Rudas Dóra
Les jeunes amants – francia, 2021. Rendezte: Carine Tardieu. Írta: Agnés de Sacy és Raphaele Moussafir. Kép: Elin Kirschfink. Zene: Eric Slabiak. Szereplők: Fanny Ardant (Shauna), Melvil Poupaud (Pierre), Cécile de France (Jeanne), Florence Loiret-Caille (Cécilia). Gyártó: Karé Productions / Ex Nihilo. Forgalmazó. Cirko Mofi Kft. Feliratos. 114 perc.
Későnyári virágzását éli az idős nők szexualitásának kérdése (ténye), amely a felkapottabb témákhoz képest talán halkabban és komótosabban, de határozottan trendszerűen árasztja el a vásznakat. A legfrissebb darab két hőse, Shauna és Pierre tizenöt éve, egy kórházban találkoztak először, ahol a férfi onkológusként dolgozott. Bár csak néhány mondatot váltottak, mindkettőjük számára emlékezetes volt a pillanat, ezért amikor később újra látják egymást, szerelmük azonnal szárba szökken. Csakhogy Pierre családapa, Shauna pedig jóideje a magányra rendezkedett be, így világukat gyökeresen felforgatja ez a különös, mindkettőjük számára új érzelem.
A trend egyik (kiemelkedő) új darabja a Minden jót, Leo Grande, ami ehhez hasonló ötleten alapszik. Mégis, azt az idős nő-fiatalabb férfi viszonyt, amit az angolok humorral vegyes szorongással és társadalmi érzékenyítéssé hevített monológokkal ábrázoltak, a La Manche túloldalán inkább családi krízissel és az elmúlást (néhol kissé didaktikusan) jelző képekkel társítják, ahol a beszéd helyett inkább az érzelmek hevülnek. Anyák és lányaik, felnőtté váló gyerekek, a halál ellen harcoló orvos és az élete végén járó nő: itt minden az élet körforgásáról és keserű utóízéről szól, amire a kórházi lépcső-spirál és az örökösen visszatérő óraképek is rendre emlékeztetnek. Miért ne lehetne ennek a folyamatnak ugyanúgy része, hogy egy negyvenes éveiben járó férfi beleszeret egy nála harminc évvel idősebb nőbe? Mert családja van, azért. A film nem ágyaz meg kellőképpen az érzelmeknek, így a románc valószerűtlenné, a két szerelmes pedig kissé irritálóvá válik, kiváltképp, mert a családtagokat játszó szereplők karakterei (és alakításai is) sokkal inkább magukkal ragadóak. Jókora kihagyott ziccer, hogy az alkotó az elején remekül elhintett leves-elmélettel (a vigasszal összekötődött dolgok indokolatlan szeretete) nem – vagy csak részben – szőtte át az eseményeket, pedig kiváló magyarázattal szolgált volna a megmagyarázhatatlan érzelmeknek és átélhetőbbé tette volna a halál árnyékában élni próbáló páros szenvedését.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/09 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15485 |