rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Svindler

Greff András

The Card Counter – amerikai, 2021. Rendezte és írta: Paul Schrader. Kép: Alexander Dynan. Zene: Robert Levon Been. Szereplők: Oscar Isaac (Will Tell), Tiffany Haddish (La Linda), Tye Sheridan (Cirk), Willem Dafoe (Gordo). Gyártó: Saturn Streaming / RedLine Entertainment. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 112 perc.

 A hangosan beszélő álnevével (Will Tell) kaszinótól kaszinóig kóborló William Tillich mindent tud, csak a lényeget nem érti. Nem csupán a kártyajátékok mechanikájáról van szó, aminek alapos ismeretét a precíz lapszámlálás tiltott gyakorlatába fordítva diszkrét győzelmekig jut, hanem arról is, hogy Paul Schrader megannyi magányba zárt férfihősével ellentétben ő már megtalálni vélte a bizonyosságot. A szemében tükröződő világ a teremtőtől végképp elhagyott vidék, a bizonyíték hordozója pedig a saját teste, amely a katonatársaiéhoz simulva végrehajtotta az istengyilkosságot Abu Ghraibban.

A Tell/Tillich-karakter, az őt megformáló Oscar Isaac és maga Schrader is a totális kontrollt választja modus operandiként. A napfénytelen kaszinó- és hotelbelsőkbe tömör kistotálokat és közeliket komponáló rendező higgadt nagymesteri mozdulatokkal afféle mozgóképes harci kést formál (amelyen itt-ott látomásos intarziák is elférnek), amit egy különösen összetett agyi idegközpontba bök. Tell/Tillich ébredését a hozzá váratlanul közel lépő, otthonos cellavilágát megbolygató két másik ember okozza, akik színeket, vágyakat, az elevenen kavargó, igéző életet kínálják a számára – amely azonban gazdag egészében erővel és akarattal nem vezényelhető. Különösen a megváltás felé nem, ami pedig (A hitehagyott után újabb fajsúlyos kései neo-transzcendentális drámát megalkotó) Schrader szerint még a jóvátehetetlen bűnökkel terhelt mai Amerikában is megközelíthető – de csakis fájdalmas személyes áldozatok és a még fájdalmasabb önismeret útján. Az esélyekkel kapcsolatban, akárcsak a pókerasztalnál, nem maradhat bennünk sok illúzió, a Svindler szamuráji szemlélete szerint azonban akkor is az igaz ösvényen kell haladnunk, ha az elérhetetlen célok felé vezet. Mert ha nem így teszünk, akkor – nézzünk csak szét – a semmibe zuhanunk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15450

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -