rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Az árva

Kovács Kata


Parwareshghah – afgán, 2020. Rendezte és írta: Shahrbanoo Sadat. Kép: Virgine Surdej. Szereplõk: Qodrat (Qodrat), Anwar Hashimi (Anwar), Hasibullah Rasooli (Hasib), Eshanullah Kharoti (Eshan), Sediqa (Sediqa). Gyártó: Adomeit Film. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 90 perc.

 

Az árva a nemlétezõ afgán filmgyártásból érkezõ Shahrbanoo Sadat második nagyjátékfilmje, melyet egy barátja naplójából írt. Hõseihez hasonlóan Sadat sorsát is szomorú körülmények és abszurd fordulatok színesítik, fizikus helyett filmrendezõ például egy puszta egyetemi adminisztrációs hiba folytán lett. Elsõ kisjátékfilmjét és két egészestés moziját Kabulban készítette elõ, de biztonsági okokból Tádzsikisztánban forgatta le. Európai partnereinek köszönhetõen a Farkas és bárány címû debütfilmet a cannes-i Cinefondation kötelékében fejlesztette, a Rendezõk Kéthete programban mutatta be (ahol díjat is kapott), csakúgy, mint Az árvát, mely egy tervezett pentalógia második, személyes hangvételû, mégis távolságtartással rögzített darabja.

Míg az etnográfiai lelethez hasonlító Farkas és bárány Sadat gyerekkorának helyszínét idézte fel a hegyi pásztorok gyerekszemszögbõl bemutatott életén keresztül, Az árva egy Kabul melletti árvaház, a történelem tragikus színfalai közt zajló mindennapjait követi. A nyolcvanas évek végének nosztalgiáját õrzõ történet fõszereplõje, az elõzõ film végén a faluból elmenekülõ Qodrat egészen addig az utcán él, amíg mozijeggyel való üzérkedésért el nem kapják. Olykor kegyetlen, máskor otthonos árvaházi napjait Sadat az elsõ filmre is jellemzõ hétköznapi akciók, szokások hangsúlyozásával mutatja be; míg az elsõ filmben szereplõ kisgyerekek életét a kényszerházasság és -munka keserítették meg, a kamaszokét már a háború és a bûnözés. A rendezõ befelé forduló, szúrós tekintetû szereplõivel együtt zárt univerzumot épít, mely a kezdõponttól épp olyan kiúttalan, mint népének a sorsa, és nincs hely benne sem az érzelmek megélésének, sem azok kifejezésének. Funkcionális formanyelvét a drámai pillanatokban a rajongott bollywoodi mozi vágyálomként, fantáziaként beúszó világa váltja fel, ami éppen ezt a gondolatot hivatott alátámasztani. Az árva, éppúgy, mint Sadat elsõ filmje, a hagyomány, a politika és az emberi gyarlóság által eltörölt gyermekkor története.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/07 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15413

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -