Rudas Dóra
Mindannyiunkban tovább él saját gyermekkorunk, még akkor is, ha traumatikus élmények blokkolják az emlékezetünket.
A gyerekeket központba helyező filmek és sorozatok aranykorában élünk, ennek is köszönhető, hogy egyre inkább képessé válunk szembenézni legbelső traumáinkkal, amely folyamatban a mozgókép „gyógyító” és dokumentáló szerepet is játszik. A hasonlókortárs magyar gyerekfilmek és sorozatok egyelőre még hiányoznak.
*
Míg valós sérüléseink kezelésére különféle módszerek léteznek, lelki sebeinket leginkább az arról való beszélgetés tudja gyógyítani. Bár a filmek egyoldalú kommunikációt folytatnak, az általuk keltett párbeszéd, vagy még inkább az érintett néző élménye arról, hogy nincs egyedül adott problémájával, valódi terápiás hatással lehet rá. Tekintve az ilyen művek által elért közönség méretét (és a más, itt nem tárgyalt tényezők változását) a gyógyulás mára kollektív méreteket ölt. És mivel a lelki ügyek fóruma a kommunikáció, annak megléte és elmaradása is problémás területet jelezhet a társadalomban. Ezért van, hogy még mindig világszerte gyakori filmes témaválasztás a világháború, és abban is közre játszhat, hogy a hazai film- és sorozatgyártás még csak most kezd el érdemben beszélni a rendszerváltás időszakáról. A traumák nem csak közvetlenül, hanem generációkon átívelve is hatással vannak az egyénre, bár ez utóbbit csupán néhány éve kezdte el tudatosan tematizálni a filmipar. Viszont az erre való képesség, mindenképp azt jelzi: általánosságban készen állunk szintet lépni és legalulra merészkedve a szociális színtéren, saját sokkjainkat is feldolgozni, különös figyelmet szentelve azoknak, amelyek már a kezdetektől irányítják a sorsunkat. És itt lépnek a képbe a gyerekek.
Az ezredforduló előtt a nem nekik készülő, de
őket fókuszba helyező alkotásokban a gyerek fő funkciója főként az érzelmi
skála két végének szélsőséges ábrázolása, a hatásvadászat validálása. Kivétel
ez alól (vagy legalábbis kevésbé vádolható érte) talán a horror műfaja, amely kifejezetten
eredményesen aknázta ki a gyerekek kusza, gyakran sötét lelkivilágában rejlő
potenciált számtalan borzalma megjelenítésére (Ragyogás, Rémálom az Elm
utcában, Az). Az ezredforduló körül a felnőtteket és gyerekeket egyaránt
megcélzó Harry Potter és a Pixar filmek sikerével azonban nyílni látszott az
ajtó egy másik megközelítéshez, amit később néhány alkotás felismert és ki is
használt. A 2011-es Beszélnünk kell Kevinről, (valamint a szintén akkor
debütáló Super 8, ami egész másért, de szintén mérföldkő ebből a
szempontból) egy érdekes, viszonylag új aspektust hozott be: a gyerek, mint
pszichológiai problémákkal küzdő személy gondolatát. Ez 2022-ben már közhelynek
hat, de abban a fejlődési folyamatban, ahol 1987-ig az orvostudomány azt
feltételezte, a picik nem éreznek fájdalmat, így altatás nélkül végezhettek
műtéteket rajtuk, alig több, mint húsz évvel később a lelki sérüléseikről
filmet készíteni éppen időszerű volt. Innentől a gyerekeket központba helyező
filmek megközelítése komoly fordulatot vett, népszerűsége pedig exponenciálisan
növekedett, illetve növekszik a mai napig.
A belső
gyermek gyógyításának folyamata, hogy az alany felismeri saját gyermekkori
énjét, aki traumájától bénítottan adott életkorban reked, majd kézen fogja és
fájdalmát figyelemmel, szeretettel (vagy akár bosszúval) próbálja enyhíteni,
közte és jelenkori énje közt egyfajta szülő-gyerek kapcsolatot kialakítva. Bár az erről való diskurzus viszonylag új, a
jelenség maga korántsem az, sőt filmbéli ábrázolása is ismerős lehet. Csak
eddig nem tudtunk róla, hogy „belső gyermek” jelenségnek lehetünk tanúi, annyit
éreztünk csupán, hogy egyfajta nagyon bensőséges és szokatlanul mélyen mardosó
jelenet hatása alá kerültünk, amely mintha mellékes lenne a film egésze
szempontjából, mégis az egyik legerőteljesebb mozzanatává válik. Ilyen például,
amikor Forrest Gump konstatálja, hogy „van úgy, hogy az embernek nincs elég
köve”, amint Jenny a szülői házát dobálja sírva, de talán szemléletesebb példa a
Banks úr megmentése, ahol a Mary Poppinst megalkotó írónő szinte
betegesen ragaszkodik hozzá, hogy alkoholista apjának szebb történetet írjanak,
mint amilyennel az élet szolgált. Sőt egy filmtörténeti klasszikus, az 1941-es Aranypolgár
is a „belső gyermek” fájdalmairól beszél a teljhatalmú sajtómágnás
történetében, aki a halál torkában szánkóját (és a vele elragadott gyerekkorát)
említi: Rózsabimbó.
„Engem hívj ma álmodba”
Ezt a különös, velőnkig ható,
megmagyarázhatatlan érzést festi meg Céline Sciamma is legújabb filmjében. A Petite
maman remek példázata ennek a jelenségnek. Ahhoz, hogy
személyiségünk egy darabja adott életkorban ragadjon, általában komoly sokknak
kell érnie, ilyen lehet mondjuk egy szerettünk elvesztése. A nyolcéves Nelly
nagymamája meghal, majd a felkavart érzelmeivel megbirkózni képtelen édesanyja
is elhagyja egy időre. A kislány hamarosan egy rá kísértetiesen hasonlító
játszópajtással tömi be az utána maradt űrt. Bár addig is valami egészen
furcsa, egyszerre vigasztaló és felkavaró érzést kelt a két kislány kapcsolata,
amikor egyikőjük bejelenti, hogy ő Marion, Nelly édesanyjának gyermekkori mása,
egyszeriben megértjük mi történik.
A rendezőnő a tőle megszokott eszközökkel – szinte
meditatívan csordogáló cselekménnyel, a szoros kapcsolatot tisztes távolságból,
szűkös, de tartalmas párbeszédekkel – ábrázolja az eseményeket, amelyek
kétféleképpen is értelmezhetőek. A családi ház számos filmben szolgál
metaforaként az emberi elmére vagy tudatalattira, amit a Petite maman
nem csak a régi épület, hanem a lányok által közösen épített faház szintjén is
megjelenít. Ez az elgondolás ágyaz meg annak az értelmezésnek, hogy Marion „válik
újra gyerekké” miközben a megüresedett otthonát számolja fel. Ez esetben ő az,
aki ebben az álomszerű, valóság és képzelet közti térben felkeresi a lányát.
Itt mesél először gyerekkori betegségéről, a mostanra elhunyt nagymamával való
kapcsolatáról és saját, anyasághoz fűződő ambivalens viszonyáról. A „kis
anyukával” folytatott beszélgetés terápiaként hat, ahol Marion nem csak saját,
de transzgenerációs traumáit is igyekszik gyógyítani.
Ugyanakkor a – Sciamma-tól megszokott képi
szuggesztió nélkül, csupán a fényekkel játszadozó már-már realista – fantasy
helyet ad annak az olvasatnak is, hogy a magára maradt Nelly igyekszik ily
módon életre hívni anyja – számára reális – gyerekkori énjét. Így próbál
hozzájutni a tőle várt szeretethez, illetve a haláltudattól különösen
felduzzadt kérdésáradatot enyhítő válaszokhoz. (Ez utóbbi a pszichológiában is
bevált módszer felnőtteknél, akik szüleiket gyerekként elképzelve hidalják át a
kettejük közt tátongó fájdalmas távolságot.) Akármelyik eshetőség szempontjából
is nézzük a filmet, mindenképp arra példa, hogy a felek vágyják és akarják a
két én közt kialakuló kapcsolatot. Ám ez nem mindig ilyen egyszerű, a „belső
gyermek” szó szerint gyermek, így gyakran esze ágában sincs együttműködni a
neki általában jót akaró felnőttel. Makacsul a saját világában és annak
szabályrendszerében él, amelyet ráadásul a traumától torzuló vagy akár
kitörlődő emlékek alaposan el is szigetelnek az alanytól.
„Két csillag közt alszom ma”
Erről a börtönről beszél a saját élményeiből
dolgozó Jennifer Fox, aki az egyik legmegrázóbb filmet készítette el a témában.
A dokumentarista rendező kivételesen játékfilmjét készített gyerekkoráról, ám a
fikciót a művön belül is tárgyalt dokumentumfilm és a saját élmények valódisága
is a realitás felé billenti. A történet főhősét, Jenny-t tizenhárom
évesen edzője és lovaglótanárnője bűvkörébe von és szexuálisan zaklat. A
történet a két véglet: szubjektivitás és objektivitás, valóság és fikció
határán táncolva vezet végig, időről időre elbizonytalanítva a nézőt abban,
hogy emlék vagy fantázia felségterületén jár-e. Az alkotó remekül ábrázolja az
emlékezés természetét, az eseményeket mind a ‘70-es években ragadt szereplőkkel
játszatja el (hiszen a fejünkben mindenki úgy él, ahogy anno bevésődött), de
időről időre a felnőtt Jennyt alakító Laura Dern interakcióba lép velük. A nő
először jelenlegi énjével küzd, amely önvédelemből gyakorlatilag blokkolja a
gyerekkori emlékekhez való hozzáférést. Ám onnantól, hogy saját, akkor írt
memoárját újraolvassa, ezzel végérvényesen a valóság talajára rántva az eseményeket,
a tagadás a hirtelen fellelt Isabelle Nélisse által megformált figurára
tolódik, aki valódi makacs kiskamaszként harcol Dern jobb belátása ellen.
A mindössze tizenhárom éves kislány kihasználását,
ártatlansága eltiprását szeretetként élte meg és konokul ragaszkodik ahhoz a
leányálomhoz, hogy ő ennek a mesének a győztes alakja. Az így kialakult
konfliktus remekül bemutatja hogyan veszi fel a felnőtt személyiség a
kapcsolatot a sokszor trauma miatt teljesen feledésbe merült kiskori énnel és
mennyi lelki munka (és Jenny esetében egy igen felkavaró szembesítés) szükséges
ahhoz, hogy a gyógyulás útjára léphessen. Egy viharos, konfliktusokkal teli, de
szeretetteljes „érted még veled is szembeszállok” típusú szülő-gyermek
kapcsolat alakul ki köztük, ami a pszichológiában integrálásnak nevezett
folyamat mérföldköve. Ennek a gyakran gyötrelmes procedúrának a célja, hogy a „belső
gyermek” felszabadulva az őt kötő sokkoktól lassan beleolvadjon az egyén
jelenkori énjébe. Ez a történet a maga horrorfilmeket megszégyenítő,
lábujj-pöndörítő borzalmaival is végül egy viszonylagos happy endben végződik,
amit a megtörtént esemény hitelessége miatt nehéz (és talán nem is jogos) a
tömegfilm kategóriának és a hollywoodi elvárásoknak betudni, de ha egy európai
szerzői film kontrasztjában vizsgáljuk, mindjárt láthatóvá válik a különbség.
„Ágyad forró, lázad van”
A Netflix egyik nézőmaximalizáló
marketingfogásának köszönhetően a blockbusterek mellett olyan európai/ázsiai
filmek is elérhetőek a nagyközönség számára, mint a török Papíréletek című
dráma. Az árvákkal és otthontalanokkal tömött isztambuli kisközösség kedvenc
alakja Mehmet, aki bár maga is a nyomorból érkezett, saját hulladékgyűjtő céget
tart fenn, de nem feledkezik meg a családja helyett családjaként funkcionáló
társairól sem. Egy nap a szemétszállító riksában egy kisfiút talál, akit anyja
a jobb élet reményében rakott ki az utcára. Mehmet azonnal szárnyai alá veszi,
és szűkös lehetőségeihez mérten megpróbál mindent megadni Alinak, ami neki
sosem adatott meg. Kettejük kapcsolata hamar aggasztóan intenzívvé válik,
melyet a férfi egyre romló fizikai állapota csak tovább nehezít. Bár a film
csattanónak szánja, a néző számára már jóval hamarabb kiderül, hogy Mehmet Ali
személyében valójában önmagát igyekszik betegesen megmenteni.
Can Ulkay szélsőségekkel operál, az elején
kontrasztként megjelenített luxussal állítja szembe a guberálást, és a
túlcsorduló szeretettel, valamint (például a fürdőben zajló) feelgood
jelenetekkel igyekszik kompenzálni – vagy épp kihangsúlyozni – az árvaságot.
Épp ezért őt is jogosan érhetné a korábbi évtizedek gyerekekkel dolgozó
filmjeit érő vád, miszerint az alkotás a hatásvadászat validálásának
eszközeként használja a gyerekszereplőt. Kifogásként ugyan működőképes indok a
nyugati minták begyűrűzésének menetrendszerinti késése, de ennél jóval
meggyőzőbb ellenérv, hogy akármilyen túlzó és érzelemhajhász is a megvalósítás,
azt egy igen realista történet szolgálatába állítja. A török rendezőt kevésbé
kötik az eladhatóság láncai, így vászonra tudja vinni azt az alternatív
befejezést is, amely feltehetőleg egyelőre sokkal gyakrabban fordul elő a
hétköznapokban, mint amit Foxtól láthattunk. Amikor mindez a velőkben kódolt
traumatizáltság nem kerül felszínre, mert nem csak a probléma megoldásához, de
a felismeréséhez is túlságosan sérült a személy, így a sorsa valóban előre
elrendeltetik.
Bár érdekes összevetni, mekkora különbségek
vannak a szenvedés-ábrázolásban egy amerikai és egy európai direktor keze
alatt, mennyire eltolódik a hangsúly szentimentalizmus, erőszakábrázolás vagy
akár realizmus tekintetében, természetesen a két film nem vethető mindenben össze.
Ennek tudatában viszont még látványosabbá válnak az amúgy indokolatlannak tűnő
egyezések. Hiszen, hogyan lehetséges az, hogy egy kifinomult, diplomás amerikai
rendező, és egy hajléktalansággal küzdő, guberálásból éldegélő török férfi,
akiknek a gyerekkora nem is lehetne különbözőbb, ugyanazzal a problémával,
ráadásul ugyanúgy küzdenek meg és a filmek hitelessége – legalábbis ebben a
tekintetben – nem sérül?
Úgy, hogy az egyre emelkedő tudatosság által
lassan kiábrándulunk abból az illúzióból, miszerint minél nagyobb a szenvedés,
annál közelebb a pillanat, amikor jön valaki és megment minket. Bár a szuperhős
filmek fénykorában, ahol egy Top Gun – Maverick egyöntetű rajongásnak és
nem lankadó keresletnek örvend, nevetségesen hangozhat, hogy a hősöknek
leáldozott. Ám ahogy a mozgókép képes volt a férfiideált a macsó nőcsábászról
lassan az entellektüelre terelni, és ahogy a LMBT közösség életében is
sorsfordító szerepe lett, ahhoz a tényhez is hozzá tudja majd szoktatni a
tömegek szemét, hogy az egyetlen hős, akire számíthat az saját maga. Miként a
megmentést ígérő álomba is maga ringatott az elmúlt száz év szorgos hőstörténet-gyártásával,
úgy ebből felébresztenie is az ő dolga lesz, még akkor is, ha ez egy sokkal
kevésbé eladható mese. Hiszen itt a bizonyíték: vizsgáltunk férfi és női
aspektust, hollywoodit és európait, szerzőit és műfajit, és mind ugyanazt
üzeni: senki sem jön értünk, így nekünk kell kézen fogni magunkat és elindulni
a fájdalmas úton, hogy megkezdődhessen végre a belső gyermek gyógyulása.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/08 18-20. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15427 |