Vajda Judit
See How They Run – amerikai, 2022. Rendezte: Tom George. Írta: Mark Chappell. Kép: Jamie D. Ramsay. Zene: Daniel Pemberton. Szereplők: Sam Rockwell (Stoppard), Saoirse Ronan (Stalker), Adrian Brody (Leo), Ruth Wilson (Petula), Harris Dickinson (Attenborough), Reece Shearsmith (Woolf). Gyártó: DJ Films. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 98 perc.
Az üveghagyma című Tőrbe ejtve-folytatás előtt szűk három hónappal befutott egy másik, Agatha Christie igézetében készült krimivígjáték. Az ismeretlen, de az Ecc, pecc, ki lehetsz? alapján kifejezetten tehetségesnek bizonyuló brit alkotók, Mark Chappell forgatókönyvíró és Tom George rendező műve azonban még a Rian Johnson és Daniel Craig nevével fémjelzett whodunitoknál is szorosabb kapcsolatot ápol a krimi királynőjének munkásságával. Keményvonalas Christie-rajongók már az eredeti címből (See How They Run) sejthetik, hogy itt a szerző Az egérfogó című színdarabjának valamiféle felhasználásáról lesz szó – és a jó hír, hogy a Chappell–George duó rendkívül kreatívan és ötletesen hasznosítja újra az 1952-es bűnügyi drámát.
Annak ellenére, hogy az Ecc, pecc, ki lehetsz?-nek már minden fogását – a mindentudó narrátor alkalmazásán át a folyamatos önreflexív kiszólásokon át a negyedik fal áttöréséig – unásig ismerjük máshonnan, Chappelléknek sikerült megvalósítani a tarantinói bravúrt, és egy minden ízében friss és üde, éppen emiatt nemcsak a bennfentes krimiszerelmesek, hanem mindenki számára igen szellemes és szórakoztató művet alkotniuk. A sztori szerint a már említett Az egérfogó századik West End-előadása idején járunk, 1953-ban, és a színmű alapján épp egy hollywoodi rendező készül filmverziót forgatni, amikor gyilkosság áldozatává válik, méghozzá a darabot játszó színház kulisszái mögött – így a dráma összes szereplője és alkotója egyszerre válik gyanúsítottá és potenciális áldozattá (akárcsak a Christie-alkotásban).
A részben valós figurák alapján megvalósított fiktív sztori írója a Christie-opus előadásának felelevenítése mellett folyamatosan eljátszik Az egérfogóból vett motívumok és gyanússá váló személyek variálásával is, de zseniálisak az angol udvariassági formulákat kifigurázó gegek is. A sokszorosan dupla-, sőt, esetenként tripla- vagy tetrafedelű „az élet utánozza a művészetet” kontra „a művészet utánozza az életet” megoldásokból összeálló kavalkádra pedig Saoirse Ronan kisrendőrének és Sam Rockwell felügyelőjének parádés párosa teszi fel a koronát.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15529 |