Déri Zsolt
Sex Pistols-sorozat a Disney-nél a Trainspotting rendezőjétől.
A brit punkgeneráció tagjaként szocializálódott Danny Boyle legutóbb is egy punkkorszakban induló biopic – a seregnyi kultikus együttest felfedező és befuttató Alan McGee-ről forgatott tavalyi Creation Stories mozifilm – producere volt (Filmvilág 2021/11). Idén a punk legnagyobb hatású zenekarának, a Sex Pistolsnak és a mögötte álló nagy manipulátornak, a szituacionista káoszmenedzser Malcolm McLarennek – McGee legnagyobb példaképének – a történetét mutatja be egy tévésorozatban, melyet rendezőként is jegyez.
Az extravagáns Baz Luhrmann-filmek forgatókönyvírójaként ismert Craig
Pearce a hatrészes Pistol széria alapjául a gitáros Steve Jones
Lonely Boy című önéletrajzi könyvét használta, ám az alkotók nem
egyeztettek az egykori frontemberrel, Johnny Rottennel, aki aztán próbálta is
megakadályozni a sorozatot a Sex Pistols-számok letiltásával perelve, de végül
alulmaradt hajdani zenésztársainak többségi döntésével szemben. Az Anarchy
In The U.K. vitriolos szövegíró-énekesét az is zavarta, hogy a Pistol
a Disney cég égisze alatt készült, ami kicsinosított, kozmetikázott,
kommersz ábrázolást ígért (ahogy a Szörnyella című tavalyi
Disney-mozifilmet is a hetvenes évek közepének punkosodó Londonjába helyezték,
a főhősnő figurájához pedig épp McLaren korabeli élet- és harcostársától, a
punk divattervezőnő Vivienne Westwoodtól merítettek inspirációt).
Külön pikantériája a dolognak, hogy a néhai Malcolm McLaren első
Sex Pistols-filmterve 1977-ben a Disney-őzikét legyilkoló Who Killed Bambi?
címmel készült volna a veterán camp kultfilmes Russ Meyer rendezésében,
de végül az ifjú Julien Temple rakta össze The Great Rock ‘n’ Roll Swindle
címen már az együttes szétforgácsolódásának időszakában (1980-ra lett csak kész,
két évvel Rotten kilépése és egy évvel a basszista Sid Vicious halála után).
Danny Boyle a sorozatához bevallottan Temple filmjeit használta esztétikai
sorvezetőnek (A nagy rock`n`roll svindli fikciós parádéja mellett annak
igazán dokumentarista zenekartörténet-központú 2000-es Szenny és düh
című komplementerét, meg zárásként a sztrájkoló huddersfieldi tűzoltók
gyermekeinek adott ajándékozós-tortacsatás ‘77-es karácsonyi koncertről mesélő Never
Mind The Baubles: Christmas With The Sex Pistols című 2013-as tévés dokut),
de az utolsó részekhez Alex Cox 1986-os Sid és Nancy mozifilmjét is, az
első epizód David Bowie bűvöletében pedig még a Todd Haynes-féle Velvet Goldmine-nak
és a videórendező Baillie Walsh Emlékek hálójában című játékfilmjének
egy-egy glam rock zenés jelenetét is konkrétan megidézi.
Pearce forgatókönyvében sajnos rengeteg a pontatlanság, aránytalanság
és valótlanság. A klepto- és szexmániás analfabéta utcagyerek címszereplőnek, a
punk gitárhőssé növő Steve Jonesnak és a McLaren/Westwood-féle SEX divatbutikban
csak rövid ideig dolgozó amerikai gitáros-énekesnőnek, a Pretenders együttes
élén később befutó Chrissie Hynde-nek a pár kósza dugásából például itt több
éven át húzódó erotikus-romantikus történetszál lett. A Pistols eredeti
basszistájának és fő zeneszerzőjének, a szintén SEX-eladóként képbe került Glen
Matlocknak a csatlakozása és távozása egyáltalán nem úgy történt, ahogy a
sorozat állítja. A Sex Pistols aktív működése alatt megjelent egyetlen 1977-es nagylemezhez
utolsóként íródott abortusztémájú Bodies dal pedig a korai időszakba visszadátumozva
kap egy teljes eredettörténet-epizódot.
A Pistol sorozatban a legirritálóbb a szájbarágós mivolta, ahogy
minden értelmezendőt kimondanak benne (és majdnem mindent kétszer is), de jól
néz ki és jól szól, összességében tényleg szórakoztató ipari termék. A
színészgárdából a Johnny Rottent alakító újonc Anson Boon különösen jó, ahogy a
Westwood/McLaren páros szerepében is Talulah Riley és Thomas Brodie-Sangster (A
vezércsel, Trónok harca), bár az zavaró, hogy a zenekartagoknál egy
évtizeddel idősebb menedzsert játssza a leginkább kölyökképű színész. A dicséretesen
reprezentált női figurák közt kiemelt helyet kap – a szintén Trónok harca-arc
Maisie Williams alakításában – a punk divatikon Jordan is, aki épp a tévésorozat
premierje előtt egy hónappal hunyt el.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 34-34. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15428 |