Tony Conrad minimalista zenéje a felismerhetetlenné nyújtott idő és a végletes monotónia pszichedelikus, elmélyítő erejének dicsőítése.
A New Yorkban töltött éveinek legmélyebb pontján Tony Conrad (1940-2016) párcentes csirkeszívet kilószámra eszegetve tengette napjait egy fűtés és víz nélküli, lerúgott, penészes kéróban, tök egyedül. Önkéntes elvonulás volt ez mindentől, amit a 20. és a 21. század egyik legkevésbé megénekelt legfontosabb művésze a ‘60-as évek kezdetétől fogva mélyen megvetett: az európai-nyugati modern művészet kulturális arisztokráciájának kőbe vésett szabályrendszereitől, valamint az avantgárd elefántcsonttornyainak autoritás- és szerzőfiguráitól. A Harvardon végzett matematikus, zenész, kísérleti filmes, tanár és ki tudja még mi a magas művészet minden létező formája ellen lázadt. Lázadása pedig következetes és kitartó volt, elveit soha nem adta fel, ezer irányba burjánzó kreativitását nem fékezte semmi és senki.
Az örök zene
Conrad napestig vesézhető
alkotói pályafutásának tökéletes kezdőpontja volt a klasszikus zenei
minimalizmus. A John Cage, Karlheinz Stockhausen és Louis Thomas Hardin (azaz
Moondog) provokatív, forradalmi kompozícióitól eredeztethető és a Philip Glass,
Steve Reich, valamint Terry Riley által meghatározott zenei irányzatban –
legalábbis annak kezdetén – minden megvolt, amit Conrad magáénak vallott. Az ‘50-es
és ‘60-as évek minimalizmusa határozottan elutasította a klasszikus zenei kánon
és szabályrendszer szolgalelkű követését, a szerzői virtuozitás grandiózus
énközpontúságát, az egyre hiperaktívabb mindennapokat üresen kitöltő úgynevezett
instant gratifikációt. Az ismétlésre és a körkörös dallamvezetésre, kifinomult
és kiszámolt modulációkra épülő meditatív zene totális, elmélyült jelenlétet
követelt meg mind a zenészektől, mind pedig a hallgatóktól, a figyelmet a
hangokban rejlő mikroszkopikus részletekre, a hangok textúrájára és tonális összjátékára
irányította.
Conrad – aki középiskolás
korától játszott hegedűn – 1962-ben csatlakozott a korszak minimalista zenéjét „legminimalistább”
irányba eltoló La Monte Younghoz, akinek az 1958-as lassú, hosszan kitartott
hangokból és vastag csendekből álló radikálisan monoton Trio for Strings című vonóskompozícióját az igazi zenei
minimalizmus eredetműveként szokás emlegetni. Ez az „igazi” minimalizmus a
keresztségben a drone, azaz a „búgás” (avagy döngés, zúgás, zümmögés,
ilyesmi) nevet kapta. Conrad, Young és felesége, Marian Zazeela, valamint John
Cale brácsazseni (aki a kollektívában csak rövid ideig doboló Angus MacLise-zel
együtt később a The Velvet Undergroundban kötött ki) közösen alapították meg a
Theatre of Eternal Music (Az Örök Zene Színháza) improvizációs kollektíváját. A
„színház” döbbenetesen extrém zenéjében ott van ugyan Cage zen buddhizmusban és
a Ji Csing misztikus matematikájában gyökerező strukturalizmus formabontása, korai
performanszaikra pedig akár a Fluxus bélyegét is rá lehet sütni, de mindezt jelentéktelené
teszi a megállíthatatlanul ömlő mérhetetlen decibelek és élhetetlen frekvenciák
brutálisan pszichedelikus hatása. Fontos: ez nem a Greatful Dead és a Jefferson
Airplane pszichedeliája. A felerősített gép- és utcazajok, haláltusát vívó megberhelt
hangszerek, végtelenített hangminták, húsba vágó színuszhangok falbontó,
gyomorforgató, túlvilági hangerővel dübörgő repetitív hanghullámainak transzformatív
mágiája szédít, hipnotizál és dolgokat láttat. Drone-zenéjük a vörösen izzó,
tömör, sűrű és ritmustalan statikusság szülte hallucinációk fullasztó kísérleti
tere, amelyben nincs helye az énnek, csak mindenkinek, mindennek, mindig. A
társulat improvizációinak elméleti megalapozottságáért – ami amúgy kimerítette
a fix hangnem és a frekvencia meghatározását – Young felelt, aki rögeszmésen
kereste az álomállapotban lévő agyhullámokat megidéző ősi, örökérvényű
rezgéseket, míg az elementáris hangzáshoz a nyers izmot Conrad és Cale
vonóspárosa adta: szétszerelt és átépített, rommá torzított, számtalan
különböző erősítőn, keverőkön és hangfalakon átvezetett vonósmutánsaikból
leírhatatlan, mérföldes fémes sikolyok törtek fel és terítették be a termet.
Akármilyen meghatározó is
volt a „színház” zenéje (konkrét műfajok nem léteznének nélkülük), a kollektíva
mégis a legtipikusabb módon oszlott fel. Ego, önzés és kreatív nézeteltérések.
Young ugyanis túszul ejtette a Theatre of Eternal Music több százórányi
rögzített hanganyagát, a felvételek a mai napig ott porosodnak lakásának féltve
őrzött archívumában, kiadatlanul. Young az improvizációk egyedüli zeneszerzőjének
kiáltotta ki magát – ami nonszensz – és csak akkor volt hajlandó átadni a
mesterszalagokat Conradnak és Cale-nek, ha aláírnak egy szerződést, amelyben
kijelentik, hogy ők csak Young zenészei. Ezt nyilván nem tették meg. Young
pontosan azzá vált, ami ellen Conrad tüntetett: önhitt komponistává és
agresszív autoritásfigurává, aki a társaság kompozíciókat rigorózusan kerülő,
nyitott és szabad zenéjét érinthetetlen, megfizethetetlen fétistermékké,
piedesztálra emelt múzeumi műtárggyá tette. Ebből kifolyólag zenéjük néhány
kiszivárgott részletet leszámítva leginkább csak az egyre homályosodó kollektív
emlékezetben és szóbeszédekben létezik, ami Young szándékával ellentétben
baromira nem az örökkévalóság. Young a drone-t ingatag, kevéssé megalapozott
matekegyenletekké formálva akarta birtokolni és kontrollálni, Conrad viszont
saját lemezeivel – amelyek borítószövegein rendre kritizálta Youngot –
demonstrálta, hogy milyen az, amikor a zenész és a hallgató a hangok alázatos
alávetettje lesz.
Pitagorasz felpofozása
Conrad hagyja, hogy a
zenéje elvigye, bárhova: nincs kompozíció csak intonálás, nincs számolás,
nincsenek kőbe vésett frekvenciák, nincs kezdőpont, nincs végpont, csak a most
megélése. Conrad elvetette az örökkévaló kutatását, nem fogalmazott meg elemelt
és elvont célokat, számára a drone a jelenpillanat legszebb mélységeit idézi,
úgymond a „hangban levést”, a hang belakását, a hangéterben történtekre
koncentráló osztatlan figyelmet. Conrad maximalista minimalista: zenéje kevés
hangból épül, azokat viszont a bennük megbúvó lehetőségek legtávolabbi határáig
húzza és nyűvi és gyurmázza. A ‘60-as években született saját szerzeményeit és
korai munkáinak újraképzeléseit tartalmazó 1997-es Early Minimalism visszamenőleg vált a drone első évtizedének
legfontosabb lenyomatává. Az 1964-es Four
Violins mesteri játék a hegedűk tűréshatárával: négy egymásra kevert, de
nem egyirányú, lassú és hangos és vég nélküli atonális nyekergésfutam,
körkörösen terjengve. Mindenhonnan szól, bekebelez, a hangok rostjai
megfoghatók, ahogy a hangok közötti apró, üres rések is. Conrad 1972-ben két
hipnotikus kollaboratív mesterművet is készített, az egyik a Fausttal közös
kultikus Outside the Dream Syndicate,
a másik a Laurie Spiegellel és Rhys Chathammel (mindketten a drone nagyjai) kikísérletezett,
egyetlen végítéletszerű témát majdhogynem másfél órán keresztül ismételgető
sámáni Ten Years Alive on the Infinite
Plain. Egyik legemlékezetesebb alkotása mégis talán az 1995-ös Slapping Pythagoras: egy közel 45 perces
komor, nyers, kemény hegedűzajból álló letaglózó hegyomlás (az album producere
a Big Black és a Shellac frontembere, Steve Albini volt). Ahogy pedig a Sonic Youthban
is megfordult Jim O’Rourke Conrad áthatolhatatlan zajfalában elveszve
miskárolja ki gitárját, az hab a tortán. A lemez címe – Felpofozni Pitagoraszt – Conrad hitvallásának humoros esszenciája:
a kulturális egyeduralkodók által meghatározott művészi-művészeti közeget „neo-pitagoraszi”
világképnek nevezte (1964-ben Stockhausen egyik premierje előtt is skandálva
tüntetett a félistenné vált zeneszerző ellen). Az album fülszövegében így
erről: „Pitagorasz túl jónak hiszi magát a
közönséges zenéhez, a táncolható fuvoladallamokhoz. Ó, nem, Pitagorasznak a szférák zenéje kell, a bolygók és
mennyek harmóniája, amit senki más nem hall, csak ő. Mekkora rakás szar! Erre
használtad a zenében rejlő számtant? Azzal, hogy felküldted a mennyekbe,
elpocsékoltál egy adag jó matematikát.”
Villódzás és sárgulás
Conrad soha nem mászott ki
a drone zsongító masszájából. Ahogy zenéjét, kísérleti filmalkotásait is
átjárta a „színház” improvizációiban és szólólemezein egyaránt
felismerhetetlenné nyújtott idő szemlélése, a meditáció a felnagyított
részleteken, a repetitivitás és a monotónia hipnotikus, hallucinatív erejének vizsgálata.
Magyarán: Conrad filmre akarta lefordítani a drone-t. Legismertebb filmje, a fekete-fehér
képkockák stroboszkópot idéző váltakozásából álló 1966-os The Flicker (Villódzás)
veszélyeire a félórás mű elején egy ‘50-es évek B-filmjeit jellemző,
szellemesen hatásvadász felirat hívja fel a figyelmet: „a film megtekintése
alatt egy orvosnak a teremben kell lennie”. Conradot – mint matematikust – az
érdekelte, hogy vajon lehet-e az előre meghatározottan váltakozó képek
frekvenciájával hasonló konszonanciát létrehozni, mint hangrezgésekkel. Nem
lehet. Az epileptikusan pergő kockák nem fonódtak össze valamiféle
szinesztetikus fénydallamban, az eredmény mégis közelít egy LSD-triphez: a film
csúcspontján szinte alig lehet észlelni a villódzást, túl vagyunk holmi optikai
csalódáson, amit átélünk, az pőre hallucináció. A filmet 2019-ben a bécsi MUMOK
Vertigo-tárlatának részeként vetítették egy kis moziteremben: összezavaró,
kábító, vad és kegyetlen alkotás, amiről a gyengébbek sikítva kimenekülnek, a
kevésbé gyengék pedig behódolnak elemi ereje előtt. A The Flicker lecsupaszított alapösztönökre redukálja az egyszeri nézőt,
aki a film felénél már rég elvesztette a kapcsolatot a valósággal. Conrad
strukturalista filmje alatt természetesen drone-zene szól, már amennyire ez az
észveszejtő, mechanikus-robotikus gépzajjal és vetítőgép-sistergéssel vegyes
kattogásfolyam egyáltalán zene. Ahogy a drone alaktalan búgását letapogatja a
fül, úgy néz a stroboszkópon túlra a szem is, ösztönösen kitöltve az űrt,
értelmet és jelentést és kapaszkodót keresve ott, ahol semmi ilyesminek nincs
helye. Az, hogy mit látunk a The Flickerben,
csak rajtunk múlik. Magunkat látjuk benne. A The Flicker egy idő után lefolyik a vászonról és környezetünk
részévé válik. Bármi is legyen, amit a termet kitöltő és felforgató zajban találunk,
arra nagyon vigyáznunk kell, mert illékonyságában értékes. Conrad többet ért
el, mint amennyit el akart: akármilyen gyermetegen is hangzik, de ez – már ha
nem hányjuk el magunkat tőle – varázslat.
A jó drone-zene
körberöhögi az időérzékelést, értelmezhetetlenné és feleslegessé teszi azt. A
nem múló jelen és a megmásíthatatlanul elmúlt évtizedek között húzódó
szakadéknak állít zavarba ejtő emléket Conrad abszurd – a Fluxus-blöff határait
súroló – Yellow Movies (Sárga filmek) című 1972-ben indult
húszdarabos installáció-sorozata, ami ugyan nem kimondottan film, de mégis az –
legalábbis Conrad annak nevezte. Pedig a Yellow
Moviesban csak azt nézzük, ahogy a festék szárad. Mármint szó szerint.
Conrad mozivászon-arányos fekete kereteket festett nagy papírlapokra, a
kereteket pedig a lehető legolcsóbb fehér falfestékkel töltötte ki, amelyről
tudta, hogy idővel be fog sárgulni. A film maga a besárgulás. A besárgulás
pedig folyamatos, a film tehát akkor is pereg (pont, mint a festék), amikor nem
látjuk, immár 50 éve. Conrad csak egyszer „vetítette le” közönség előtt, de az
eseményt képes volt új filmjének premierjeként reklámozni (a képek azóta már a
New York-i MoMa tulajdonában vannak, de párat bemutattak 2007-ben Kölnben is). A
Yellow Movies – mint a világ
leglassabb és leghosszabb filmje – egy fantasztikusan komolytalan, ugyanakkor
meglepően izgalmas válaszreakció volt Andy Warhol sokkal kevésbé érdekes
sokórás kísérleti filmjeire. Conrad alkotása rácáfol Warhol állítására,
miszerint a film médiuma megragadja az idő múlását. A Yellow Movies ugyanis nem az idő múlását ábrázolja, hanem az idő
múlásának érzékelését alkotja meg, kisördögként eljátszva annak szubjektív
viszonylagosságával. A rendező csak lenyomta a gombot, a film viszont magát
vési a vászonra, a saját történet nélküli történetét, a saját idejében. Mint a
drone: mozdulatlan, de mégis mozog. A változás nem mérhető, olyan nincs, hogy
valakinek a szeme láttára sárgul egy fokkal sárgábbra a kép (továbbra sincs
instant gratifikáció). De mégis sárgább lesz. Lehet, hogy épp most, ebben a
pillanatban is sárgább lett. Nem nehéz elképzelni. Conrad állítása az, hogy minden
film csak a képzeletünkben, a tudatunkban lesz film. Számára egyetlen művészeti
ágazat integritása sem kikezdhetetlen, a
Yellow Movies pedig felfogható egy nevelő szándékú tockosként is. A projekt
a szélsőséges lassúság és a radikálisabbnál is radikálisabb monotónia
erődemonstrációja: a zenében a kompozíciót és a komponálást teszi láthatatlanná
és szünteti meg, a színházban bármilyen cselekményt a hétköznapok érdektelenségévé
redukál, a filmben pedig a nyersanyag, a rendezés, a nézés határait robbantja
szét. Első ránézésre a sárga filmek a The
Flicker szöges ellentétei, de egyáltalán nem azok: ahogy a villódzásba, úgy
a száradó festékbe is bele lehet látni bármit. A befogadás más: a The Flicker megerőszakolja a látóideget,
a Yellow Movies szériája viszont a
mindig jelen idejű nézés nevetséges eseménytelenségével hipnotizál. Csak
nézhető, de végignézhetetlen „filmek” ezek, amelyek azáltal, hogy húsbavágó
dögunalmukkal felemésztik az egyetlen cselekményt – a sárgulást –, rávilágítanak
az érzékelés, a nézés határaira. Conrad fülsiketítő lemezeinek végén, a
hirtelen támadt kussban ezernyi mindennapi hang tűnik fel új fénytörésben:
olyan hangok, amelyeket amúgy észre sem vennénk. A Yellow Movies hasonló: ha levesszük róla elfáradt szemünket, többet
látunk a hétköznapok jelentéktelennek tűnő, gyönyörű változásaiból. Ilyesmivel
szórakozik el Charlie Lyne is a 2016-os, 10 órás, imádni valóan provokatív „festékszáradós”
ötletfilmjében (Paint Drying), de
Conrad művészeti projektjében valamivel több történt-történik. A száradó festék
nemcsak folyamatosan sötétül, textúrája is változik, vastagodik, kopik,
töredezik, domborul, véletlenszerűen alakuló mintázatán pedig épp úgy vonul
végig a tekintet, mint a The Flicker
egybemosódó képkockáinak fénytextúráján. A Yellow
Movies nézésében ráadásul van valami akaratlanul kéjes, valami szexuális:
mintha női idomokat, másodlagos nemi jellegeket vizslatnánk. Ha lenne műfaja,
erotikus szatíra lenne.
Itt kell megjegyezni, hogy
Conrad a filmnyersanyag lehetőségeivel és a filmek örökéletűségével nem csak a
fentiekben kísérletezett. A különböző celluloidok funkcióját szórakozott
anarchista humorral értelmezte újra. Halála után sufnijából előkerült megannyi
befőttesüveg, tele a filmfeldolgozást és filmarchiválást parodizáló pácolt, fritőzben
kisütött, ecetben elrakott, curryben megfőzött és meggrillezett filmszalagokkal.
A tévézés felszabadítása
A ‘90-es években a
buffalói önkormányzati tévén indított sajátos, performansz-szerű oktató
műsorokat. A Studio of the Streets (Az utcák stúdiója) egyik szegmensében a
városháza lépcsőjén állva kérdezgette az érkezőket-távozókat arról, hogy, min
kellene változtatni a városban és mi az, amire a helyi közösségeknek szükségük
lenne. Egy másik műsorblokkban a város peremkerületeire szorult, elfeledett és
meg nem hallgatott lakosokkal beszélgetett cenzúrázatlan keretek között
szegénységről, rendszerszintű rasszizmusról, bűnözésről. Volt egy másik
programja is a csatornán, amelyben közérthetően magyarázta el, hogyan kell
hasonló, mindenki számára elérhető tévéadásokat készíteni. Az egyik legjobb
viszont az a műsora volt, amelyben olyan diákok hívását fogadta, akiknek
segítségre volt szüksége a házi feladatuk megoldásában: a problémákat közösen,
a stúdióba meghívott iskolásokkal oldották meg. A fentiek nem csupán Conrad
híres jófejségének mintapéldái. Conrad ugyanis tudatosan használta arra a
lokális tévézés begyöpösödött, korlátolt és prűd médiumát, amire senki: a
szigorúan behatárolt formátum limitációinak rései közé bekúszva próbálta meg fenekestül
felforgatni, felszabadítani és megreformálni a tetszhalott, gagyi műformát.
Kísérletezek
Egyik legszórakoztatóbb
kísérleti filmje az 1973-ban készített – de csak 2011-ben, halála előtt 5 évvel
előhívott – Loose Connection (Laza kapcsolat), amelyben Conrad
családjával együtt, egy saját készítésű, speciális guruló alapzatra rögzített,
mechanikusan körbeforgó 8 milliméteres kamerát tolva vág neki New York
utcáinak. Az esetlegesen zötykölődő, dülöngélő, előre és háta is mozgatható
kamerát Conrad úgy állította be, hogy kisebb megszakításokkal rögzítsen,
ennélfogva panorámaképe kihagyásos, folyton változik, nem látni ugyanazt
kétszer a felvételen. A város zaja és a városiak hangja ezzel ellentétben
viszont lineáris, folyamatosan hallható – innen a „laza kapcsolat”. Míg a Yellow Moviesban a filmidőt gyalulja
le, addig itt – noha kevésbé szélsőségesen – a filmképek által keltett folyamatos
mozgás illúzióját töri szó szerint darabjaira. Végtagok, arcok és tekintetek,
kamionok, taxik, hirdetőtáblák, szeméthegyek részleteire úszik rá a kiabálások
és beszólások, dudálások, csoszogások, zörgések organikus, szerkesztetlen,
őszinte kakofóniája. Valaki meg akarja nézni a felvételeket, valaki odaóbégatja,
hogy „nagy a farkam!”, valaki pedig megkérdezi, hogy Conrad mégis mit csinál.
Azt válaszolja, hogy „kísérletezek” és megy is tovább.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 49-51. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15444 |