rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor

Kránicz Bence


Apollo 10 ½ – amerikai, 2022. Rendezte és írta: Richard Linklater. Kép: Shane F. Kelly. Narrátor: Jack Black. Gyártó: Netflix Animation / Minnow Mountain Submarine. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 98 perc.

 

Isten keze, Belfast, Licorice Pizza: ünnepelt rendezők friss filmjei, amelyekben megejtő személyességgel elevenítik fel gyerekkoruk kisvilágát, egyúttal válaszokat keresnek arra a kérdésre is, mit fed el a nosztalgia. Hol ér véget az egykorvolt múlt valósága, és hol kezdődik a képzelet? Sorrentino, Branagh és P. T. Anderson után Richard Linklater is elkészítette a maga Amarcordját, ám valójában meg is előzte az említetteket. A hatvan felett járó rendező eddig is a múlt cserepeiből építette fel karrierje legfontosabb filmjeit. Texasi henyékről és kamaszkori tökéletlen időkről mesélt, és a Mielőtt-trilógiában éppen úgy a hétköznapi élet jelentőségteljes, ám azonnal tovatűnő pillanatait igyekezett lefilmezni, mint a Sráckorban.

Ám az Apollo–10,5 jóval többre vállalkozik a jóleső múltidézésnél. A kilencéves kisfiú szupertitkos NASA-küldetése, amellyel Neil Armstrongot is megelőzné a Holdra szállással, voltaképpen csak ürügy, hogy az író-rendező katalógusba rendezze a hatvanas évek végi, houstoni gyermekévek emlékképeit, rituáléit, popkulturális élményeit, ezerszer hallott apai viccektől az először látott 2001: Űrodüsszeiáig. A leltár fel is emészti a játékidő tetemes részét, ám éppen ez a lényeg: Linklater filmjét asszociációk és mellérendelések szervezik, miként Az élet nyomában-t, amelyben először használta az Apollo–10,5-ben is alkalmazott, a színészek mozgását és arcvonásait átrajzoló technikát. A hiperrealista animációs forma intim közelségbe hozza a múltat, de el is idegenít tőle, mint ahogy valójában a filmbeli családi harmónia is csak egy olyan szerző álma, akinek a szülei kiskorában elváltak. Minek nagyobb az esélye, hogy egy kisfiú feljut a Holdra, vagy hogy szerető családban nő fel? Linklater egyedi formavilágú, színesen kavargó filmje végül e kérdés csöndes melankóliája miatt lesz a Sráckor méltó párja és az életmű szívszorító szépségű darabja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/05 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15351

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -