rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Az árva

Kovács Kata


Parwareshghah – afgán, 2020. Rendezte és írta: Shahrbanoo Sadat. Kép: Virgine Surdej. Szereplők: Qodrat (Qodrat), Anwar Hashimi (Anwar), Hasibullah Rasooli (Hasib), Eshanullah Kharoti (Eshan), Sediqa (Sediqa). Gyártó: Adomeit Film. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 90 perc.

 

Az árva a nemlétező afgán filmgyártásból érkező Shahrbanoo Sadat második nagyjátékfilmje, melyet egy barátja naplójából írt. Hőseihez hasonlóan Sadat sorsát is szomorú körülmények és abszurd fordulatok színesítik, fizikus helyett filmrendező például egy puszta egyetemi adminisztrációs hiba folytán lett. Első kisjátékfilmjét és két egészestés moziját Kabulban készítette elő, de biztonsági okokból Tádzsikisztánban forgatta le. Európai partnereinek köszönhetően a Farkas és bárány című debütfilmet a cannes-i Cinefondation kötelékében fejlesztette, a Rendezők Kéthete programban mutatta be (ahol díjat is kapott), csakúgy, mint Az árvát, mely egy tervezett pentalógia második, személyes hangvételű, mégis távolságtartással rögzített darabja.

Míg az etnográfiai lelethez hasonlító Farkas és bárány Sadat gyerekkorának helyszínét idézte fel a hegyi pásztorok gyerekszemszögből bemutatott életén keresztül, Az árva egy Kabul melletti árvaház, a történelem tragikus színfalai közt zajló mindennapjait követi. A nyolcvanas évek végének nosztalgiáját őrző történet főszereplője, az előző film végén a faluból elmenekülő Qodrat egészen addig az utcán él, amíg mozijeggyel való üzérkedésért el nem kapják. Olykor kegyetlen, máskor otthonos árvaházi napjait Sadat az első filmre is jellemző hétköznapi akciók, szokások hangsúlyozásával mutatja be; míg az első filmben szereplő kisgyerekek életét a kényszerházasság és -munka keserítették meg, a kamaszokét már a háború és a bűnözés. A rendező befelé forduló, szúrós tekintetű szereplőivel együtt zárt univerzumot épít, mely a kezdőponttól épp olyan kiúttalan, mint népének a sorsa, és nincs hely benne sem az érzelmek megélésének, sem azok kifejezésének. Funkcionális formanyelvét a drámai pillanatokban a rajongott bollywoodi mozi vágyálomként, fantáziaként beúszó világa váltja fel, ami éppen ezt a gondolatot hivatott alátámasztani. Az árva, éppúgy, mint Sadat első filmje, a hagyomány, a politika és az emberi gyarlóság által eltörölt gyermekkor története.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/07 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15413

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -