Rudas Dóra
Tisdagsklubben – svéd, 2022. Rendezte: Annika Appelin. Írta: Anna Fredriksson. Kép: Andreas Wessberg. Zene: Lasse Enersen. Szereplők: Marie Richardson (Karin), Peter Stormare (Henrik), Carina Johansson (Monika), Björn Kjellman (Sten). Gyártó: Anagram. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 102 perc.
Bár a nyugati filmipar csupán alig egy-két évtizede figyelt fel jobban az érettkorúak igényeire, a kifejezetten őket megcélzó gerontofilmek azonnal, hiánycikként töltötték be az (öregedő társadalom miatt) egyre nagyobb piaci rést. Közülük néhánynak sikerül kitörnie a rétegfilm kategóriából és értékkel szolgálni széleskörben, de ehhez jellemzően szükség van egy (vagy több) olyan nagy névre, amely rajongóit akár egy témában irrelevánsabb alkotáshoz is magával hozza (A bakancslista, Vén rókák, Last Vegas). Az ilyen VIP-kártyával nem rendelkező vígjátékok legnagyobb húzóereje viszont az átélhetőségben rejlik. Ez alapján a Főzőtanfolyam (újra)kezdőknek pontosan azt nyújtja, amit várnak tőle.
Karin egy hatvanas éveiben járó nő, aki egész életét családjának áldozta, negyvenedik házassági évfordulóján azonban megtudja, hogy férje jó ideje csalja őt. A skandináv érzelmi skála mutatója egy félrelépéstől azért még nem leng ki, így Karin a bosszú helyett csupán az ételt tálalja hidegen, ugyanis barátnőjével beiratkozik egy főzőtanfolyamra. A régóta félretett álmait megélő nő új hobbijában - ahogy az lenni szokott - olyasmire talál rá, amit már rég elveszettnek hitt. A gasztronómia filmbéli ábrázolása az Ízek, imák szerelmek óta szervesen összeforrt az önmegvalósítás, kiteljesedés jelenségével, és akárcsak a gerontofilmek, ezek is egyre nagyobb számban lepik el a nagyvásznat (A séf, Julie és Julia), így e kettő fúziója gyakorlatilag várható volt. A rendező Annika Appelinnek tehát aligha lehet felróni, hogy nem a témaválasztással nem okozott meglepetést, de hogy ez a kiszámíthatóság a cselekményt is meghatározza, már annál zavaróbb. Filmje emlékezetesnek semmiképp sem nevezhető romkom, amely végig klisékből épít, de az átélhetőség és az érintettekben valószínűleg sikerrel ébresztett pillanatnyi remény okot adhat az egyszeri fogyasztásra.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/07 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15416 |