rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Hold 66

Vajda Judit


Selini 66 erotiseis – görög-francia, 2021. Rendezte és írta: Jacqueline Lentzou. Kép: Konstantinos Koukoulios. Zene: Delphine Malaussena. Szereplõk: Sofia Kokkali (Artemis), Lazaros Georgakopoulos (Paris), Nikitas Tsakiroglou (Jacob). Gyártó: Blone Audiovisual Productions / Luxbox. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 108 perc

 

Jacqueline Lentzou filmjében egy szokatlan apa-lánya kapcsolatot ismerünk meg, szokatlan módon. Artemis hosszú kihagyás után költözik haza beteg apjához, akitõl évek óta eltávolodott, hogy onnan kezdve õ ápolja a magatehetetlen férfit. Mindebbõl kerekedhetne egy érzelmes dráma, de a Hold 66-tól mi sem áll távolabb. Hiába sok az arcközeli, ha az arcokon csak szenvtelenséget látunk (de az alkotók egyszer azzal a radikális megoldással is élnek, hogy egy bensõséges beszélgetés során csak az egyik résztvevõnek mutatják az arcát). A film világába eleve régi home videók segítségével kerülünk be, amelyek alatt egy nõi hang olvassa fel a naplóját. A 90-es évekbeli VHS-felvételek az apától, Paristól származnak, a napló a lánytól - és ahogy ily módon elválik egymástól kép és hang, olyan nagy a távolság a szülõ és a gyerek között, akik az ápolás intim pillanatai alatt sem kerülnek közel egymáshoz (jellemzõen csak akkor ölelik meg a másikat, amikor az a gyógytorna miatt elkerülhetetlen).

Pedig Artemis mindent elkövet, hogy megértse Parist: apja remegõ mozgását utánozva szív el egy cigit, egy kamaszkori incidenst elevenít fel szerepjáték segítségével úgy, hogy Paris bõrébe is õ bújik - de ezzel inkább csak régi sebeket tép fel. Nincs tehát nagy egymásra találás, és Artemisnek nem a közvetlen kommunikáció, hanem egy talált levél segítségével sikerül megfejtenie apja rejtélyét, és egy saját maga által írt levéllel talál utat hozzá. Az apa és lánya távolságát kifejezõ, már-már kísérleti filmes megoldások mellett kapunk egyéb szimbólumokat is (lásd a rothadó ételek közelijeit vagy az autóroncsot a hanyatló emberi test metaforájaként), ahogy nézõi megfejtésre várnak a fejezetcímként használt tarotkártyalapok is. Az elidegenítõ eszközök és az érzelemmentesség elvesznek ugyan a katarzis erejébõl, de a Hold 66 így is érdekes felfedezést nyújt a lélektõl lélekig vezetõ utak feltérképezésének témájában.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/07 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15414

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -