rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Memoria

Vincze Teréz

Memoria – thaiföldi-kolumbiai-francia, 2021. Rendezte és írta: Apichatpong Weerasethakul. Kép: Sayombhu Mukdeeprom. Zene: César López. Szereplők: Tilda Swinton (Jessica), Agnes Brekke (Karen), Daniel Giménez Cacho (Juan), Jerónimo Barón (Mateo). Gyártó: 185 Films / Anna Sanders Film / Burning Blue / The Match Factory. Forgalmazó: magyarhangya. Feliratos. 136 perc.

Thaiföld legjelentősebb rendezője, Apichatpong Weerasethakul legutóbbi filmje a 2021-es Cannes-i Fesztiválon a zsűri díját kapta. Nem érdemtelenül, hiszen a film egészen egyedi és varázslatos, kontemplatív hangulatával lenyűgözi a moziban összetett érzéki élményekre vágyó nézőjét. A rendező munkásságát ismerőket annyiban nem éri meglepetés, hogy a legjelentősebb stilisztikai jellemzők közül, melyek állandó szereplői az életműnek, most is jelen van egyfelől a dokumentarizmust idéző keresetlen fogalmazásmód, másfelől a mágikus ismétlések és misztikus történések zavarba ejtő játéka. Ugyanakkor Weerasethakul most először forgatott külföldön (Kolumbia) nemzetközi sztárszínésszel (Tilda Swinton). Az ilyesmi pedig nagyon könnyen sülhetett volna el rosszul – az idegen környezet és nyelv elidegenítő hatása és a sztár lerombolhatja azt a minimalista, naturalisztikus hangvételt, mely a Weerasethakul filmek alaptónusa, melyből aztán – csak rá jellemző módon – zavarba ejtő misztikum bontakozik ki. Ezeket a jegyeket sikeresen őrizte meg, illetve az új közegnek és helyzetnek megfelelően transzformálta a film.

A mű legizgalmasabb jellegzetessége, hogy lényegében a hangról szól, olyan film, melyben a mozgókép audiovizualitásában az audio – amit gyakran hajlamosak vagyunk alacsonyabb rendűnek tekinteni – abszolút elnyeri méltó, és talán mondhatjuk, ezúttal kifejezetten vezető szerepét. A film drámai módon használja a hangot a néző érzéki megszólítására, ugyanakkor a történet messze túllép a puszta érzéki hatáskeltésen: a hangot a történeti emlékezet, Columbia traumatikus múltjának hordozójává teszi. A hangok mágikus erejének ilyen hangsúlyozása természetesen következik a rendező stílusából és remekül forr össze a témával. Weerasethakul alkotása valójában történelmi traumafilm, mely a memória kiemelt fontosságú eszközeként tekint a hanghatásokra. Azóta azt is megtudtam, hogy az archeoakusztika – a régészet, antropológia és akusztika tudományát összekapcsoló kutatási irány valóban létezik, ennek az elképzelésnek tökéletes művészeti megragadása a thai mester filmje.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15446

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -