rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Stone

Varró Attila

Stone – ausztrál, 1974. Rendezte és írta: Sandy Harbutt. Kép: Graham Lind. Zene: Billy Green. Szereplők: Ken Shorter (Stone), Sandy Harbutt (Undertaker), Helen Morse (Amanda), Hugh Keays-Byrne (Toad), Vincent Gil (Doctor). Gyártó: Hedon Productions. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 99 perc.

Egy olyan nemzet benzingőzzel és motorolajjal átitatott exploitation-világában, ahol jóformán bármelyik műfajba képesek beletenni egy országúti hajszafinálét vagy munkagépes leszámolást, legyen az rape-revenge film (Fair Game), gettó disztópia (Dead End Drive In) vagy óriáskrokodil-horror (Dark Age), jóformán bunyippal felérő rejtély, miért nem szökkent szárba a 70-es évek fénykorában az alsó-hollywoodi biker gang film helyi megfelelője. Szerencsére egy ausztrál opusz azért akad, amely letörli ezt a szégyenfoltot a nemzeti filmgyártás lobogójáról, méghozzá egy máig kultikusnak számító motoros bűnfilmmel, amely 1974-es bemutatója idején minden létező mozirekordot megdöntött hazájában – mégsem követte újabb alkotás sem a szubzsánerben, sem elsőfilmes író-rendező-producer-főszereplő autuer-je pályáján.

Míg az öt évvel későbbi híres kuzin, a Mad Max csupán antagonista-szerepkört kínált a vadmotorosoknak, Sandy Harbutt legendás Stone-ja egyfajta apoteózisa a korszak talán leghírhedtebb szubkulturájának. A rejtélyes politikai merénylő által sorra levadászott Sírásó-bandába beépült rendőrnyomozó klisé-története még csak nem is vázként szolgál, inkább puszta dukkót jelent a film számára – dübörgő motorja a pogány urbánus törzs etnográfiai igényű bemutatása összes mondo-rítusával (400 fős országúti gyászmenettől életveszélyes beavatási szertartáson át megtisztító meztelen fürdőzésig), szárnyaló kerekei pedig az autentikus szereplőgárda, ahol nem csak a bunyózó-drogozó-száguldozó motorosok többsége régi motoros, de a zsaru-hős is volt zsaru és az ex-modell is ex-modell. A Stone lenyűgöző mementója egy korszaknak és szubkultúrának, egyben kulcsfilm az ozploitation-film szépségeinek nyitjához, amelyben a bukósisak nem védőfelszerelés, hanem törzsi fejdísz, a tomboló kalandvágy nagyvárosi úthálózatok szűkös diaszpóráiba szorul és a finálé sem tartogat többet a tehetetlen, frusztrált dühnél Sydney szelíd motorosainak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15459

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -