Teszár Dávid
Oegye+in 1bu – koreai, 2022. Rendezte és írta: Choi Dong-hoon. Kép: Kim Tae-kyung. Zene: Jang Young-gyu. Szereplők: Ryu Jun-yeol (Mureuk), Kim Woo-bin (Őr), Kim Tae-ri (Lee Ahn), So Ji-sub (Moon), Kim Eui-sung (Ja-jang). Gyártó: Caper Film / CJ ENM. Forgalmazó: Mozinet Kft. Szinkronizált. 142 perc.
Dél-Korea legnagyobb filmforgalmazó cége, a CJ ENM kitalálta, hogy lemásolja a Lotte nagyszabású sikertörténetét (lásd Along with the Gods 1-2., 2017-2018): a tervük az volt, hogy hasonlóan monstre költségvetésből, szintúgy lokális sztárparádéval megtámogatva leforgatnak egy 5 órás, zsánereket egymásra halmozó monstrumot, amelyet két részben mutatnak be hasonló eredményt (10 millió feletti nézettséget) várva. A direktori székbe azt a szerfelett képességes Choi Dong-hoont ültették, akinek eddig valamennyi mozija kasszasiker volt, ebből kettő pedig jócskán meg is ugrotta a helyi csúcsok csúcsának számító 10 milliós nézettségi határt (Tolvajok, 2012; A bérgyilkosság, 2015).
Az író-rendező Choi ultraambiciózus, a Marvel-filmek látványvilágát sikerrel becélzó projektje az egyik saját alkotására alapoz (Woochi, 2009): meghagyja az időutazás motívumát és a pörgős akciókat, hozzátold két robotot, a vicces taoista varázslók számát megtriplázza és démonok helyett gonosz földönkívülieket zár emberi testekbe, csak hogy sci-fivel is dúsítsa a szédítő műfaji kavalkádot. A végeredmény egy bénítóan túlbonyolított, intergalaktikus zagyvaság (mikor volt utoljára irracionális egy robot?), amelyet még Kim Tae-ri két szép szeme és Kim Woo-bin jelentékeny droid-sármja sem ment meg attól, hogy másnapra maradéktalanul elfelejtsük. A zárószcéna serial-okat idéző, orbitális cliffhangere azt vélelmezi, hogy egy év múlva sokan kíváncsiak lesznek majd a befejező epizódra – nos, a dél-koreai közönségből mindössze másfél millión váltottak jegyet az első részre, noha több mint 7 millió kellett volna a nullszaldóhoz. Az Alienoid kísérteties hasonlóságot mutat az ugyancsak szerfelett képességes, blockbuster-fenomén Kang Je-gyu (Shiri, 1999; Taegukgi, 2004) karrierjét porrá zúzó My Way-jel (2011), amely anno a legdrágább dél-koreai produkció volt, mégis sokkoló erejű box office-fiaskónak bizonyult. Bízzunk benne, hogy a Choi karrierje nem ilyen sorsra jut.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 59-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15528 |