Csomán Sándor
The Waiter – görög, 2018. Rendezte és írta: Steve Krikris. Kép: Giorgos Karvelas. Zene: Coti K. Szereplők: Aris Servetalis (Renos), Giannis Stankoglou (The Blond), Chiara Gensini (Tzina), Alexandros Mavropoulos (Thunder). Gyártó: Filmiki Etairia / Greek Film Center. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 95 perc.
Nem túlzás azt állítani, hogy a görög (illetve balkáni) rendezők sajátos stílusirányzatot képviselnek az európai film palettáján: akár Yorgos Lanthimos filmjeire (Egy szent szarvas meggyilkolása, A homár) vagy Christos Nikou Almák című alkotására gondolunk, akkor egy könnyen felismerhető, végletekig lecsupaszított rendezőelv körvonalazódik, mely leginkább a bizarr atmoszférateremtésben, szűken mért dialógusokban, minimalista, lassú snittekből építkező narratívában és a statikus, hosszú beállításokat előnyben részesítő képszervezésben érhető tetten. Steve Krikris A pincér című misztikus drámája is ehhez a „görög iskolához” csatlakozik: Renos egy átlagos felszolgáló szürke, reflektálatlan, rögeszmés rutinokkal átitatott hétköznapjait éli, amikor egy átlagos estén hullát talál a ház szemeteskonténerében. A gyanú a szemközti szomszéd meglehetősen szokatlanul viselkedő ismerősére terelődik, aki tisztázatlan hátsó szándéktól vezérelve próbál Renos bizalmába férkőzni.
A pincér alig másfél órás
játékideje a néző bőre alá fokozatosan bekúszó, szörnyű titkokkal átszőtt
bűnfilm ígéretét hordozza magában, de a szükségtelenül elhúzódó expozíció és a
realitástól elrugaszkodott, eszköztelen színészi játék gyorsan elidegeníti
nézőjét. A kiváló kompozíciók és az események látványos felgyorsulása új
lendületet ad a cselekménynek, a vágyott katarzis mégis elvész a túlontúl
homályban hagyott rejtélyek útvesztőjében. A pincér rövidfilmes
tálalásban talán működött volna, ebben a formájában csak rövidebb időszakokra
képes fenntartani az érdeklődést: Krikris nagyjátékfilmes debütálása ugyan
felmutatja a sikeres Lanthimos-filmek attribútumait, azokat képtelen olyan
magas művészi színvonalon használni, így a végeredmény egy felejthető
titokthriller, amelyet legfeljebb a briliáns operatőri munka emeli ki a tisztes
középszerből.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15456 |