Kránicz Bence
Babardeala cu bucluc sau porno balamuc – román, 2021. Rendezte és írta: Radu Jude. Kép: Marius Panduru. Zene: Jura Ferina és Pavao Miholjevic. Szereplők: Katia Pascariu (Emilia), Claudia Ieremia (Igazgatónő), Nicodim Ungureanu (Gheorghescu), Alexandru Potocean (Marius). Gyártó: microFILM / Endorfilm / Kinorama. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 106 perc.
Bemutatkozó nagyjátékfilmje, A legboldogabb lány a világon 2009-es premierje óta Radu Jude megszilárdította helyét a mai román film legbátrabban kísérletező rendezőjeként. A Dárday István-féle Jutalomutazás tükördarabjának is beillő első film még a kétezres évekbeli román mozi dokumentarista nyelvét beszélte, Jude azonban fokozatosan eloldódott e stílustól. Az Aferim! az egykor Romániában is népszerű eastern műfaját elevenítette fel társadalomkritikus éllel, mégis közönségsikert aratva; a Bánom is én, ha elítél az utókor! a performanszművészi újrajátszás, illetve az esszé- és dokumentumfilm eszközeivel közelített a román történelem egyik sötét fejezetéhez.
Tavalyi filmje, a Berlinale
fődíjával kitüntetett Zűrös kettyintés – a mókás és hosszú eredeti cím
magyar fordítása Gyenge Zsolt filmkritikus érdeme – a Bánom is én, ha elítél
az utókor! művészi programját folytatja. Ezúttal is a stílushatárok
önreflexív, merőben formatudatos átlépése tartja mozgásban és teszi valóban
filmszerűvé az egyébként színpadias történetet, amelyben egy középiskolai
tanárnőre zúdul a szülők haragja, miután Emi tudtán kívül az interneten köt ki
férjével forgatott házi szexvideójuk. A botrányos szülői értekezlet,
pontosabban annak bohózattá alakított és alternatív befejezésekkel kiegészített
előadása teszi ki a film harmadik felvonását. Előtte Emi gyalogszerrel járja be
a koronavírus-járvány sújtotta Bukarest utcáit, majd Jude mozgóképes szótárát
látjuk banális jelenségekről és filozófiai fogalmakról vegyesen, amely az első,
illetve a harmadik résszel egyetemben a mai Románia hazug történelmi önképét,
nő- és kisebbséggyűlölő berögzüléseit, sommásan társadalmi szétmállását leplezi
le. A Zűrös kettyintésben egymásra torlódnak a patriarchátus
áldozathibáztató reflexei és a nyugatos fejlődés ugyancsak belső
ellentmondásokkal terhelt eszméi, a kétféle attitűd képviselői pedig alig
értenek szót egymással. Történik mindez Romániában, de Magyarországon is játszódhatna
a film. Emi kálváriája éppolyan ismerős lehet nekünk is, mint a szatíra és a
groteszk irónia eszközei, amelyeket Jude talán kissé túlságosan magától
értetődő természetességgel használ.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 60-60. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15452 |