szörnyére utal, története egy modern, karizmatikus keresztény gyülekezetben játszódik, és a filmben is éppen így kerülnek egymás mellé a különböző jelképek és motívumok, vagy éppen válnak többértelművé – mint a kígyó is, amely nem csupán Medúza fején tekereg, hanem egyúttal a bűnbeesés és a Paradicsomból való kiűzetés, de az öntudatra ébredés előidézője is. A rendező egyszerre illeti erős kritikával a szépség- és testkultuszt, a valós tartalom nélküli influenszerkedést, a karizmatikus kisegyházak működését, valamint a vallás és a nagypolitika összefonódását, ám filmjében mindezek a háttérbe szorulnak. Rejtélyekkel, szürreális epizódokkal, valamint többféle értelmezést is kínáló szimbólumokkal teli filmjében sokkal inkább az önállósodás és az önérvényesítés jogosságáról és lehetőségéről kíván szólni, egy igazán nagyhatású, feminista kiáltványnak is tekinthető fináléval.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15530

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -