rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Kísérteties gyilkosságok

Benke Attila


Macabro – brazil, 2019. Rendezte: Marcos Prado. Írta: Rita Glória Curvo, Pablo Padilla, Lucas Paraizo. Kép: Azul Serra. Zene: Plínio Profeta. Szereplõk: Renato Góes (Téo), Amanda Grimaldi (Dora), Juliana Schlach (Moema), Flávio Bauraqui (Tião), Oswaldo Mil (Augusto), Laila Garin (Lucia), Paulo Reis (José). Gyártó: Zazen Produções / Querosene Filmes / 20th Century Fox Brazil. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 100 perc.

 

A Gyilkosságtól a True Detective-en át a Valanig rengeteg kortárs sorozatgyilkosos thriller készült már, úgyhogy a brazil Marcos Prado, a világhírû Elit halálosztók producerének bûnügyi filmjétõl, a Kísérteties gyilkosságoktól is több eredetiséget és bátorságot vártunk.

Az 1990-es évek elején rázta meg Brazíliát az úgynevezett „nekrofil fivérek” ügye: Ibrahim és Henrique de Oliveira nyolc nõt, egy férfit és egy gyermeket gyilkoltak meg Rio de Janeiro közelében, áldozataik holttestével jellemzõen közösültek is. Téo a BOPE, a hírhedt katonai rendõri egység õrmestere nyomoz az ügyben, ám az õ kezéhez is egy ártatlan ember vére tapad, akit azért lõtt le, mert a férfi fúrógépét félautomatának nézte. Az Azul Serra operatõr film noir stílusú képi világának köszönhetõen igen erõs atmoszférájú Kísérteties gyilkosságok az európai és amerikai pszichothrillerek mintájára bontja ki cselekményét, így nagy meglepetéseket nem okoz A bárányok hallgatnak és a True Detective nézõi számára. Kevés a 100 perces játékidõ, hogy a rémtettek társadalmi hátterét, a vidéki közösség kirekesztõ attitûdjét és rasszizmusát behatóan elemezze, sõt Téo bûntudatát, frusztrációit, elmérgesedett kapcsolatát a rokonaival érzékletesen bemutassa. A Kísérteties gyilkosságok arra már nem is vállalkozik, hogy magukkal az elkövetõkkel érdemben foglalkozzon. Javarészt didaktikus dialógusokban tárul fel a múltjuk és traumájuk, ami miatt sajnálni kellene õket, ám így, hogy a cselekmény nagy részében nincsenek is jelen, a film antirasszista üzenete aligha érinti meg a nézõt. A végsõ nagy hajsza a színvonalas rendezésnek köszönhetõen izgalmasra sikerült, de sajnos összességében Marcos Prado mûve egy sorozat pilotjának hat, ami alapján lehet, nem rendelnénk meg a folytatást, mert „láttuk már” mindezt, holott a benne rejlõ potenciál miatt a sztori sorozatformátumot érdemelne.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/07 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15423

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -