Baski Sándor
Per tutta la vita – olasz, 2021. Rendezte: Paolo Costella. Írta: Filippo Bologna, Paolo Genovese és Antonella Lattanzi. Kép: Fabrizio Lucci. Zene: Lele Marchitelli. Szereplők: Ambra Angiolini (Sara), Luca Bizzarri (Edo), Carolina Crescentini (Giada), Filippo Nigro (Andrea), Claudia Gerlini (Viola). Gyártó: Lotus Production. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 101 perc.
A Teljesen idegenek váratlanul nagy világsikere előtt is készültek párkapcsolati kérdéseket boncolgató dramedyk Olaszországban, azóta viszont szinte önálló alműfajjá váltak ezek a filmek. Közös jellemzőjük, hogy a harmincon és negyvenen túli korosztályra céloznak, főszereplőik már hosszú évek óta stabil kapcsolatban vagy házasságban élnek, amikor arra kényszerülnek, hogy újraértékeljék az életüket.
A Teljesen idegenek írógárdája által jegyezett Oltári tévedések is egy olyan erős alaphelyzettel nyit, amely alkalmat kínál az önvizsgálatra. Négy házaspárnak azzal kell szembesülnie, hogy annak idején egy álpap adta össze őket, így a házasságuk jogilag érvénytelen. Vannak köztük olyanok is, akik már korábban elváltak – most a válás és a megítélt tartásdíj is semmissé lesz –, a többieknek viszont fel kell tenniük a kérdést, hogy ott akarják-e folytatni, ahol abbahagyták, vagy inkább kihasználják az alkalmat az újratervezésre.
A már meglévő, de korábban szőnyeg alá söpört problémákat ez a dilemma természetesen felnagyítja, a Teljesen idegenekhez hasonlóan a kapcsolatokat itt is a hűtlenség és a titkok mérgezik meg, miközben a felszínen idillt hazudnak egymásnak a szereplők. A valóban izgalmas konfliktusok kiélezése mellett azonban Paolo Costella rendező sajnos a szappanoperába illő melodrámai fordulatok bevetésétől sem riad vissza. Igazán bizarr élménnyé a filmet az teszi, hogy bár a történet szerint a párok csak néhány éve házasodtak össze, és négyből hárman most érzik úgy, hogy eljött a gyerekvállalás ideje, a színészek már közelebb vannak az ötvenhez, mint a negyvenhez, amire viszont a forgatókönyv egyáltalán nem reflektál. A zavarba ejtő castingot leszámítva az Oltári tévedések alkotói nem vállalnak felesleges kockázatot, és maradnak abban a sávban, ahol a célközönségük komfortosan érzi magát, a valódi mélyfúrások és felszínes bohóckodás közt félúton.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/05 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15344 |