rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Luzzu

Roboz Gábor


Luzzu – máltai, 2021. Rendezte és írta: Alex Camilleri. Kép: Léo Lefèvre. Szereplők: Jesmark Scicluna (Jesmark), David Scicluna (David), Marta Vella (Mary Grace). Gyártó: Luzzu. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 94 perc.

 

Eleve szép kihívás a világon mindenhol átélhető játékfilmben elmesélni egy szigetország nagyon is helyi illetőségű történetét, akkor pedig különösen ambiciózus rendezőre van szükség, ha az egy zárt kisközösség világában bonyolódik. A tavalyi Sundance-en debütált Luzzu főhőse egy középkorú máltai férfi, aki egy generációról generációra öröklődő, ütött-kopott halászbárkával járja a tengert, de napról napra kevésbé tudja eltartani fogyatkozó türelmű feleségét és néhány hónapja született kisfiát. Az egyre szigorúbb EU-s nyíltvízi szabályozások és a hatékonyabb halászhajók miatt szorongatott helyzetbe került családapa egy nap a több pénz reményében munkába áll egy feketéző kereskedőnél, és rövidesen az egész életét meghatározó választás elé kerül.

Elképzelhető, hogy az avokádóbizniszben érdekelt mexikói drogkartellek közegéhez hasonlóan a máltai halászat köré is könyörtelen leszámolásokkal teli alvilág épült ki, ezt azonban nem Alex Camilleri bemutatkozó egészestéséből fogjuk megismerni. Az amerikai-máltai származású író-rendező ugyan felveti a lehetőséget, hogy főhőse számára az egyre mélyebbre vezető lejtő jelenti majd az egyedüli kiutat, de egy jól ismert cselekménysémát felmutató noir/gengszterfilm helyett kisrealista (bűn)drámában gondolkodik. A főszereplőt saját nevén alakító Jesmark Scicluna lebilincselő jelenléttel hozza a gondoskodni vágyó családfő, egyúttal rengeteg indulattól feszített kisember figuráját, a filmet azonban nemcsak az ő és a többi amatőrszínész munkája tartja fenn a felszínen. A neorealizmus hagyományához visszanyúló Camilleri még a különösen drámai jeleneteket is elsőfilmestől szokatlan visszafogottsággal építi fel, ezzel együtt – halványan Chloé Zhao A rodeósát idézve – képes megrázó erővel ábrázolni, milyen súlya lehet annak, ha valami személyesen fontosról kell végérvényesen lemondani.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15521

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -